«میلادها» در تور پلیس اینترپل گرفتار شدند

منبع: برترین ها

73

1399/10/4

07:20


با شناسایی 70 هزار حساب بانکی و دستگیری یک باند 300 نفره به همراه 10 چهره ورزشی و فضای مجازی، استرداد مجرمان خارج از کشور هم آغاز شد

خراسان: «شناسایی 70 هزار قمارباز از روی تراکنش‌های بانکی»، «بازداشت 302 تبلیغ‌کننده» و «مسدودسازی 900 کانال تلگرامی»؛ این‌ها خروجی اقدامات جدی دستگاه قضایی، پلیس‌فتا و بانک مرکزی طی یک‌ماه اخیر است که نشان می‌دهد برخوردها با سوداگران قمار و شرط‌بندی جدی‌تر شده است؛

علاوه بر آن، کلاهبرداران خارج از مرزهای کشور هم دیگر در امان نیستند و خبرهای خراسان حاکی است بعد از بازداشت دو نفر طی روزهای گذشته، به زودی چندنفر دیگر از این کلاهبرداران نیز با مشارکت اینترپل بازداشت و به پلیس ایران تحویل داده خواهند شد.

«میلادها» در تور پلیس اینترپل

همین چندروز قبل بود که خبر بازداشت «میلاد حاتمی» یکی از اصلی‌ترین گردانندگان سایت‌های قمار و شرط‌بندی سر و صدا به‌پا کرد. هرچند پلیس ترکیه درباره بازداشت حاتمی توضیحاتی ارائه کرد که ارتباط مستقیمی با کلاهبرداری‌های او ندارد، اما به هر حال احتمال تحویل او به پلیس ایران افزایش یافته است و چشم بسیاری از مال‌باختگان به بازگشت و محاکمه اوست.

بساط قمار بازها زیر آتش

البته میلاد حاتمی فقط یکی از سلاطین قمار است که در آن سوی مرزها جیب جوانان ایرانی را خالی کرد و با پولشویی‌هایش زندگی بسیاری را به تباهی کشاند، میلادهای دیگری هم هنوز مشغول این بازی کثیف‌اند که حالا عرصه بر آن‌ها تنگ شده و بیم بازداشت به جان‌شان افتاده است.

تشکیل کارگروه ویژه در دادسرا

به نظر می‌رسد تا روز تاوان دادن میلاد حاتمی و هم‌کیشانش هم زمان زیادی باقی نمانده، چرا که قوه قضاییه جدیت خود را در برخورد با مفاسد اقتصادی و پولشویی ثابت کرده و حالا هم کارگروهی ویژه برای مقابله با سایت‌های قمار و شرط‌بندی راه انداخته است. آن‌طور که «علی القاصی‎‌مهر» دادستان تهران اعلام کرده، «در دادسرای تهران کارگروهی برای شناسایی و مقابله با سایت‎های شرط‎‌بندی و قمار و شعبه‎ ویژه‎ای نیز برای رسیدگی به این موضوع تعیین شده است».

بازداشت 10 سلبریتی مجازی و حقیقی

تازه‌ترین خبرها در این‌باره را هم سرهنگ «مصطفی نوروزی» رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان‌یافته پلیس فتا اعلام کرده و از بازداشت‌ها و مسدودسازی یک ماه اخیر گزارش داده است:

*در سال 99 بیش از 16 هزار فقره سایت و اکانت را درباره قمار و شرط‌بندی مسدود کردیم و در این رابطه 1470 پرونده تشکیل شد.

*در یک‌ماه اخیر حدود 900 کانال تلگرامی را که توسط باندی درباره تبلیغ قمار و شرط‌بندی فعالیت داشتند، مسدود کردیم؛ این باند سازمان‌یافته توسط 302 نفر به تبلیغ سایت‌های قمار و شرط‌بندی می‌پرداختند که بازداشت و تحویل مراجع قضایی شدند.

*تعداد معدودی از سلبریتی‌ها و ورزشکاران کشور نیز جزو تبلیغ‌کنندگان سایت‌های شرط‌بندی و قمار بودند که 10 نفر آن‌ها دستگیرشدند و با نظر مقام قضایی برای آن‌ها قرار قانونی صادر شده است.

*در رابطه با مجرمان و گردانندگان سایت‌های قمار و شرط‌بندی در خارج از کشور، دو نفر به کشور بازگردانده شده‌اند.

گزارش بانک مرکزی

بانک مرکزی هم تلاش‌های خود را برای شناسایی قماربازان فعال تشدید کرده است تا اجازه ندهد این کلاهبرداران از درگاه‌های پرداخت الکترونیکی برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند. «مهران مهرامیان» معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، در صفحه شخصی خود خبرها و نکاتی را در این‌باره اعلام کرده که قابل توجه است:

*اطلاعات ۷۰ هزار قمارباز فعال شناسایی‌شده توسط سامانه هوشمند کشف جرایم مالی شبکه پرداخت، به مرجع محترم قضایی ارسال شد.

*این شناسایی، بخشی از یک برنامه بزرگ‌تر است که با همکاری و هماهنگی پلیس فتا و دادستانی در حال اجراست.

*جرایم این حوزه چه برای قماربازان و چه برای قمارخانه‌داران و چه کسانی که پولشویی می‌کنند، به طور هوشمند شناسایی و به مرجع قضایی گزارش می شود.

*تاکنون 20 هزاردرگاه پرداخت و حساب بانکی مسدود شده و موارد جدید نیز شناسایی و بلافاصله مسدود می‌شود.
مردم چه می‌گویند؟

برخوردهای قاطع اخیر برای جمع‌کردن بساط قماربازان، با استقبال و حمایت کاربران فضای مجازی همراه شده است، اما در این بین برخی نیز دغدغه‌هایی را مطرح کردند و حتی احتمالاتی را به زبان آورده‌اند که هرچند در حد ادعاست، اما نباید از بررسی‌ها خارج بماند:

*سلبریتی‌های مردمی نباید نسبت به آگاه‌سازی جامعه اقدام کنند تا از فیشینگ(کلاهبرداری) در این سایت‌ها جلوگیری کنیم؟

*اگر به جای ۷۰هزار اسم، فقط اسم ۷ نفر از مدیران شبکه پرداخت را به مراجع قضایی می‌دادید، سریع‌تر و بهتر به نتیجه می‌رسیدید.

*پنالتی تعمدی شیری در نیمه دوم! پای شبکه قمار و گروه‌های شرط‌بندی در میان است؟؟

معاون پلیس فتای ناجا: منتظر بازداشت‌های برون مرزی بعدی باشید

در گفت‌وگو با معاون اجتماعی پلیس فتا، درباره جزئیات بیشتر بازداشت‌های اخیر، به ویژه بازداشت سلبریتی‌های تبلیغ‌کننده سایت‌های قمار و شرط‌بندی می‌پرسم و سرهنگ «رامین پاشایی» می‌گوید: «10 نفر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند که با توجه به نظر دادستانی، فعلا امکان انتشار اسامی آن‌ها وجود ندارد».

سرهنگ پاشایی در پاسخ به سوالی درباره حوزه کاری این 10 بازداشت‌شده نیز توضیح می‌دهد: «این بازداشت‌شدگان جزو بازیگران نیستند، بیشتر آن‌ها سلبریتی‌های فضای مجازی هستند و دو سه نفر آن‌ها هم فوتبالیست و ورزشکارند ».

معاون پلیس فتا درباره تداوم روند برخورد با گردانندگان سایت‌های قمار در خارج از مرزها هم می‌گوید: برای تعدادی از مجرمان خارج از کشور، به اینترپل اعلان قرمز کرده‌ایم و در حال استرداد چند نفر از آن‌ها هستیم که یکی‌یکی تحویل پلیس ایران خواهند شد. سرهنگ پاشایی تصریح می‌کند: عزم پلیس فتا در برخورد با سایت‌های شرط‌بندی و قمار جدی است و در روزهای آینده هم تشدید خواهد شد، مردم هم نتیجه این برخوردهای جدی را خواهند دید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو