طبع بارهنگ و تخم بارهنگ سرد است یا گرم؟

منبع: ستاره

130

1399/10/4

10:02


طبع بارهنگ چه برگ و ریشه بارهنگ و چه دانه های بارهنگ، سرد و خشک است و بهتر است به همراه عرق نعنا مصرف شود. ترکیب بارهنگ و عرق نعناع طبع متعادلی دارد و برای همه مزاج ها قابل استفاده است.

طبع بارهنگ و تخم بارهنگ سرد است یا گرم؟

 

ستاره | سرویس سلامت - بارهنگ از گیاهان دارویی است که هم برگ و ریشه آن و هم دانه های بارهنگ استفاده های دارویی دارد. (برگ و ریشه آن را بیشتر به صورت استعمال خارجی و تخم بارهنگ را بیشتر به صورت مصارف داخلی استفاده می‌کنند.) خواص بارهنگ از درمان سرفه و اسهال تا تقویت نیروی جنسی و افزایش باروری را در برمی‌گیرد. اما طبع بارهنگ چیست؟ مصلح بارهنگ چیست و بهتر است با چه موادی مصرف شود تا طبع آن متعادل شود؟ 

 

طبع بارهنگ چیست و مصلح آن کدام است؟

مزاج و طبع بارهنگ سرد و خشک (سوداوی) است و برگ و دانه های بارهنگ طبع‌شان یکی است. از این رو بارهنگ برای درمان اسهال ناشی از ازدیاد رطوبت مزاج و بلغم مفید است. همچنین به دلیل طبع خنکی که دارد، در فرونشاندن تب موثر است. 

مصلح بارهنگ، عرق نعنا است که طبع گرمی دارد و شربت بارهنگ و عرق نعناع یک ترکیب عالی و متعادل است که فرادی با طبع سرد و گرم هر دو می‌توانند مصرف کنند و از خواص بارهنگ و عرق نعناع بهره ببرند. ترکیب بارهنگ و عرق نعناع برای لاغری و کاهش وزن نیز مفید و موثر است.

 

طبع بارهنگ و عرق نعنا

 

خواص بارهنگ چیست؟

خواص برگ بارهنگ

  • ضد باکتری

برگ بارهنگ خواص ضد باکتری قوی دارد، به همین دلیل برای جراحتها، بهبود زخم‌ها و سطوح ملتهب و آزرده بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • درمان واریس و تورم

از خواص بارهنگ درمان واریس، زخم‌های کهنه و تورمهای صورت است؛ به این منظور مقدار پنج تا شش عدد برگ تازه‌ بارهنگ را بعد از شست و شو بسایید و آنها را روی زخم‌های کهنه یا در محل واریس قرار دهید و حداقل سه ساعت بعد تعویض کنید. این دستور را برای تورم در قسمت‌های مختلف صورت بر اثر عفونت نیز می‌توان انجام داد.

  • کاهش تب

از دیگر خواص بارهنگ کاهش و رفع تب میباشد، به این منظور، ده گرم برگ بارهنگ تازه را مانند چای دم کرده و بنوشید.

  • درمان بیماری های ریوی

برگ تمیز و شسته شده‌ بارهنگ را روی پارچه‌ تمیزی پهن‌کنید تا خشک شود، سپس آن را خرد ‌کنید و شیره آن را بگیرید و هم ‌وزن آن، عسل اضافه کرده به مدت 20 دقیقه دم ‌کنید. مصرف این دم‌کرده برای بیماری‌های ریوی بسیار مفید است.

  • درمان گزیدگی

 برگ تازه و له شده‌ بارهنگ در التیام گزیدگی حشراتی مانند زنبور و پشه و حیواناتی مانند مار موثر است.

 

خواص برگ بارهنگ و طبع آن در طب سنتی

 

خواص دانه های بارهنگ (تخم بارهنگ)

  • درمان سرفه و گلودرد

تخم بارهنگ پس از خیس کردن، لعاب فراوان دارد و از این رو برای درمان گلودرد و نرم کردن سینه استفاده می‌شود. از مهمترین خواص بارهنگ، استفاده این دانه در داروی ترکیبی چهار تخم لعابی است. (دانه به، تخم قدومه و تخم مرو) چهار تخم لعابی برای بر طرف کردن سرفه های خشک سردرد آور، خشکی و خارش گلو، نرم کننده سینه و گرفتگی صدا موثر است. همچنین تخم بارهنگ قابض است و اثر نرم کننده و رفع خشکی سینه را دارد.

  • رفع یبوست
از دیگر خواص تخم بارهنگ در طب سنتی کمک به درمان یبوست است. دانه‌های بارهنگ خاصیت ملین دارد و مصرف آن به رفع یبوست خفیف کمک می‌کند.
  • درمان اسهال
جالب است بدانید دانه‌های بارهنگ به درمان اسهال به وی‍ژه اسهال ناشی از ازدیاد رطوبت مزاج و بلغم نیز کمک می‌کند. به این منظور مقدار دو قاشق سوپ‌خوری تخم بارهنگ را همراه با مقداری نبات سوخته میل کنید.
 
  • رفع رفلاکس معده و سوزش معده
رفلاکس معده و سوزش معده یکی از مشکلاتی است که بسیاری افراد با آن درگیر هستند. یکی از بهترین درمان‌های خانگی و بی‌خطر برای بهبود این حالت، استفاده از ترکیب یک لیوان عرق نعنا و یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ به همراه یک قاشق عسل است. بهترین زمان مصرف این معجون مفید نوشیدن آن یک ساعت بعد از خوردن غذا است که باعث کاهش ناراحتی‌های گوارشی در طول روز می‌شود.
 

مضرات و موارد احتیاط مصرف بارهنگ

  • استفاده از آن در دوران بارداری و شیردهی بایستی با احتیاط همراه باشد، زیرا روغن موجود در دانه که شباهتی به روغن خردل دارد، باعث تحریک رحم می‌شود و با حالت مسهلی که ایجاد می‌کند، ممکن است برای مادر و جنین ایجاد خطر کند.
  •  توجه داشته باشید، در هنگام مصرف تخم بارهنگ، بایستی آب و مایعات به مقدار زیاد مصرف شود، تا موسیلاژ روی سطح دانه‌ها، به خوبی بتوانند آب جذب کنند و متورم شوند و از متراکم شدن در معده و روده جلوگیری شود. در صورت مصرف ناصحیح ممکن است باعث درد شکمی یا انسداد شود.
  •  برخی افراد به روغن موجود در تخم بارهنگ حساسیت دارند و باعث بروز آلرژی، التهاب و درماتیت در افراد حساس می‌شود.

تداخلات دارویی بارهنگ

گیاه بارهنگ با دارو‌های ضد اسهال مثل قرص دیفنوکسیلات و فرآورده‌های حاوی ترکیبات شبه مرفین به علت امکان انسداد روده نباید مصرف شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو