به گزارش روزنامه گاردین، محققان "سیتیزن لب" در دانشگاه تورنتو در گزارش جدید خود اعلام کردند که متوجه شدند کمپین بزرگ جاسوسی علیه یکی از بزرگترین سازمان‌های رسانه‌ای جهانی مستقر در قطر اتفاق افتاده و بسیاری از رژیم های خودکامه و مستبد منطقه نیز مدت‌ها در آن دست داشته‌اند.

این محققان همچنین اعلام کردند، کد برنامه‌ای که آنها کشف کردند و مدعی‌اند که از سوی کاربران شرکت امنیت سایبری اسرائیلی، ان اس او، مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ تمامی وسائل آیفون را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد. آنها می‌توانند به هر چیزی در گوشی تلفن همراه دسترسی پیدا کنند. آن‌ها به میکروفن و دوربین گوشی‌ها دسترسی پیدا می‌کنند و می‌توانند نشست‌ها و گفتگوها را شنود کنند.

گروه ان اس او که نرم افزار جاسوسی آن احتمالا در کمپین‌های شناسایی در عربستان و امارات نیز مورد استفاده قرار گرفته، ‌اعلام کرد که نرم افزارش تنها از سوی کاربران دولتی برای رهگیری تبهکاران و تروریست‌ها استفاده می‌شود.

اما یافته‌های جدید محققان در این مرکز تحقیقاتی نشان دهنده جدیدترین نقض‌های حقوق بشری است که نرم افزار این کمپانی اسرائیلی از جانب کاربرانش در آن دخیل بوده و شامل هدف قرار دادن خبرنگاران در مراکش، مخالفان سیاسی در روآندا، سیاستمداران در اسپانیا و روحانی حامی دموکراسی در توگو می‌شود. 

ادعای هک خبرنگار الجزیره پس از آن مطرح شد که یک خبرنگار تحقیقی بخش عربی این شبکه خبری متوجه شد که تلفن همراهش در معرض خطر هک قرار گرفته و خواستار کمک از لابراتوار مدنی تورنتو شد و محققان را بر آن داشت تا تلفن همراهش را که از نوع آیفون است مورد نظارت قرار دهند.

خبرگزاری الجزیره روز یکشنبه اعلام کرد که تلفن همراه ۳۶ تن از خبرنگارانش هک شده است. عربستان، امارات، بحرین و مصر در بخشی از خواسته‌هایشان از دولت قطر برای برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک که از ژوئن ۲۰۱۷ بر این کشور وضع کرده‌اند، گفتند که شبکه خبری الجزیره را تعطیل کند.

تلویزیون الجزیره در یک برنامه مستند فاش کرد شماری از کشورهای عربی به ویژه امارات عربی متحده از نرم افزارهای ساخت رژیم صهیونیستی برای هک کردن گوشی‌های تلفن همراه بدون نیاز به کلیک کردن بر روی لینک یا پاسخ دادن به تماسها، استفاده می‌کنند. 

تحقیقات این شبکه فاش کرد امارات در شرکت‌های اسرائیلی که نرم افزارها و فناوری‌های ویژه جاسوسی و شنود تولید می‌کنند، سرمایه گذاری هنگفتی کرده است.