آشنایی با شماری از معروف ترین پل های تاریخی ایران

آشنایی با شماری از معروف ترین پل های تاریخی ایران


منبع: همگردی

257

1399/10/2

10:00


ایران در دل خود آثاری را جای داده که نمونه هایشان از نظر قدمت در کمتر کشوری دیده می شوند. مشهورترین پل های تاریخی ایران نیز از جمله همین آثار و سازه ها بوده که در جای جای کشور وجود دارند و اگرچه سالهای زیادی بر آنها گذشته، اما همچنان قد خم نکرده اند.معروف ترین پل های تاریخی ایران به چندین دلیل شاخص شده اند و از جمله دلایلی که در تمام آنها دیده می شود، سبک معماری و قدمتی بوده که برای هر کدام تخمین زده شده است. با ما در مقاله زیباترین پل های تاریخی ایران همراه شوید تا شما را با تعدادی از مشهورترین پل های تاریخی ایران آشنا کنیم.

پل ورسک

یکی از معروف ترین پل های تاریخی ایران، پل ورسک هست. این پل در زمان حکومت پهلوی اول بنا شد. درست در 80 سال پیش، رضا خان به مهندسین آلمانی طراح راه آهن دستور ساخت این پل را داد و آنان نیز بی درنگ و با بهره گیری از نیروی کارگران ایرانی این پل را احداث نمودند؛ پلی که در نهایت به روستای آلاشت ختم می شد. بعد از گذشت سالها، همچنان این پل از نظر معماری بی رقیب بوده و جهان پلی با این ظرافت و دقت را به خود ندیده است.

بیشتر بخوانیدپل ورسک مازندران؛ بنایی استراتژیک در شمال ایران

پل ورسک

سی و سه پل

یکی دیگر از زیباترین پل های تاریخی ایران، سی و سه پل یا همان پل الله وردی خان است. این پل که شاهکار معماری اصیل ایرانی بوده، بر روی زاینده رود قرار گرفته و سبب شده تا زیبایی های شهر افزون تر شوند. قدمت این پل به دوران صفویه باز می گردد؛ دوره ای که شاه عباس صفوی بر این کشور با اصالت حکومت می کرد. شاه عباس که به هنر و معماری علاقه ای ویژه داشت، دستور داد تا بر روی زاینده رود پلی 300 متری را بنا کنند. این پل که هر سال محل تجمع افرادی بود که برای برپا کردن جشن آبریزگان دور هم جمع می شدند، در حال حاضر نیز پاتوق اصلی اصفهانی ها و گردشگران هست.

بیشتر بخوانیدسی و سه پل اصفهان | شاهکار هنر و معماری عصر صفوی

سی و سه پل

پل کهنه

در میانه جاده ابریشم پلی ساخته شد که بقایایی از آن هنوز در کرمانشاه قابل رویت هستند. این پل که پل کهنه نام دارد، تعداد زیادی کاروان زیارتی را به خود دیده که به قصد عزیمت به کربلا، کاظمین، نجف و سامرا به سمت عراق رهسپار بودند. این پل متعلق به دوران صفویه هست؛ دورانی که دین رسمی کشور ایران اسلام شد و برای تسهیل در سفر، دست به ساخت سازه ای اینچنینی زده شد. برای پل کهنه عرضی حدود 7 متر تخمین زده شده است.

پل کهنه

پل خواجو

پل خواجو که 400 سال پیش به دستور شاه عباس اول بر روی بقایای به جا ماندده از پل حسن بیک ساخته شد، یکی از مشهورترین پل های تاریخی ایران بوده که پس از گذشت سالهای طولانی، مثل و مانندی برایش یافته نشده است. شما می توانید در زمان غروب آفتاب بر روی پل خواجو قدم بزنید و به صدای زاینده رود گوش فرا دهید.

بیشتر بخوانیدپل خواجو اصفهان | پل خواجو در گذر تاریخ

پل خواجو

پل شاپوری

پل شاپوری در استان لرستان قرار دارد و پیشینه اش به دوران ساسانیان باز می گردد. این موضوع از معماری بی نظیر این پل استباط شده است. پل شاپوری در آن زمان موظف بود که لرستان را به خوزستان و تیسفون متصل سازد که همین امر سبب شهرت بیشتر این پل شده است، چرا که دورازه منتهی به پایتخت حکومت ساسانیان بحساب می آمد. این مورد از زیباترین پل های تاریخی ایران که دارای 230 متر طول و 19 طاق بوده، اکنون قابل رویت است.

پل شاپوری

پل شهرستان

پل شهرستان هم بر روی رودخانۀ زاینده رود قرار دارد. گفته می شود که مردمان در دوره ساسانیان اقدام به ساخت این پل کرده اند. اگرچه در حال حاضر قسمتهای زیادی از پل باقی نمانده، اما شواهد نشان می دهند که این پل دارای 11 چشمه بوده و از 12 پایه نیز متشکل بوده است.

پل شهرستان

پل دزفول

پل دزفول که بر روی رودخانه دز بنا شده، به ابتدای دوره ساسانیان تعلق دارد و از قدمتی حدود 1700 ساله برخوردار هست. در آن عصر و دوره، این مورد از معروف ترین پل های تاریخی ایران وظیفه داشت تا اندیمشک را به دزفول متصل کند. این پل که از سنگ ساروج و آجر ساخته شده و در حدود 370 متر طول و 9 متر عرض دارد. پل 1700 ساله که متشکل از دو دهانه کوچک و بزرگ بوده، آنقدر خاص و بی مثال است که هنوز هم برای بسیاری از متخصصان حیرت آور هست.

پل دزفول

پل کلهر معمولان

پل کلهر معمولان که دارای ارتفاعی 26 متری بوده، در ردیف بلندترین پلهای لرستان قرار دارد. ماده اصلی سازنده این پل که در تاریخ 384 هجری قمری پایه گذاری شده، سنگ و آجر بوده است. البته، مقداری ساروج نیز در بخشهای مختلف این پل بچشم می خورد. سالها این پل بر روی رودخانه کشکان استوار بود، اما به مرور زمان مورد فرسایش قرار گرفت. سکویی در داخلش قرار دارد که با 12 پله از سطح زمین جدا شد. اگرچه کاربرد این سکو هنوز هم مشخص نشده، اما سبب شاخص تر شدن این پل برای اهالی فن شده است.

پل کلهر معمولان

پل کشکان

پل کشکان یکی از پر ترددترین مسیرها در زمانهای دور بوده است. گفته می شود که پل کشکان در مسیر راه قدیمی شهر شاپور قرار داشته و غرب استان لرستان را به هم پیوند داده بود.

پل کشکان

پل دختر

پل دختر میانه یکی از راز آلودترین سازه های کشور هست. گفته می شود که نام این پل برگرفته از نام دختری از خاندان سلطنتی بوده که این پل را ساخته است. اما، برخی دیگر معتقد هستند که بدلیل توجه ایزد بانوی ناهید که خداوندگار آب و باران بوده، نام این پل را دختر گذاشتند تا بیشتر مورد توجه این الهه زرتشتی واقع شود. دلیل این نامگذاری هرچه که باشد، قطعا نشان دهنده قدمت بالای این پل معروف است.

پل دختر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو