بهترین زمان مصرف ویتامین ها چه زمانی است ؟

بهترین زمان مصرف ویتامین ها چه زمانی است ؟


منبع: زیبامون

379

1399/9/30

14:42


اگه قصد دارید با بهترین زمان برای مصرف ویتامین ها آشنا بشید حتما این مقاله از زیبامون رو بخونید و اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید.

بهترین زمان مصرف ویتامین ها چه زمانی است ؟

گاهی اوقات لازمه ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن رو با استفاده از مکملهای ویتامین که به شکل قرص و کپسول وجود دارند، مورد استفاده قرار بدید و از این طریق، نیاز بدن به انواع ویتامین رو برطرف کنید. برای اینکه اثربخشی این ویتامینها و مکملها بیشتر و بهتر باشه لازم هست که با بهترین زمان مصرف انواع ویتامین آشنا باشید و این ویتامینها رو در زمان درست و مناسب مورد استفاده قرار بدید.

زیرا برخی از ویتامینها رو لازم هست که صبح ها به شکل ناشتا مصرف کنید و برخی دیگر از ویتامینها برای اینکه اثربخشی بیشتری داشته باشند باید بین وعده های غذایی و یا قبل از خواب مورد استفاده قرار بگیرند.

بنابراین، بهترین زمان برای مصرف ویتامین های شما دقیقا به ویتامین هایی که می خورید و تأثیراتی که بر روی سلامتی شما خواهند داشت، بستگی داره.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با بهترین زمان مصرف انوع ویتامین ها آشنا بشید و سعی کنید ویتامینهایی که براتون تجویز میشه رو در زمان درست و مناسب مورد استفاده قرار بدید تا از حداکثر فواید این ویتامینها بهره مند بشید.

 

بهترین زمان مصرف ویتامین C (بهترین زمان مصرف ویتامین سی جوشان)

ویتامین C، یکی از 9 ویتامین محلول در آب هست که معمولا به شکل قرص جوشان مورد استفاده قرار میگیره. نکته مهمی که در رابطه با مصرف ویتامین سی باید بدونید این هست که ویتامین سی، جز ویتامین های اسیدی بوده و نباید با معده خالی مورد استفاده قرار بگیره، زیرا ممکنه باعث ایجاد حالت تهوع بشه. بنابراین بهترین زمان مصرف ویتامین C، همراه با وعده غذایی هست.

 

ویتامین C

 

بهترین زمان مصرف ویتامین D (بهترین زمان مصرف ویتامین دی50000)

کمبود ویتامین D در بدن یکی از مشکلاتی هست که بیشتر افراد و به ویژه خانمها با ان مواجه هستند و این کمبود ویتامین دی میتونه خطر شکنندگی استخوانها، خطر ابتلا به انواع سرطان، چاقی، دیابت و سایر بیماریهای مزمن رو افزایش بده.

جالبه بدونید ویتامین D به عنوان ویتامین آفتاب هم شناخته شده هست؛ زیرا بدن وقتی در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار میگیره، این ویتامین رو به طور طبیعی تولید میکنه.

اگر به هر دلیلی احساس میکنید با کمبود ویتامین D مواجه هستید، ابتدا لازمه میزان ویتامین دی موجود در بدن رو با انجام یک آزمایش خون ساده بررسی کنید و بعد با تجویز و توصیه پزشک از مکمل ویتامین D استفاده نمایید.

ویتامین D، یکی از ویتامینهای محلول در چربی هست بنابراین باید آن را با وعده غذایی که حاوی چربی هست مصرف کنید! یعنی اینکه ویتامین D رو همراه با غذا میل کنید. بهتره برای مصرف ویتامین D یک روز خاص و یک ساعت خاص رو در نظر بگیرید تا استفاده از این قرص براتون به یک عادت تبدیل بشه و بتونید از حداکثر فواید قرص ویتامین D بهره مند بشید.

علاوه بر این بهتره مصرف قرص ویتامین d رو به ساعات پایانی شب موکول نکنید؛ زیرا ممکنه باعث ایجاد اختلال در خواب بشه.

 

ویتامین D

 

بهترین زمان مصرف ویتامین E

ویتامین E نقش مهمی در حفاظت از سلولهای بدن داره، سیستم ایمنی بدن رو تقویت میکنه و به گسترش رگهای خونی و جلوگیری از لخته شدن خون کمک میکنه و کمبود این ویتامین در بدن هم ممکنه باعث ایجاد مشکلاتی مثل آسیب عصبی، مشکلات بینایی و ضعف سیستم ایمنی بدن بشه.

ویتامین E هم در دسته بندی ویتامینهای محلول در چربی قرار داره و بهتره با یک وعده غذایی که حاوی چربی هست، مصرف بشه. بهترین زمان مصرف ویتامین E همراه با ناهار هست و باعث میشه تا از حداکثر فواید این ویتامین بهره مند بشید.

 

 ویتامین E

 

حتما بخوانید: ویتامین های مورد نیاز برای پوست خشک

 

بهترین زمان مصرف ویتامین B

ویتامینهای گروه B تاثیر خیلی خوبی در بهبود عملکرد بدن و حفظ سلامتی بدن دارند. اگر سطح ویتامین B در بدن پایین باشه معمولا این مشکل رو به شکل احساس خستگی مداوم تجربه خواهید کرد. گیجی، سر درگمی و کم خونی هم در موارد شدید با کمبود ویتامین B در ارتباط هستند!

ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B5 (اسیدپانتوتنیک)، ویتامین B6 (پیریدوکسین)، بیوتین، اسید فولیک و ویتامین B12 (کوبالامین) جز ویتامینهای گروه B هستند. این ویتامینها بهتره در صبح و شروع روز مصرف بشن زیرا باعث افزایش انرژی در بدن شده و انرژی مورد نیاز برای شروع فعالیت روزمره رو براتون فراهم میکنند.

بهترین زمان برای مصرف ویتامین B6 یا پیریدوکسین، صبح هست و مصرف آن باید تحت نظر پزشک انجام بگیره.

بهترین زمان برای مصرف ویتامین B12 نیز صبح ها قبل از صبحانه هست.

بهترین زمان برای مصرف ویتامین B3 صبحها بعد از صبحانه هست.

 

ویتامین B

 

بهترین زمان برای مصرف ویتامین K

ویتامین K به لخته شدن خون کمک میکنه. این ماده همچنین تاثیر خیلی خوبی در قوی شدن استخوانها داره و میتونه از بدن در برابر ابتلا به سرطان محافظت کنه و با بهبود حساسیت بدن به هورمون انسولین، در درمان دیابت هم موثره.

ویتامین K رو باید با وعده غذایی که حاوی چربی هست مصرف کنید و هیچ تحقیق علمی مبنی بر بهترین یا بدترین زمان برای مصرف ویتامین K وجود نداره.

 

ویتامین K

 

بهترین زمان مصرف ویتامین A

ویتامین A به حفظ بینایی، اندام ها و سیستم تولید مثل کمک میکنه. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ویتامین A بهتر است صبح یا عصر مصرف بشه، وجود نداره؛ بنابراین هر زمانی از روز، میتونه مناسب ترین و بهترین زمان برای مصرف مکمل ویتامین A باشه.

 

ویتامین A

 

حتما بخوانید: بهترین ویتامین ها برای حفظ زیبایی و سلامت پوست

 

بهترین زمان برای مصرف قرص کلسیم

احتمالا شما هم این موضوع رو شنیدید که کلسیم برای تقویت استخوانهای بدن بسیار مفید هست اما بسیاری از افراد به اندازه کافی از کلسیم استفاده نمیکنند! بزرگسالان و کودکان 4 سال به بالا، روزانه به 1000 تا 1300 میلی گرم کلسیم نیاز دارند و بسیاری از افراد به ویژه افرادی که در رژیم غذایی خود از لبنیات استفاده نمیکنند و یا غذاهای حاوی کلسیم نمیخورند، این میزان کلیسم رو دریافت نمیکنند!

اگه قرار هست هر روز برای تقویت استخوانهای خود از قرص کلسیم استفاده کنید، بهتره هر قرص رو به دو قسمت تقسیم کنید و نصف ان را صبح و نصف دیگه قرص رو شب میل کنید. زیرا دوزهای بالای کلسیم در بدن باعث افزایش کلسیم در خون شده و ممکنه در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار بگیرید. 

انواع مختلفی از قرص و مکمل کلسیم و توصیه های مختلفی برای مصرف آن وجود داره اما معمولا توصیه میشه قرص کلسیم رو با وعده غذایی مصرف کنید. زیرا کربنات کلسیم برای تجزیه شدن به اسید معده نیاز داره.

 

 قرص کلسیم

 

بهترین زمان برای مصرف مولتی ویتامین

مولتی ویتامین مجموعه ای از ویتامینها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هست که در یک قرص یا کپسول ترکیب شده و قابل مصرف هستند. معمولا در مولتی ویتامینها مقادیری ویتامین C، A ، D ، E و K، ویتامینهای گروه B به علاوه مواد معدنی از جمله زینک، سانیوم و مس وجود داره. 

در طول سالهای اخیر استفاده از مولتی ویتامین بسیار کاهش یافته زیرا افراد بر اساس نیاز بدن خود، مکملهایی مثل ویتامین D ،C ،E رو به شکل جداگانه مصرف می کنند و از این طریق نیاز بدن به این ویتامینها رو برطرف میکنند.

اما با این حال اگه لازم هست از مولتی ویتامین استفاده کنید بهتره این قرص یا مکمل رو صبح ها همراه با یک وعده غذایی یا میان وعده مصرف کنید. زیرا برخی از ویتامینها موجود در مولتی ویتامین محلول در چربی هستند و لازمه که با یک وعده غذایی مورد استفاده قرار بگیرند.

 

مولتی ویتامین

 

حتما بخوانید: پاستیل مولتی ویتامین؛ فواید و عوارض آن

 

بهترین زمان برای مصرف قرص آهن

به طور کلی توصیه میشه ویتامینها و مکملها رو با وعده غذایی مصرف کنید. زیرا طبق گفته متخصصین تغذیه، غذا خوردن باعث روان شدن آب گوارشی میشه و کمک میکنه تا مکملها بهتر تجزیه بشن و همچنین اینکار مانع از ایجاد حالت تهوع میشه.

برای مثال، بهترین زمان مصرف قرص آهن صبحها با معده خالی هست. اما از انجایی که اینکار باعث ایجاد حالت تهوع میشه، بسیاری از افراد از خوردن قرص آهن به صورت ناشتا خودداری می کنند.

بنابراین بهترین زمان برای مصرف قرص آهن همراه با یک وعده غذایی هست. اما لازمه بدونید کافئین و شیر میتونن در جذب آهن تداخل ایجاد کنند. بنابراین صبحها هنگام نوشیدن چای، قهوه یا شیر، به هیچ عنوان قرص آهن نخورید و سعی کنید این قرص رو با ویتامین C بخورید تا جذب بهتری داشته باشه. پس بهترین زمان مصرف قرص آهن همراه با ناهار یا شام میتونه باشه.

 

قرص آهن

 

حتما بخوانید: اندازه مجاز مصرف ویتامین ها چقدر است؟

 

سخن آخر

اگر زمان مناسب استفاده از مکملها و ویتامینها رو ندونید و این قرصها رو در زمان مناسب مصرف کنید، نباید منتظر نتیجه خوب و مثبتی بعد از مصرف مکلملها و ویتامینها باشید. بنابراین لازمه که قرصهای ویتامین و مکملهای خودتون رو حتما طبق توصیه پزشک مصرف کنید تا بتونید از حداکثر فواید این قرصها بهره مند بشید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو