بهترین نقش آفرینی‌های پرویز پورحسینی

134

1399/9/29

17:46


مرور بهترین فیلم‌های کارنامه پرویز پورحسینی، بازیگر پیشکسوتی که اخیرا قربانی کرونا شد و دار فانی را وداع گفت.

بهترین نقش آفرینی‌های پرویز پورحسینی

یک ساعت پیش
مرور بهترین فیلم‌های کارنامه پرویز پورحسینی، بازیگر پیشکسوتی که اخیرا قربانی کرونا شد و دار فانی را وداع گفت.

بهترین نقش آفرینی‌های پرویز پورحسینی

اختصاصی سلام سینما- پرویز پورحسینی در سال 1320 در تهران متولد شد. او که از به دنبال ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری و تحت مراقبت ویژه قرار داشت، بامداد جمعه 7 آذر سال 1399 بر اثر ابتلا به کرونا در سن 79 سالگی دار فانی را وداع گفت. او آموزش بازیگری را از سال 1339 در کلاس های شبانه اداره هنرهای دراماتیک آغاز کرد.

پرویز پورحسینی بیشتر از هرچیز با سریال‌هایی که در آن‌ها بازی کرده، نزد مخاطب عام به‌جا آورده می‌شود. پورحسینی فقید شب‌های بسیاری مهمان خانه‌های مخاطبان بوده است. از مهمترین سریال‌های او می توان به «زهر کوی»، «امیرکبیر»، «روزی روزگاری»، «دومین انفجار»، «اتومبیل»، «تصویر یک رویا»، «بافته های رنج»، «روز ایپریت»، «حضرت مریم»، «همسفر»، «ملاصدرا»، «باران عشق» و «روزهای بیاد ماندنی» اشاره کرد.

پورحسینی کاندیدای سیمرغ بهترین بازیگر نقش مرد جشنواره فجر برای فیلم های «اوینار» و «طلسم» شد. او همچنین برای بازی خوب خود در فیلم «مریم مقدس» دیپلم افتخار دریافت کرد.

در این یادداشت بهترین فیلم‌ها و سریال‌های کارنامه این هنرمند را مرور کرده‌ایم.

 

فیلم‌ها

باشو، غریبه کوچک

کارگردان: بهرام بیضایی

خلاصه داستان: داستان پسری جنوبی و جنگ‌زده را روایت می‌کند که در فرار از جنگ ایران و عراق، به طور اتفاقی به شمال ایران می‌رسد و زنی گیلانی او را پناه می‌دهد.

«باشو غریبه کوچک» در سال‌های جنگ ساخته شد اما در آن سال‌ها امکان اکران پیدا نکرد و تماشایش برای تماشاگران موکول شد به بعد از جنگ. فیلمی که با استقبال بسیاری روبه‌رو شد و هنوز هم تر و تازه و بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد. بازی سوسن تسلیمی بی‌اغراق نقش ویژه‌ای در ماندگاری فیلم در سینمای ایران دارد.

 

مریم مقدس

کارگردان: شهریار بحرانی

داستان تولد حضرت مسیح. شانزده سال قبل از میلاد مسیح (ع) زمانی که مردم منتظرند تا مسیحای موعود متولد شود، فرزند عمران دختر می شود و مادرش نام کودک را مریم انتخاب می کند و چون قبل از تولد عهد بسته که او را تا زمان بلوغ به خدمت در معبد مقدس بگمارد، به معبد می رود، اما تا به حال پای دختری به معبد باز نشده. حضرت زکریا تلاش می کند که با تمامی مخالفت های روحانیان یهودی مریم در معبد بماند و کم کم با وجود الهامات به مریم، مردم به سوی او جلب می شوند. اما بعد از یک اتفاق مریم از معبد رانده می شود.

 

فیلم «مریم مقدس» از جمله آثار فاخر و مذهبی بود که در زمان ساخت خود از دیگر فیلم‌های هم‌کیشش اقبال بیشتری یافت و بیشتر هم مورد توجه تماشاگران قرار گرفت. شهریار بحرانی به‌خوبی موفق شد مردم را با داستانی مذهبی همراه کند که بخش زیادی از آن شرح‌حال کودکی حضرت مریم بود و چندان برای مخاطب عام سرگرم‌کننده به‌نظر نمی‌رسید. اما «مریم مقدس» توانست تماشاگران را با خود همراه کند. حضور شبنم قلی‌خوانی نوجوان جلوی دوربین جذابیت فیلم را دوچندان کرد.

 

کمال الملک

کارگردان: علی حاتمی

خلاصه فیلم:

فیلم کمال الملک داستان زندگی محمد غفاری معروف به کمال الملک را روایت می کند او که به عنوان نقاش باشی دربار ناصرالدین شاه قاجار پذیرفته می شود . پس از طی جریاناتی در نهایت پس از رد کردن پیشنهاد رضا شاه به تبعید در عراق محکوم و در آنجا میمیرد .

 

«کمال الملک» در کنار «ستارخان» از جمله فیلم‌های زندگینامه‌ای ساخته علی حاتمی است. حتما آن دیالوگ معروف فیلم را از کتاب‌های ادبیات مدرسه به یاد دارید که کمال‌الملک خطاب به بافنده فرش می‌گوید: «هنرمند تویی، هنر این فرش است.»

این فیلم از جمله آثار انتقادی علی حاتمی است که موضعی اعتراضی به حکومت پهلوی که ادامه‌ای بر همان عصر قاجار است، می‌گیرد. فیلم با وجود زبان رسمی و به اصطلاح درباری خود اما می‌تواند حسی از صمیمیت با شخصیت اصلی را در تماشاگر به‌وجود بیاورد.

 

سریال‌ها

اولین شب آرامش

کارگردان: احمد امینی

خلاصه داستان:

دختری سرسفره عقد" نه" می گوید تا با نامزد قبلی اش که قصد بازگشت به ایران را دارد ازدواج کند. مشوق وی در این تصمیم گیری دختری است که به همسر او علاقه مند است.

یکی از بهترین سریال‌های اجتماعی صدا و سیما در دهه هشتادی که تلویزیون یکی از کسل‌کننده‌ترین دورانش را می‌گذراند. این سریال موفق شد در جشن حافظ هم مورد توجه قرار بگیرد و در سه رشته نامزد بهترین بازیگر زن و بهترین کارگردان و بهترین خواننده تیتراژ شود.

مهدی پاکدل و یکتا ناصر بسیار خوب هستند و در جذابیت سریال تاثیر بسزایی دارند.

 

شب دهم

کارگردان: حسن فتحی

خلاصه داستان:

در زمان حکومت رضاخان، شخصی به نام حیدر خوشمرام که از لات های تهران است قصد دارد تا با دختری از تبار قاجار ازدواج کند. اما شرط دختر برای ازدواج برگزاری ده شب تعزیه به وسیله حیدر است.

 

«شب دهم» یکی از بهترین سریال‌های مناسبتی ماه محرم بود و هنوز هم یکی از پرطرفدارترین‌هاست. این سریال در ماه محرم نوروز سال ۱۳۸۱ از شبکه ۱ صدا و سیما پخش شد. موسیقی این مجموعه که ساخته فردین خلعتبری بود از جمله ویژگی‌های جالب توجه «شب دهم» است.

جالب است بدانید که حسن فتحی در ابتدا نمی‌خواست «شب دهم» را برای تلویزیون بسازد و قصدش این بوده که آن را در قالب یک فیلم سینمایی کارگردانی کند آن هم برای حوزه هنری..

اما وقتی که فیلمنامه را می نویسد، به این نکته می رسد که کار از حد یک اثر سینمایی فراتر رفته و بهتر است که در قالب یک سریال تلویزیونی ساخته شود. این سریال برداشتی آزاد از شخصیت حر در واقعه کربلاست.

 

مختارنامه

کارگردان: داوود میرباقری

خلاصه داستان:

عموی مختار او را فرا می خواند تا از حسن بن علی که زخمی شده است محافظت کند. در ادامه، امام حسن به وسیله همسرش به شهادت می رسد و داستان به وقایع مرگ معاویه، حکومت یزید، بیعت گرفتن از حسن بن علی و در نهایت پنج سال پس از حادثه عاشورا می پردازد.

 

بعد از «امام علی (ع)» و «معصومیت از دست رفته» میرباقری تصمیم گرفته بود سومین سریال مهم تاریخی اش را بسازد. قرار بود که سریال «مختارنامه» صرفا روی زندگی مختار ثقفی متمرکز شود و قیام مختار به خونخواهی امام حسین (ع) را به نمایش بگذارد، اما بنا بر درخواست عزت الله ضرغامی، رییس سابق صدا و سیما، وقایع عاشورا هم در آن به تصویر کشیده می‌شود.

این سریال با بودجه ۲۰ میلیاردی ساخته شد و در میان سریال‌های مذهبی و تاریخی که تا به امروز در صدا و سیما تولید شده است می‌توان آن را در واقع‌گرایی و باورپذیری و اجرای خوب صحنه‌های شلوغ و جنگ، بهترین و نمونه‌ای‌ترین سریال تلویزیون دانست.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو