بازی کودکانه در خانه برای هر رده سنی

منبع: اوما

218

1399/10/2

18:59


بازی کودکانه در خانه برای هر رده سنی

بازی های کودکانه در خانه اهمیت زیادی در رشد کودکان شما دارند. بسیاری از بازی ها را وقتی برای اولین بار بازی می کنید نتیجه خوبی نمی دهد. میزان توجه کودک شما بسته به سن، مزاج و روحیه وی بسیار متفاوت خواهد بود. گاهی اوقات او به مدت 20 دقیقه از یک بازی لذت خواهد برد، اما بیشتر اوقات شما باید بازی را هر پنج دقیقه تغییر دهید. هنگامی که کودک به سمت شما می چرخد ، لبخند می زند، یا می خندد، متوجه می شوید که عاشق بازی های در حال انجام است؛ اما اگر او از شما دور می شود، نگاهش را بر می گرداند یا گریه می کند، زمان تغییر بازی است. در این مقاله می خواهیم در مورد بازی های کودکانه با نوزادان که به رشد آن ها کمک می کند با شما مادران اومایی عزیز صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

بازی های کودکانه از تولد تا 3 ماهگی

از نظر بسیاری از افراد نوزاد تازه متولد شده تنها چهار کار یعنی خوابیدن، شیر خوردن و ادرار یا مدفوع را انجام می دهد و یا گریه می کند؛ بنابراین چگونه می توانید با او ارتباط برقرار کنید و از آن لذت ببرید؟

بهترین شانس شما برای انجام این کار این است که حواس کودک خود شامل لامسه، بینایی، بویایی و شنوایی او را درگیر کنید و فعلاً طعم را کنار بگذاریم. در پایان سه ماه اول کودک شما ممکن است دست دراز کند و سعی کند چیزهایی را بدست آورد و مجذوب صداها، بوها و الگوها شود.

توجه: ممکن است نوزاد شما چند ثانیه طول بکشد تا به شما پاسخ دهد یا اینکه ممکن است خیلی واکنش خاصی نشان ندهد. لطفاً کمی صبور باشید. ممکن است لازم باشد که به تلاش خود ادامه دهید یا مدتی صبر کنید تا او به حالت هشدار و واکنشی وارد شود. صدای موسیقی و رقص نیز می تواند به خوبی توجه نوزاد در این سن را جلب کند. باید آهنگ های مختلف را امتحان کنید تا متوجه شوید با کدام آهنگ ها ارتباط بیشتری برقرار می کند. در هنگام پخش آهنگ او را در آغوش گرفته و با احتیاط طوری که از دستتان خارج نشود با او برقصید. 

توجه داشته باشید حرکات اغراق آمیز احمقانه مانند تکان دادن دست ها یا لمس لب نوزاد برای نوزادان بسیار خنده دار است.

اولین بازی های کودکانه

بیشتر اوقات اولین بازی ها شامل نشان دادن وسایل کودک به او می شود. نشان دادن هر جسمی در خانه که به او صدمه ای نرساند بازی خوبی است. بچه ها عاشق گوشت کوب، قاشق، کفگیر، کتاب و مجله با عکس، بطری شامپو یا نرم کننده هستند. البته دقت داشته باشید به هیچ وجه کودک خود را با اینها تنها نگذارید! همچنین می توانید از موسیقی، نشان دادن پارچه ها یا لباس های رنگارنگ، میوه ها و سبزیجات و غیره استفاده کنید.

انتظار نداشته باشید که نوزادان در این سن واقعاً کتاب در دست خود بگیرند و متوجه مفاهیم آن بشوند. با این حال از دیدن کتاب مورد علاقه شان بسیار ذوق زده می شوند یا تنها به آن خیره خواهند شد.

سفر به کمد مادر

می توانید به عنوان یک بازی بسیار سرگرم کننده به سراغ کمد خودتان بروید و لباس های خودتان را که دارای بافت های متفاوت هستند به نوزاد نشان دهید. پارچه های نرم یا ابریشمی را روی صورت، دست ها و پاهای او بکشید. وسایل مبهم را روی زمین بگذارید و کودک خود را در بالای آن قرار دهید. در عرض چند ماه، کودک شما می خواهد دستان خود را به هر چیز که دارای تزیین، گلدوزی یا تزئینات باشد، بزند؛ اما در حال حاضر، او فقط با تعجب نگاه می کند و بسیار سرگرم خواهد شد.

 

بازی کودکانه

بازی های شگفت انگیز در سنین نوزادی

شگفت زده خواهید شد که چقدر می توانید با ساده ترین چیزهای موجود در خانه خود فرزندتان را سرگرم کرده و از ارتباط با او لذت ببرید. در اینجا سه ایده برای شروع کار وجود دارد:

- برخی از روبان ها، پارچه ها یا سایر الیاف های جالب را روی یک قاشق چوبی ببندید و یا آن‌ها را بچسبانید و آن‌ها را به آرامی جلوی صورت کودک خود آویزان کنید.

- یک روسری بردارید و آن را به هوا بچرخانید، اجازه دهید مقداری از آن هر چند ثانیه یک بار روی سر کودک شما قرار بگیرد.

- یک اسباب بازی را به یک رشته الاستیک ببندید و آن را جلوی صورت کودک خود بالا و پایین کنید و هر بار که پایین می آید بگویید یوهو!!!

به یاد داشته باشید، هرگز کودک خود را با تارها یا روبان هایی که می توانند گردن او را محاصره کنند یا به دهان او وارد شوند، تنها نگذارید.

بازی های کودکانه برای 4 تا 6 ماهگی

در این سن، کودک شما رشد جسمی بیشتری خواهد داشت و یاد می گیرد که چگونه روی زمین غلتیده و حتی بنشیند. او اکنون می تواند اشیاء را نگه دارد، اداره کند و در دهان بگذارد و قسمت زیادی از روزهای خود را با این کار سپری خواهد کرد. در واقع در این سن باید کاملاً هوشیار و مراقب او باشید.

اکنون بازی ها می توانند فیزیکی تر شوند. کودک شما ممکن است از زانو سواری یا قلقلک بازی لذت ببرد. او همچنین بیشتر به بازی های شما واکنش نشان می دهد، سر و صدا می کند و با چشمانش شما را دنبال می کند.

مثلاً وقتی شما در آشپزخانه هستید و کودک شما شروع به گریه می کند و شما نیز سعی دارید شام درست کنید او را به قفسه ادویه نزدیک کنید و رایحه مست کننده دارچین را به او معرفی نمایید. مقداری را روی دست خود بمالید و آن را به بینی کودک خود نزدیک کنید اما اجازه ندهید در چشم یا دهان او فرو رود.

اگر او این کار را دوست داشت، رایحه های لطیف دیگر مانند وانیل، نعناع فلفلی، زیره، میخک، جوز هندی و بسیاری از گیاهان و ادویه های دیگر با عطرهای جالب را به او معرفی کنید سایر کالاهای خانگی معطر مانند لوسیون اصلاح پدر و کرم دست مادر نیز برای این بازی مناسب هستند. اجازه دهید او همه چیزهای جالب را بو بکشد، فقط مراقب باشید کودک آن ها را نخورد.

بازی با حباب ها یکی از بازی های لذت بخش دیگر است. یک چیز جادویی در مورد حباب ها وجود دارد و آن این است که نوزاد شما در این مرحله می تواند آنقدر فاصله دور را ببیند که روی حرکت آن‌ها تمرکز کند؛ مثلاً می توانید در پارک برای او حباب بسازید تا بچه های بزرگتری را که در نزدیکی شما هستند به درتان جمع شده و کودک شما را سرگرم کنند. همچنین وقتی اواخر بعد از ظهر است و کودک شما بهانه می گیرد، در وان یا در تراس برای او حباب بسازید. دستگاه حباب برای نوزادان هیجان انگیز و بسیار ارزان است، به راحتی قابل حمل می باشد.

بازی دیگر این است که انگشتان پای کودک خود را لمس کنید و از انگشت شست شروع کنید، با او صحبت کنید. همان طور که قسمت آخر را می گویید، انگشتان خود را به سمت شکم کودک ببرید. این بازی برای پوشیدن جوراب و کفش یا منحرف کردن حواس کودک در هنگام تعویض پوشک مفید است. همچنین می توانید این بازی را در وان با یک بطری سرنگ که انگشتان پای کودک شما را هدف قرار داده است انجام دهید.

زمانی که کودک شما روی شکم خود دراز می کشد شما نیز از روبرو همین کار را کرده و به او نگاه کنید. همچنین می توانید کودک خود را روی شکم و روی یک حوله نرم گذاشته و به اطراف بچرخانید. کودک را به پرواز درآورید!

اکنون که کودک شما می تواند سر خود را بالا نگه دارد می توانید از بازی پرواز با او لذت ببرید. او را بر فراز سر خود پرواز دهید و صداهای واقعی موشک ایجاد کنید.

بازی های کوکانه برای 7 تا 9 ماهگی

کودک شما در این زمان در مهارت نشستن متخصص می شود و ممکن است به زودی روی زمین به حالت خزیدن حرکت کند. او را تشویق کنید تا بیشتر تمرین کند. این تمرین ها یک نوع سرگرمی برای کودک محسوب می شود.

توانایی انتقال اشیا از دستی به دست دیگر نیز به شما کمک می کند تا بتوانید بازی های بیشتری با کودک انجام دهید. همچنین کودک شما شروع به درک این موضوع می کند که وقتی جسمی از دید خارج می شود، از سطح زمین ناپدید نشده است. این کشف باعث می شود بتوانید بازی هایی مانند پنهان کردن اشیاء و به دنبال آن گشتن توسط نوزاد را انجام دهید.

 

بازی کودکانه

در این زمان اگر کودک شما یک شی داشته باشد، آن را به میز می کوبد. اگر او دو جسم داشته باشد، آن‌ها را به هم می کوبد، آن‌ها را به سمت بالا نگه می دارد، به آن‌ها نگاه می کند و آن‌ها را جدا می کند تا به شناختی کامل از آن ها دست پیدا کند و این کار او را بسیار سرگرم خواهد کرد. ظروف تو خالی پرشده با اشیاء، قاشق های فلزی و زنگ ها نیز در این زمان بازی ها ی مناسبی هستند.

به احساسات لمسی او نیز توجه کنید. کودک شما شیفته کارت تبریک برجسته یا نرم و صاف بودن جعبه جواهرات میناکاری شده مادر خواهد شد.

نوزادان در این سن علت و معلول را دوست دارند؛ مثلاً کشف این موضوع که وقتی من این کار را می کنم، چراغ روشن می شود برایشان بسیار جالب است. نشان دادن نحوه کارکردن کلیدهای روشنایی، شیرهای آب، زنگ درها و موارد دیگر، کودک را به وجد می آورد.

توپ بازی کنید.

نوزادان در این سن شیفته توپ و نحوه حرکت آن هستند. با حرکات نمایشی یا پرتاب توپ به هوا و اجازه دادن برای افتادن آن به زمین، در حالی که جلوه صوتی احمقانه ای ایجاد می کنید یا خنده های ساختگی سر می دهید او را هیجان زده می کند. در نهایت او را تشویق کنید که توپ رابه شما برگرداند.

بازی های کودکانه برای 10 تا 12 ماهگی

از نظر رشد، کودک شما در این زمان ناگهان تقریباً به یک کودک نوپا تبدیل می شود. در این سن بازی هایی که به وی امکان می دهد مهارت های حرکتی، اصطلاحاً ناخوشایند مانند ایستادن، بالا کشیدن و عبور از موانع را برای او راحت تر کند انتخاب نمایید. کودک شما همچنین دوست دارد با لمس برچسب روی پیراهن شما یا صفحات کتاب و شاید سینه ها یا سینه بند شما اگر هنوز هم شیر می خورد، روی مهارت های حرکتی خوب خود کار کند.

کودک شما در حال کشف ارتباط بین اشیا در جهان است. او دوست دارد اشیاء را روی هم چیده و مرتب کند و همچنین سبدها را پر و خالی کند.

به کودک خود جعبه ای بدهید که به راحتی باز شود (مانند جعبه کفش) و به او نشان دهید چگونه وسایل را داخل آن بگذارد و بیرون بیاورد. همچنین می توانید یک فنجان در اختیار او قرار دهید و به او نشان دهید چگونه ماسه یا آرد ذرت را درون آن بریزد و در ظرف دیگری خالی کند.

هنگامی که کودک شما روی پاهای خود قرار گرفت، می توانید با قرار دادن یک اسباب بازی مورد علاقه در انتهای کاناپه یا روی میز، او را برای رسیدن به آن شی تشویق کنید. سعی کنید کودک خود را با قرار دادن یکی از اسباب بازی های او مانند عینک آفتابی روی صورت خود جذب کنید. ممکن است کودک شما این مسئله را سرگرم کننده بداند و سعی کند به شما بپیوندد.

کودک خود را تشویق کنید تا یک شی را به اطراف اتاق حرکت دهد. اسباب بازی های فشاری و جعبه های بزرگ خالی برای این بازی بسیار مفید هستند. از حرکت صندلی های تاشو که می توانند به طور غیرمنتظره ای تا شوند و به نوزاد آسیب برسانند، خودداری کنید.

نوزادان در این سن عاشق تقلید هستند. با ایجاد صدایی مضحک و سپس با تکان دادن سر به کودک، این رفتار را تشویق کنید تا جلوتر برود و صدایی را امتحان کند. ممکن است او از شما تقلید کند یا خودش سر و صدا کند که شما می توانید برای سرگرم کردنش صداهای او را تقلید کنید. یا می توانید از خود سر و صدای جدید ایجاد کنید. شما همچنین می توانید این بازی را با صورت یا حرکات انجام دهید. حمام نیز برای کودکان در این سن سرگرم کننده است

نوزدان در این سن دیگر راضی به نشستن در وان و شستن نیستند. نوزادان بزرگتر می خواهند بایستند، آب بپاشند، موهای شما را بگیرند، به پرده دوش دست بزنند توجه داشته باشید که هرگز کودک را حتی برای مدت یک دقیقه هم در حمام بدون مراقبت رها نکنید.

سخن آخر

همان طور که ملاحظه کردید می توانید با نوزاد خود بازی های مختلفی را انجام دهید که در عین سادگی او را سرگرم کرده و به رشد شناختی و ارتباطی او کمک بزرگی کند. همچنین خودتان از این موضوع لذت خواهید برد. یادتان باشد موارد گفته شده تنها برای ایده دادن به شما بود و می توانید حسابی از خلاقیت خود نیز استفاده کنید.

ebecca Felsenthal Stewart.The Best Ways to Play With Your Baby. April 13, 2014

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو