بررسی گوشی a31 و قابلیت های کلیدی این محصول محبوب سامسونگ

بررسی گوشی a31 و قابلیت های کلیدی این محصول محبوب سامسونگ


منبع: آرگا

109

1399/10/1

15:26


گوشی a31 میان رده رو به بالای خط تولید گلگسی a محسوب می شود که تا حدودی با تغییرات و پیشرفتهایی نسبت به نسل پیشین(a30) همراه شده است. این گوشی از نمایشگری باکیفیت و باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می برد. با بررسی همه جانبه گلکسی a31 همراه ایم مطلب از آرگا باشید.

گلگسی a31 به عنوان جانشین گوشی a30 با تغییرات خوبی در دوربین، باتری، سخت افزار و نرم افزار همراه شده است. در این گوشی نمایشگر با کیفیتی بکار رفته است که در میان رقبای هم رده ای اش کمتر دیده شده است. برای آشنایی با این میان رده رو به بالای سامسونگ با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی و بررسی گوشی a31

 

شرکت کره ای سامسونگ در سال ۲۰۲۰ همانند سال گذشته برای میان رده های سری a خود بازار پر جمعیتی را در نظر گرفته و هم اکنون شاهد ارائه نسخه های بروز شده اسمارتفون های قبلی می باشیم. در سال ۲۰۱۹ دو گوشی a30, a50 در زمره پرفروش ترین اسمارتفون های سامسونگ قرار گرفتند و این امر موجب شد این کمپانی در سال جاری به نسخه های بروز شده این دو مدل توجه ویژه ای داشته باشند. تاکنون گلگسی a51 جزو پرفروش ترین های بازار بوده است ولی گوشی a31 کمی دیرتر از آن به بازار عرضه شده و انتظار می رود این اسمارتفون نیز به عنوان جانشین گلگسی a30 با تغییرات خوبی که از نظر طراحی، دوربین، باتری، سخت افزار و نرم افزار پیدا کرده است بتواند محبوبیت و فروش خوبی را تجربه کند.

از دیدگاه سامسونگ یک اسمارتفون میان رده خوب از تراشه کم مصرف، شارژدهی خیلی خوب، نمایشگر و دوربین با کیفیت بهره می برد. گوشی a31 نیز بر این اساس ساخته و پرداخته شده و صفحه نمایش آمولد آن به همراه باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی و دوربین چهارگانه از خصوصیات برجسته اش محسوب می شوند. ولی بکارگیری تراشه مدیاتک تاحدودی جذابیت این اسمارتفون را تحت تاثیر قرار می دهد. در ادامه به بررسی همه جانبه گوشی a31 می پردازیم و عملکرد سخت افزاری این اسمارتفون را نیز مورد ارزیابی قرار می دهیم.

طراحی

بررسی ها نشان می دهد طراحی گوشی a31 تلفیقی از طراحی دو گوشی a51 و گوشی a30 می باشد. در حقیقت صفحه پشتی این اسمارتفون از زبان طراحی جدید اسمارتفون های سری A بهره می برد ولی صفحه جلویی تغییر چندانی پیدا نکرده است. جنس بدنه گوشی a31 شبیه بیشتر میان رده های سری A پلاستیکی بوده و این امر موجب شده تا وزن گوشی با توجه به حضور باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی چندان سنگین نشود. البته قابل ذکر است گلگسی a31 نسبت به نسل قبلی حدودا ۲۰ گرمی سنگین تر شده و حدود ۰.۹ میلی متر نیز به ضخامت آن اضافه شده است. با این وجود عرض کم بدنه به خاطر بهره گیری از نسبت تصویر ۲۰:۹ موجب شده تا کار با این اسمارتفون کاملا راحت باشد و a31 از نظر ارگونومی در مقایسه با گوشی هایی مانند ردمی نوت ۹ نمره به مراتب بهتری را دریافت کند.

در بررسی پنل پشتی گوشی a31 شاهد حضور دوربین های چهارگانه با آرایشی L شکل هستیم که همراه یک فلش ال ای دی درون یک ماژول بزرگ مستطیلی جای گرفته اند. در این قسمت تغییری که دیده می شود مربوط به محل قرارگیری نشان سامسونگ بوده که به نیمه پایینی بدنه انتقال یافته است. ضمنا شبیه پنل گوشی A30s دارای خطوط انتزاعی است که این پنل را جذابتر نموده و افکت گرادیانی را موجب می شود. به عبارت دیگر پنل پشتی در زوایای متفاوت نوری طیف رنگی متفاوتی را بازتاب می کند.

قاب پشتی a31 شبیه نسل قبل ساختار پلاستیکی با ظاهر شیشه ای داشته که هر چند این ساختار مرغوبیت اسمارتفون های شیشه ای را ندارد ولی احتمال شکستن کمی دارد. البته در برابر خط و خش مقاومت جالبی ندارد.

نمای جلویی گلگسی a31 شبیه گوشی های a30, a30s می باشد. این نما از صفحه نمایش آمولد اینفینیتی V بهره می برد و حاشیه های نمایشگر از سه طرف باریک بوده ولی در قسمت پایین نسبتا ضخیم است. در اینجا جای نمایشگر اینفینتی O با حفره دوربین سلفی خالی احساس می شود.  با این وجود به نظر سامسونگ تصمیم گرفته به خاطر قیمت پایین تر ظاهر a31 متفاوت تر با گوشی a51 باشد. بررسی ها نشان می دهد در دیگر بخش های گوشی a31 تغییر خاصی ایجاد نشده و ناگفته نماند در طرف راست دستگاه کلیدهای پاور و ولوم قرار گرفته که دسترسی راحتی دارند و در سمت چپ پورت سیمکارت دیده می شود که همزمان از دو سیمکارت و کارت حافظه جانبی پشتیبانی دارد.

در لبه پایین گوشی نیز پورت USB Type-C ، جک هدفون و خروجی اسپیکر تعبیه شده است.

صفحه نمایش

گوشی a31 از صفحه نمایش ۶.۴ اینچی سوپر آمولد بهره می برد. این نمایشگر کیفیت بالایی داشته و تصاویر را با وضوح فول اچ دی و تراکم پیکسلی بسیار خوب ۴۱۱ به نمایش می گذارد و دارای رزولوشن ۱۰۸۰*۲۴۰۰ پیکسل می باشد که خبر خوشحال کننده ای خواهد بود. چرا که سامسونگ در گوشی A30s رزولوشن صفحه نمایش را به ۷۲۰*۱۵۶۰ کاهش داده بود ولی در این اسمارتفون مجددا شاهد حضور رزولوشن فول اچ دی هستیم.

صفحه نمایش رنگها را با شادابی بالا ولی چندان اشباع نشده به اجرا می گذارد. با این وجود چنانچه رنگهای دقیقتری را جویا هستید کافی است حالت نمایشگر را روی گزینه natural قرار دهید تا صفحه نمایش a31 به یکی از بهترین ها در رنج قیمتی اش تبدیل شود. از دیگر نقاط قوت این صفحه نمایش کنتراست بالا، عمق زیاد رنگ مشکی، روشنایی بسیار خوب و زاویه دید عالی می باشد که استفاده از آن در بیشتر موارد لذت بخش می گردد.

امنیت

طی بررسی ها مشخص شد در بخش امنیتی گوشی a31 بر خلاف نسل پیشین که دارای سنسور اثر انگشت خازنی در پنل پشتی بود از سنسور اثر انگشت اپتیکال در پایین نمایشگر بهره می برد. ممکن است این امر برای شما خوشایند نباشد ولی باید اشاره کرد عملکرد این سنسور نسبت به نمونه های بکار رفته در نسل قبلی گوشی های سری a خیلی بهتر شده و مشکلاتی مانند سرعت پایین و شکست های متوالی در آن مرتفع گردیده است. نتایج بررسی این سنسور بدون حضور محافظ صفحه نمایش رضایت بخش بوده با این وجود اگر اندکی سنسور به بالاتر هدایت می شد تجربه مطلوب تری را به همراه می داشت.

علاوه بر سنسور اثر انگشت گوشی a31 از قابلیت تشخیص چهره نیز برای امنیت خود استفاده می کند. این ویژگی در اکثر موارد عملکرد مطلوبی داشته و در کنار ویژگی lift to wake تشخیص چهره اتومات را هنگام برداشتن گوشی به اجرا می گذارد. به نظر بهره گیری از قابلیت تشخیص چهره راحتتر از دیگر روش های احراز هویت در این اسمارتفون خواهد بود.

دوربین

آشکارترین تغییر صورت گرفته در گوشی a31 مربوط به ماژول دوربین های آن می باشد. به نظر دیگر دوران ماژول های خطی به پایان رسیده و این روزها شاهد بکارگیری ماژولهای مربعی یا مستطیلی در اکثر اسمارتفونهای شرکتهای سازنده موبایل هستیم که گلکسی a31 نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

در پنل پشتی a31 دوربین های چهارگانه با لنزهای متنوع حضور دارند که نسبت به دوربین دوگانه a30 یک پیشرفت بزرگ به حساب می آید. دوربین اصلی دارای حسگر جدید ۴۸ مگاپیکسلی بوده که دارای گشودگی دیافراگم f/2.0 می باشد. دوربین فوق عریض نیز با تغییر بزرگی همراه شده و به جای حسگر ۵ مگا پیکسلی به حسگر ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2  و زاویه دید ۱۲۳ درجه مجهز شده است.

در کنار این دوربین ها دو سنسور ۵ مگاپیکسلی نیز حضور دارند که یکی جهت سنجش عمق میدان و دیگری با لنز ماکرو برای عکاسی از فاصه نزدیک بکار می رود. ناگفته نماند که دوربین ماکروی این اسمارتفون مشابه با نمونه استفاده شده در گلکسی a51و a71 می باشد که امکان فوکوس روی سوژه ها را از فاصله ۳-۵ سانتی متری فراهم می آورد. ضمنا همانند گذشته این دوربین فوکوس ثابت نیز دارد که سبب می شود استفاده از آن به آسانی نسخه های بکار رفته در بعضی رقبا نباشد.

در حالت پیشفرض خروجی دوربین اصلی تصاویر ۱۲مگاپیکسلی بوده که در مقایسه با نسل قبلی پیشرفتهای خوبی پیدا کرده است. با این دوربین در محیط های روشن می توان تصاویری با رنگهای تقریبا دقیق، محدوده دینامیکی وسیع و نویز کنترل شده به ثبت رساند. ولی محدوده دینامیکی در همه موارد ایده آل نبوده و در بعضی موارد مثل تصویر درخت با نویز همراه می شود. ناگفته نماند جزئیات تصاویر قابل قبول بوده هرچند اندکی شارپ زیاد می توانست جزئیات را با وضوح زیادتر به نمایش بگذارد.

با دوربین فوق عریض در محیط های با نور کافی تصاویری با محدوده دینامیکی گسترده و رنگهای زنده به ثبت می سد ولی جزئیات چندانی را به نمایش نمی گذارد و در مواردی رنگهای آن خوانایی لازم را با عکس های ثبت شده با دوبین اصلی ندارد. قبل از پرداختن به دوربین ماکرو باید اشاره کرد که این دوربین فاقد فوکوس خودکار بوده و از این رو تنها در فاصله ۳-۵ سانتی متر از سوژه عکسهای واضحی را می گیرد. ضمنا با نبود لرزشگیر اپتیکال در این دوربین ثابت نگه داشت گوشی برای ثبت تصویر واضح اهمیت بالایی دارد. با توجه به این دو نکته و رعایت آن می توانید با دوربین ماکرو در نور کافی تصاویر جذاب و خلاقانه ای به ثبت برسانید که جزئیات قابل قبولی نیز داشته باشد.

عملکرد دوربین سنجش عمق نیز در کنار دوربین اصلی مورد ازریابی قرار می گیرد و به طور کلی گلکسی a31 موقع عکاسی پرتره از نظر تشخیص لبه های سوژه دقت خوبی داشته ولی بهترین نمونه بازار از این لحاظ نیست. ضمنا باید اشاره کرد امکان عکاسی پرتره از سوژه های غیرانسانی نیز در این اسمارتفون وجود دارد که یک وجه مثبت برای گلسکی a31 می باشد.

با دوربین های گوشی a31  در محیط های کم نور تصاویر جالبی ثبت نمی شود به طوری که هیچگونه حالت شبی برای این اسمارتفون در نظر گرفته نشده که برای یک محوصل میان رده ۲۰۲۰ یک نقص محسوب می شود. با دوربین اصلی در چنین شرایطی تصاویری با روشنایی خوب و رنگهای زنده اما جزئیات کم و نویز محسوس به ثبت می رسد. دوربین فوق عریض نیز به خاطر سنسور کوچکتر تصاویری با جزئیات پایین و نویز بالا به ثبت می رساند با این وجود روشنایی تصاویر آن بهتر از برخی رقبا می باشد. علاوه بر نبود حالت نایت مود گوشی a31 قابلییت فیلمبرداری صحنه آهسته نیز ندارد و کیفیت فیلمبرداری آن محدود به رزولوشن اچ دی و فول اچ دی با نرخ فریم ۳۰ می باشد.

دوربین سلفی گوشی a31 دارای لنز ۲۰ مگاپیکسلی بوده که یک تغییر مهم نسبت به نسل قبلی محسوب می شود. با این دوربین در حالت پیشفرض تصاویری با خروجی ۸ مگاپیکسل و جزئیات قابل قبول و نویز کنترل شده به ثبت خواهد رسید. با این وجود در محیط های بسته و یا با نور کم تصاویر با اندکی نویز همراه خواهند شد که به نظر طبیعی می باشد. ناگفته نماند که دوربین سلفی از حالت پرتره پشتیبانی می کند که در این زمینه عملکرد خوبی را ارائه می دهد.

سخت افزار

گوشی a31 از چیپست مدیاتک هلیو p65 بهره می برد که با لیتوگرافی ۱۲ نانومتری توسعه پیدا کرده است. این چیپست پردازنده مرکزی ۸ هسته ای دارد که شامل دو هسته قدرتمند کورتکس A75 با فرکانس کاری ۲ گیگاهرتز و ۶ هسته کم مصرف کورتکس A55 با فرکانس کاری ۱.۷ گیگاهرتز می باشد. پردازنده گرافیکی مالی G52MC2 نیز این چیپست را همراهی می کند. به همراه این تراشه سامسونگ برای گوشی a31 حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت را با دو نسخه رم ۴/۶ گیگابایت در نظر گرفته است.

هسته های پردازنده مرکزی از آنچه که در تراشه اگزینوس ۷۹۰۴ گوشی a30 استفاده شده جدیدتر بوده و این امر درمورد پردازنده گرافیکی نیز صادق است. با این وجود نمی توان چیپست مدیاتک هلیو p65 را آنچنان قدرتمند دانست به ویژه در اجرای بازی ها.

این چیپست در استفاده روزمره عملکرد مناسبی داشته و برنامه ها و اپلیکیشن ها را با سرعت خوبی اجرا می کند. و در اکثر موارد انیمیشن ها را به نرمی به نمایش می گذارد . با این وجود لگ و تاخیر نیز مشاهده می شود. در اجرای بازی ها نباید از a31 انتظار زیادی داشت. در واقع این گوشی باز های سبک را به راحتی و بدون مشکلی اجرا می کند ولی چنانچه به دنبال اجرای بازی های سنگین مانند پاپجی با بالاترین کیفیت باشید گلکسی a31انتخاب مناسبی نخواهد بود. البته امکان اجرای این بازی ها در تنظیمات گرافیکی پایین وجود دارد.

نرم افزار و باتری

به صورت پیشفرض گوشی a31 با اندروید ۱۰ و رابط کاربری one UI 2.1 روانه بازار شده است که از این نظر مشابه پرچمداران سری S20 می باشد. با این وجود امکانات این رابط کاربری در یک میان رده کمتر از یک پرچمدار می باشد.

در ادامه قابل ذکر است که a31 دارای باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی می باشد که در یک استفاده سبک حدود یک و نیم الی دو روز شارژدهی دارد و در یک استفاده تقریبا سنگین حدود یک روز دوام می آورد. ضمنا گوشی از شارژ سریع تطبیقی سامسونگ با قدرت ۱۵ وات پشتیبانی می کند که در عرض نیم ساعت حدود ۲۶ درصد باتری را شارژ می کند و شارژ کامل نیز حدود ۲ ساعت طول می کشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو