حساسیت کودکان و راه های مقابله با آن

حساسیت کودکان و راه های مقابله با آن


منبع: آرگا

114

1399/10/3

08:37


معمولا دو فصل بهار و تابستان فصل های اوج حساسیت های فصلی است و ما در این مقاله از حساسیت کودکان از انواع تا درمان آن را نوشته ایم.

حساسیتها که معمولا با آبریزش از بینی و چشم و سرفه و عطسه هستند بیشترین وقتی که بروز می کنند در فصل گرده افشانی گل ها می باشد و این حساسیتها هم می تواند کودکان و هم در بزرگسالان اتفاق بیفتند. به این منظور ما در این مقاله از حساسیت کودکان و روش های درمان آن برای شما عزیزان می نویسیم بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

حساسیت کودکان چیست؟

واکنش های طبیعی بدن در برابر عوامل خارجی را حساسیت و یا آلرژی می گویند. در هنگامی که کودک در برابر عوامل حساسیت زا قرار می گیرد، تنفس می کند، می خورد، استشمام می کند، به او تزریق و یا خورانده می شود، بدن به اشتباه این عامل را دشمن فرض می کند و برای مقابله با آن گارد دفاعی گرفته و هیستامین ترشح می کند.

این مواد شیمیایی باعث تحریک بدن شده و نشانه هایی همچون عطسه، سرفه، آبریزش بینی و چشم، خارش گلو و … را منجر می شود. این نشانه می توانند شدید و خفیف و یا فصلی و یا فقط در هنگام تماس با ماده حساسیت زا بروز کنند.

گاهی نشانه ها و علائم حساسیت به قدری اوت می کند که باید فورا بیمار را به نزد پزشک برد. نشانه هایی مانند سخت نفس کشیدن و سخت فرو دادن آب دهان که منجر به مرگ شخص می شود.

از رایج ترین مواد حساسیت زا می توان به موی حیوانات، دارو، غذا، حشره، گرده گل و درختان و خاک اشاره کرد.

راه های مقابله با حساسیت در کودکان چیست؟

آلرژی های رایج در کودکان:

طبق تحقیقات انجام شده ۴.۵ درصد افراد زیر ۱۸ سال به حساسیت های غذایی، ۱۰.۷ درصد به حساسیت های پوستی، ۱۶.۶ درصد تب یونجه و حساسیت تنفسی دارند.

علت حساسیت های بینی چیست؟

عاملان اصلی آلرژی های بینی موارد زیر هستند:

  • گرد و خاک
  • پرز و موی حیوانت
  • گرده گل و گیاهان و درختان
  • کپک

در بعضی کودکان امکان آلرژی به بالشت و پتوی پر و پشمی هم دیده شده است و شاید کودک مستقیما به دود سیگار آلرژی نداشته باشد اما دود سیگار سبب تشدید آلرژی در کودک می شود.

آیا تزریق واکسن در بهبود حساسیت کودکان موثر است؟

چگونه حساسیت را از سرماخوردگی تشخیص دهیم؟

علائم سرماخوردگی بسیار شبیه به علائم و نشانه های حساسیت است و تشخیص فرق بین این دو کمی مشکل به نظر می رسد. اما اگر کودک شما بیش از یک هفته تا ده روز که یک سرماخوردگی زمان می برد تا بهبود یابد عطسه، سرفه، ابریزش بینی و چشم و خس خس سینه دارد، اگر مدام در حال بالا کشیدن بینی خود است، اگر مدام بینی اش پر می شود و بسیار با دهن نفس می کشد، مخاط بینی اش آبکی و شفاف است، چشمانش سرخ و پر آب است، زیر چشمانش تیره و بنفش و آبی است، مدام سرفه های خشک می کند و پوست او لکه های قرمز روی خود دارد، باید بدانید که کودک شما به چیزی در اطراف خود حساسیت دارد و علائم او نشانه سرماخوردگی نیست.

آیا حساسیت یا آلرژی می تواند موروثی باشد؟

باید گفت بله کودکان استعداد به حساسیت را از والدین خود به ارث می برند و اگر یکی از آنها حساسیت داشته باشد کودک به احتمال ۴۰ تا ۵۰ درصد و اگر هر دو نفر از والدین حساسیت داشته باشند این احتمال ۸۰ تا ۹۰ درصد هم می رسد. اما نوع حساسیت می تواند کاملا متفاوت با حساسیت والدین کودک باشد. افراد می توانند به موارد مختلف حساسیت داشته باشند.

چه موقع می توان متوجه حساسیت در کودک شد؟

باید توجه داشته باشید که نشانه های حساسیت کودکان در زیر ۳ تا ۴ سال خود را نشان نمی دهد و برای تشخیص حساسیت کودک باید منتظر باشید تا به آستانه بروز نشانه های حساسیت برسند تا واکنش های بدن خود را نمایان کنند.

حساسیت و یا آلرژی چیست؟

چگونه می توان فهمید که کودک به چه چیزی آلرژی دارد و حساس است؟

برای درک این موضوع باید بسیار به مواد موجود اطراف کودک دقیق شوید و ببینید که کودک در اثر برخورد با چه چیز نشانه های حساسیت را از خود نشان می دهد. مثلا اگر به موی حیوانی حساسیت داشته باشد با دوری از آن حیوان علائم حساسیت در او کاهش پیدا می کند و یا اگر حساسیت کودک به مواد غذایی خاصی باشد با نخوردن آن متوجه تغییر رفتار های آلرژی کودکان می شوید و گاهی برای درک این موضوع و علت آن باید ماه ها زمان گذاشت و البته در صورتی که خودتان نتیجه ای نگرفتید می توانید به پزشک برای نوع حساسیت و اینکه کودک به چه چیزی حساسیت دارد و آلرژی او تا چه حد است، مراجعه کنید و پزشک با انجام یک آزمایش خون و یا آزمایش پوست که خطای کمتری دارد پی به نوع و علت حساسیت کودک می برد و البته ذکر این نکته مهم است که ممکن است با افزایش سن نوع حساسیت کودک تغییر کند.

انواع حساسیت کودکان را بشناسید

آیا می شود مانع آلرژی در کودکان بشویم؟

برای پیشگیری از بروز حساسیت ابتدا باید نوع حساسیت کودکان را متوجه شوید و ما در ادامه به چند نوع عامل حساسیت زا و راه های مقابله با آن اشاره کرده ایم:

  • گرد و خاک و یا گرد و غبار: این عامل در تمام خانه ها و بر روی تمام وسایل به صورت آشکار و یا پنهان موجود می باشد و بیشترین زمانی که سبب حساسیت کودک می شود در هنگام خواب است که کودک با بالشت و پتو در تماس مستقیم است و رختخواب های او مملو از گرد و غبار است. برای از بین بردن این عامل به این شیوه ها عمل کنید، دیده شده است که با رعایت این نکات ۶۰ تا ۷۰ درصد از حساسیت کودکان کاسته شده است: ۱. به جای پارچه های معمولی از فروشگاه های لوازم آلرژی برای تشک و بالشت کودک از رویه نفوذناپذیر استفاده کنید و به جای پتو از لحاف های رویه دار نفوذناپذیر کمک بگیرید. ۲. هر یک هفته تمام رختخواب های او را با آب داغ ۱۳۰ درجه فارنهایت بشویید. ۳. از وسایلی که از پوست و موی حیوانات تهیه شده است در اتاق کودک استفاده نکنید چون به شدت به خود خاک می گیرد و اگر کودک شما اسباب بازی دارد که مو دارد و نمی تواند از او جدا شود، آن را نیز هفته ای یک بار با آب داغ بشویید و یا یک شب تا صبح در فریزر بگذارید تا یخ بزند. ۴. هفته ای یک بار خانه را جارو بکشید و گردگیری کنید اما در این زمان سعی کنید که کودک در خانه نباشد چون با این کار به شدت گرد و خاک بلند می شود برای جلوگیری از این موضوع دستمال و جارو را کمی مرطوب کنید. ۵. در صورت حساسیت شدید کودک به گرد و خاک به جای فرش، کف خانه را با پارکت های چوبی یا پلاستیکی بپوشانید.
  • موی حیوانات: اگر حساسیت کودک شما به موی حیوانات است، به هیچ وجه در منزل سگ و گربه نگهداری نکنید و اگر این کار برایتان غیر ممکن است مرتب حیوان خانگی خود را با شامپوهایی که ریزش موی آنها را کم می کند بشویید و نگذارید بر روی فرش و مبل بنشیند و به اتاق کودک برود.
  • گرده گل و درختان: در این فصل هیچگاه لباس های شسته کودک را روی طناب هایی که در معرض هوای آزاد است قرار ندهید. تا از برزو حساسیت فصلی جلوگیری کنید.
  • کپک و قارچ: این عوامل در همه جا می توانند رشد کنند و اگر در محیطی قرار دارید که این عامل را تشدید می کند، مدام از شستشو دهنده های ضد کپک و قارچ استفاده کنید و در محیط از سیستم تهویه هوا و دستگاه های جذب رطوبت استفاده کنید.

    آیا حساسیت کودکان موروثی است؟

آیا راه درمانی برای حساسیت و آلرژی وجود دارد؟

بله برای قطع مقطعی حساسیت کودک می توانید به نزد پزشک بروید و از اسپری ها و داروهای ضد حساسیت که برایتان تجویز می کند، استفاده کنید اما در نظر داشته باشید که هیچ یک از این موارد را برای کودک زیر شش ماه به هیچ عنوان نمی توانید به کار ببندید.

آیا تزریق واکسن ضد حساسیت موثر است؟

از این واکسن ها فقط در مواقع حساسیتهای شدید مانند آسم در کودکان بالای شش سال می تواند با نظر و دستور پزشک و در مطب خود وی انجام شود. دقت کنید که این واکسن ها مواد خفیف شده مواد حساسیت زای هستند و برای اینکه بدن کودک به آنها عادت کند استفاده می شوند. البته بعد از اولین تزریق، کودک باید هر هفته بین ۴ تا ۶ ماه واکسن بزند تا بدنش به این مواد عادت کند و سپس باید یک تا دو بار در ماه بین ۴ تا ۶ ماه این تزریق را انجام دهد تا بدنش با این مواد کنار بیاید و در آخر باید تا یک سال هر ماه یک واکسن بزند و ادامه این روند به نظر پزشک وابسته است.

راه و روش پیشگیری از حساسیت چیست؟

گرچه در حال حاضر نظرهای متعددی درباره حساسیتهای کودکان مطرح شده است اما حقیقتا هنوز هیچ راه حل قطعی و مطمئنی برای این موضوع بازگو نگردیده است.

هر آنچه که لازم است از حساسیت کودکان بدانید

راه های درمان آلرژی در کودکان

روش های زیادی جهت رفع حساسیت در کودکان وجود دارد که در ادامه چند راهکار مفید و موثر را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد تا سبب کاهش علایم حساست در کودک تان شود.

آنتی هیستامین :

 استفاده از آنتی هیستامین به قطع عطسه و آبریزش بینی کمک کرده اما برخی از انواع آن سبب خواب آلودگی در فرد می شود از این رو، به منظور رفع حساسیت در کودک تان می توانید از آنتی هیستامین استفاده کنید که حتما باید پزشک آن را تجویز کند.

ایمنی درمانی :

این روش درمانی با تزریق ضد آلرژی انجام شده و باعث بی تاثیر شدن آلرژی های حیوانات، غذا ها، حشرات و هوا می شود.

روش های بهبود آلرژی در کودکان

اسپری :

به منظور درمان گرفتگی بینی و مشکلات تنفسی در حساسیت استفاده از اسپری یک راهکار عالی و موثر می باشد که باید پزشک آن را تجویز کند.

دوری از حیوانات :

امکان دارد کودک تان به حیوانات از جمله : سگ، گربه، پرندگان و…حساسیت از خود نشان دهد که باید کودک تان را از هر نوع حیوانی دور نگه دارید.

دوری از گرده گیاهان :

برخی از کودکان به گرده افشانی گیاهان، درختان و گل در فصل بهار، تابستان و پاییز آلرژی داشته و در نتیجه سبب بروز تب یونجه در آن خواهد شد که اوج گرده افشانی گیاهان بهار و غروب های تابستان است و به منظور از بین بردن گرده گیاهان از روی بدن و موی کودک تان بهتر راه حمام کردن کودک است.

روش های درمان آلرژی در کودکان

در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر بعد از گذشت چند دقیقه یا چند ساعت پس از خوردن غذای جدید نشانه های زیر را در کودک تان مشاهده کردید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا پزشک  راهکارهای مفید و موثری به منظور رفع آلرژی در کودک تان به شما معرفی کند.

  • کهیر
  • حساسیت پوستی
  • خس خس سینه
  • استفراغ یا اسهال
  • ورم صورت مانند : لب ها و زبان
  • مشکل در تنفس

نکات و راه حل های پیش بینی شده در این مقاله را برای از بین بردن و یا کاهش حساسیت کودکان به کار گیرید و اگر حساسیت کودک شما بسیار حاد است، حتما او را نزد پزشک ببرید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو