اعلام کشف قطعه ای از پازل هرم جیزه در اسکاتلند

منبع: همگردی

94

1399/10/3

18:02


ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، کشف قطعه ای از پازل هرم جیزه در اسکاتلند صورت گرفت.

داستان چیست؟

عبیر الادانی (Abeer Eladany)، پژوهشگر مصری الاصل در حال بازبینی اشیای موجود در مجموعه آسیایی این دانشگاه بود که به یک قوطی سیگار با پرچم سابق کشورش برخورد. وی در داخل این جعبه چند تکه چوب پیدا کرد که مشخص شد بخشی از چوب هرم بزرگ جیزه هستند، قطعاتی که بیش از یک قرن اثری ازشان پیدا نبود.

این پژوهشگر می گوید: کلکسیون های بزرگ دانشگاه بین صد تا هزاران آیتم دارند بنابراین تلاش برای پیدا کردن این قطعه مثل گشتن بدنبال سوزن در انبار کاه بود. وقتی به ماهیت چیزی که داخل این قوطی بود پی بردم، نمی توانستم باورش کنم.

این قطعه چوبی یکی از سه شی است که وینمن دیکسون مهندس اسکاتلندی در سال 1872 میلادی از داخل اتاق ملکه هرم جیزه کشف کرد. از این مجموعه سه گانه که به یادگارهای دیکسون معروفند، یک توپ و یک قلاب در موزه بریتانیا نگهداری می شوند و همیشه گمان می رفت پیدا شدن قطعه گمشده از جنس چوب سرو بتواند پرده از اسرار معماری هرم بردارد.

گفته می شود یکی از دوستان دیکسون به نام جیمز گرنت این قطعه چوب را به دانشگاه اهدا کرده بود اما این آیتم هیچوقت ثبت نشد و با وجود جست وجوهای گسترده تا به امروز کسی نتوانسته بود آن را پیدا کند.

کشف این قطعه سوالات جدیدی را برای باستان شناسان به وجود آورده است. ماجرا از آنجا شروع شد که تکنیک سن یابی با کربن قدمت این چوب را به 3094 تا 3341 سال قبل از میلاد برگرداند؛ یعنی 500 سال جلوتر از قدمتی که در اسناد تاریخی برای هرم بزرگ جیزه تعیین شده است.

نیل کرتیس رئیس موزه ها و کلکسیون های خاص دانشگاه آبردین در این باره می گوید: پیدا شدن قطعه گمشده از یادگارهای دیکسون به خودی خود غافلگیرکننده بود، اما سن یابی این قطعه با کربن هم اطلاعات جدیدی را فاش کرد.

وی ادامه داد: قدمت این قطعه از آن چه تصور می شد، بیشتر است. ممکن است این تاریخ مربوط به سن چوب باشد که احتمالا تکه ای از یک درخت کهنسال بوده است. همچنین احتمال دارد این مسئله از نایاب بودن درخت در مصر باستان نشات گرفته باشد به این معنا که چوب در آن دوران کمیاب و ارزشمند بود و برای سالها بازیافت شده و دوباره استفاده می شد.

این قطعه چوب پیدا شده، بخشی از یک قطعه بزرگتر است که در سال 1993 میلادی در عملیات اکتشافی یک دوربین رباتیک در کنج های مخفی و دور از دسترس بخش داخلی هرم دیده شد.

اعلام کشف قطعه ای از پازل هرم جیزه در اسکاتلند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو