بازاری برای نشر مستقل هنری / روایت ریحانه لعل از برگزاری بازار کتاب هنری "بن‌گاه"

68

1399/9/30

10:56


ریحانه لعل گفت: با توجه به آنچه در بازار کتاب هنری "بن‌گاه" به نمایش درآمده است به نظر می‌رسد که هنرمندان جوان بیشتر از مدیوم کتاب هنری استقبال می‌کنند.

بازاری برای نشر مستقل هنری / روایت ریحانه لعل از برگزاری بازار کتاب هنری "بن‌گاه"

سرویس تجسمی هنرآنلاین: ریحانه لعل مدیر بازار کتاب هنری "بن‌گاه" در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: بن‌گاه یک ناشر مستقل و هنرمندگردان است که در زمینه کتاب‌های هنری فعالیت می‌کند و امسال هجدهمین سال فعالیت آن است. سه سال پیش بن‌گاه به‌عنوان یک ناشر مستقل بازار کتاب هنری را تأسیس کرد تا بتواند بستری برای نمایش و فروش نشر مستقل و هنری فراهم کند.

لعل ادامه داد: بازار کتاب هنری بن‌گاه سعی می‌کند طیف گسترده‌ای از هنرمندان، ناشران، گالری‌ها و نهادهای مستقل را گردهم آورد. گالری‌ها در این بازار به ارائه انواع تولیدات خود مانند کاتالوگ نمایشگاه، پوستر و کتاب‌هایی که درباره هنرمندان منتشر شده است می‌پردازند. ناشران و حتی کتاب‌فروشی‌ها نیز کتاب‌های هنرهای تجسمی را در این بازار ارائه می‌دهند، اما تمرکز اصلی ما بر هنرمندان و کسانی است که به صورت مستقل با مدیوم کتاب کار می‌کنند. درعین‌حال که سعی می‌کنیم شناخت هنرمندان و مجموعه‌داران را در این زمینه تقویت کنیم، امیدواریم این بازار در آینده به محلی تبدیل شود که به صورت سالانه آثاری برای ارائه در آن، تولید می‌شود.

لعل افزود: مهم‌ترین نکته در این بازار کتاب آن است که برای ورود به این رویداد سدهای ورودی کمی وجود دارد و برای شرکت در آن پشتوانه نهادهای دولتی یا خصوصی لازم نیست. هنرمندان می‌توانند آثار و ایده‌هایشان را در بازارهای کتاب هنری برای نمایش و فروش ارائه کنند و با توجه به اینکه می‌توانند کنترل بیشتری بر فروش و نمایش آثارشان داشته باشند، می‌توانند استقلال خود را حفظ کنند.

لعل درباره استقبال مخاطبان از این رویداد گفت: با توجه به شناختی که در طول سه سال نسبت به این رویداد شکل گرفته و برگزاری سومین دوره آن در مرکز شهر تهران، قاعدتاً توانستیم طیف گسترده‌تری از مخاطبان را جلب کنیم.

او با اشاره به برنامه‌های جنبی این بازار کتاب گفت: در سال‌های گذشته سخنرانی و گفت‌وگوهایی درباره این مدیوم و راه‌های تولید کتاب به صورت مستقل و با بودجه کم داشتیم. همچنین امسال مجموعه جستارهایی پیرامون مباحث مرتبط با بازارهای کتاب هنری توسط تیم برگزارکننده گردآوری شد و در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

او درباره کارگاه‌های عملی که در این رویداد برگزار می‌شود گفت: در طول دو سال گذشته کارگاه‌هایی مانند صحافی، چاپ، کاغذسازی و مرمت آثار چاپی داشتیم. این کارگاه‌ها با این ایده شکل گرفت که بستری برای آشنایی با روش‌های سنتی تولید کتاب را فراهم کنیم و درعین‌حال یادگیری این تکنیک‌ها می‌تواند به هنرمندان کمک کند کتاب‌های خود را به صورت مستقل تولید کنند.

 لعل ادامه داد: در بازار کتاب هنری بیشتر شاهد حضور جوان‌ها هستیم. ما سعی کردیم از گالری‌ها بخواهیم علاوه بر نشریات، کاتالوگ و... از هنرمندان خود بخواهند که برای این رویداد آثاری را تولید کنند و از آنچه به دست ما رسیده به نظر می‌رسد که هنرمندان جوان بیشتر از مدیوم آرتیست بوک استقبال می‌کنند.

او با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا تأثیر زیادی بر فعالیت بازار کتاب بن‌گاه داشت، افزود: مانند تمام فعالیت‌های دیگر شیوع این بیماری بازارهای کتاب هنری را نیز تحت تاثیر قرار داد. وجود چالش‌های فراوان ما را به فکر راه‌اندازی یک شبکه بین‌المللی برای برقراری ارتباط میان برگزارکنندگان بازارها انداخت. این شبکه فعالیت خودش را با سری گفتگوهایی میان موسسان و مدیران این بازارها درباره همه‌گیری جهانی، تاثیر آن بر روی بازارها و راهکارها شروع کرد. مدیران و موسسان آرت‌بوک فرهای نیویورک، لندن، ونکوور، پکن، منچستر، دوبی و... از جمله کسانی بودند که در این گفتگوها حضور داشتند. همچنین شیوع بیماری برگزاری بازار کتاب هنری بن‌گاه را چند ماه به تاخیر انداخت و باعث شد شکل برگزاری آن نیز تغییر کند. معمولاً شرکت‌کننده‌ها برای چیدمان، فروش و تعامل با مخاطبان در طول برگزاری در محل حضور دارند ولی به دلیل محدودیت‌های تجمع امسال تیم بازار کتاب بن‌گاه آثار را در قالب یک چیدمان برای نمایش و فروش ارائه می‌کند.

بازار کتاب هنری بن‌گاه به نشانی دروازه شمیران، خیابان صفی‌علیشاه، کوچه تهرانی، پلاک ۳۱ برپاست و علاقه‌مندان برای هماهنگی حضور در این رویداد می‌توانند به سایت http://bia2safa.net/goto/web/url/2119472 مراجعه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو