ساماندهی وضعیت حفاظتی آبراهه های میراث جهانی پاسارگاد

منبع: همگردی

63

1399/10/1

14:01


ایسنا/ مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از ساماندهی وضعیت حفاظتی آبراهه های میراث جهانی پاسارگاد خبر داد.

قضیه چیست؟

افشین ابراهیمی گفت: آبراهه های مجموعه میراث جهانی پاسارگاد از مهمترین شواهد وجود باغهای شاهی در این محوطه است که بدلیل کارکرد ویژه در جمع آوری و هدایت بخشی آبهای حاصل از بارندگی بطور مستمر مورد پایش قرار می گیرند.

ابراهیمی ادامه داد: طی سالیان گذشته برای دفع هرچه سریع تر آب باران و جلوگیری از ماندگاری رطوبت در آبراهه ها که شدیدترین صدمه ها را متوجه بقایای معماری موجود می کند، سه حلقه چاه جذبی به عمق پنج تا هفت متر با رعایت فاصله مناسب از این کانال ها حفر شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با اشاره به اینکه این چاه ها به حفاظت و در امان ماندن آثار کمک زیادی کرده، بیان کرد: ولی این چاه ها در برابر بارش های سهمگین سال گذشته، جدا از این که بر اثر آب شستگی و ریزش، متحمل خسارت شد، توان تخلیه همه آبها را نیز نداشت، به همین منظور از نیمه آبان امسال برنامه ای برای مهار آب های سرگردان در محدوده آبراهه ها به اجرا گذاشته شد.

او گفت: این برنامه شامل ترمیم دهانه چاه های قبلی از طریق تعویض مصالح تخریب شده و متراکم سازی خاک اطراف و همچنین اضافه کردن چاه های جدید است که در این چاه ها که عمقی بین پنج تا هفت متر دارند برای تخلیه بهتر آب، عملیات کول گذاری به نحوی انجام شده که در فواصل بین هر پنج حلقه کول، یک ردیف آجر چیده شده و این شیوه در تمام طول چاه از چپ تا دهانه تکرار شده است.

ابراهیمی اضافه کرد: انتقال آب از آبراهه ها به درون چاه ها توسط لوله هایی به قطر 10 اینچ انجام می شود و فاصله هر کدام از چاه ها تا آبراهه ها نیز حدود 10 متر در نظر گرفته شده که در مورد آبراهه ها، پیش بینی برنامه های حفاظتی دیگری نیز انجام شده که در زمان مناسب به اجرا گذاشته خواهد شد.

ساماندهی وضعیت حفاظتی آبراهه های میراث جهانی پاسارگاد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو