جاری شدن زندگی در بافت تاریخی شیراز اولویت اصلی است

منبع: همگردی

121

1399/10/4

16:32


ایسنا/ براساس سخنان شهردار شیراز، جاری شدن زندگی در بافت تاریخی شیراز اولویت اصلی است.

جریان چیست؟

حیدر اسکندرپور در دیدار با مدیرعامل صندوق احیای بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی، که به مبادله یک تفاهمنامه انجامید، گفت: شیراز ظرفیت سرمایه گذاری و اجرای پروژه های مختلف در بافت تاریخی و فرهنگی را دارد و رویکرد مجموعه مدیریت شهری بازآفرینی، ایجاد جریان زندگی و رونق دوباره بافت تاریخی است و از سرمایه گذاری در بافت استقبال می کند.

او با یادآوری اینکه شیراز، شهری تاریخی فرهنگی در عرصه گردشگری ملی و بین المللی بوده و همراهی سازمان ها و مجموعه های مختلف متولی این بخشها در احیا و نوسازی بافت تاریخی شهر یک ضرورت است، خواستار همگامی و همکاری مجموعه میراث فرهنگی برای احیا و باززنده سازی بافت تاریخی شد و گفت: پروژه هایی که هم اکنون شهرداری برای احیای بافت تاریخی در دست انجام دارد با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس است.

شهردار شیراز پیرامون اینکه جاری شدن زندگی در بافت تاریخی شیراز اولویت اصلی است، افزود: در راستای باززنده سازی بازار وکیل پروژه های احیای سرای روغنی، سرای گمرک و تیمچه احمدی و پیاده راه دروازه قرآن تا دروازه اصفهان در حال اجراست تا این بازار تاریخی با حضور مسافران و گردشگران بار دیگر رونق بگیرد.

اسکندرپور با تاکید بر اینکه چنانچه ساکنین اصلی بافت تاریخی به آن بازگردند این پهنه ارزشمند احیا می شود، افزود: در حفظ و احیای بافت تاریخی شیراز باید نیاز روز ساکنین بافت با حفظ شاکله آن تامین شود وگرنه بافت از جمعیت اصلی خود خالی و محلی برای سکونت سایر افرادی می شود که نسبت به حفظ و نگهداری آن تعلق خاطر ندارند.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی نیز در این دیدار با اشاره به تاریخچه تشکیل این صندوق و چرایی شکل گیری آن گفت: یکی از اهداف ما در مجموعه صندوق احیای بناها واماکن تاریخی و فرهنگی، تبیین و تعیین همکاری مشترک با نهادها و سازمان هایی نظیر شهرداری هاست تا بتوانیم علاوه بر حفظ، مرمت و احیای فضاهای تاریخی و فرهنگی در راستای باززنده سازی این فضاها برای نیاز امروز جامعه و تبدیل آنها به محیط هایی پویا و موثر در حوزه منطقه ای خود عمل کنیم و در این راه نیازمند برداشتن گامهایی عملی هستیم.

هادی میرزایی به نحوه اعطای تسهیلات به متقاضیان اشاره و اضافه کرد: براساس ردیف های تعیین شده در قانون بودجه 1400 زمینه های مناسبی برای فعالیت در حوزه احیای بافت های تاریخی وجود دارد که شهرداری شیراز در این زمینه ها پیشگام باشد و از ظرفیت منابعی که در تبصره های در نظر گرفته وجود دارد استفاده کند.

میرزایی با بیان اینکه برای جلوگیری از ایجاد هر نوع شائبه ای صندوق حق دریافت هیچ هزینه ای برای خدمات خود در حوزه تعیین و تغییر کاربری ها را ندارد، افزود: اعتبار در نظر گرفته شده برای توسعه خدمات در حوزه بناهای تاریخی و فرهنگی مستقیما به میراث پرداخت نخواهد شد، بلکه وزارت راه و شهرسازی باید این اعتبار را در بافت فرهنگی و تاریخی جهت احیا و بهبود وضعیت خدماتی هزینه کند.

افزایش بودجه بافت تاریخی فرهنگی شیراز

مهدی قلندری، شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز گفت: انعقاد این تفاهم نامه منجر به جذب منابع مالی و سرمایه گذاری در بافت تاریخی و احیا و بهسازی آن می شود، گفت: این تفاهم نامه با توجه به ظرفیت های اجرایی و قانونی آن می تواند موجب همکاری های موثر میان شهرداری شیراز و صندوق شود.

قلندی اضافه کرد: بهسازی و احیای بافت تاریخی نیازمند این است که منابع مالی و سرمایه گذاری به آن سوق پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت های کاری و فرهنگی در بافت تاریخی در فراهم شده است، افزود: در راستا باززنده سازی بافت تاریخی، بودجه شهرداری منطقه تاریخی فرهنگی به میزان پنج برابر افزایش یافته و پروژه های متعددی در نقاط مختلف این بافت با نگاه باززنده سازی و احیا در حال اجراست.

شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز همچنین گفت: پروژه احیای مجموعه زندیه وارد مراحل عملیاتی شده و ظرفیت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در این محدوده 30 هکتاری وجود دارد.

در بخش دیگری از این نشست مهدی حمزه نژاد، معاون فنی صندوق احیا همسو شدن شهرداری و صندوق را یک فرصت مغتنم دانست و گفت: قواعد و قوانین بافت های شهرسازی یکی از موارد کلیدی است که موجب مشکلاتی در بافت های تاریخی می شود.

وی خواستار ایجاد شرایطی برای صدور مجوز در بافت با الگویی متفاوت از الگوی شهرسازی شد و گفت: بافت های تاریخی باید الگوی بقیه شهر باشند تا به الگوی ایرانی اسلامی برسیم و چه بهتر که شهری مثل شیراز در این زمینه الگو و پیشتاز باشد و لازمه این کار هم افزایی شهرداری و میراث فرهنگی است.

همچنین امیر کرم زاده، معاون سرمایه گذاری صندوق احیا در بخش دیگری از این آیین به اهمیت سرمایه گذاری در حوزه بافت های تاریخی اشاره کرد و گفت: با توجه به جایگاه صندوق و اعتماد سرمایه گذاران داخلی و خارجی به آن آمادگی داریم تا با همکاری شهرداری شیراز نسبت به معرفی بسته های خلاقانه در حوزه گردشگری به سرمایه گذاران داخلی و خارجی اقدام کنیم.

وی همچنین به اهمیت بحث آموزش اشاره و اضافه کرد:صندوق این آمادگی را دارد تا به لحاظ پشتیبانی آموزشی در این زمینه با شهرداری همکاری کند تا برای افراد فعال و مالک بناهای تاریخی با حضور اساتید به نام کلاسهای آموزشی برگزار شود و نحوه تعامل با سرمایه گذاران و نحوه حفظ و باززنده سازی این قبیل بناها برای فعالان این حوزه تبیین شود.

مبادله تفاهمنامه بین شهرداری شیراز و صندوق احیای بناهای تاریخی

براساس این گزارش، تفاهم نامه مبادله شده بین صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستبافت و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی با شهرداری شیراز مشتمل بر 7 ماده بوده و همکاری و هم افزایی میان صندوق و شهرداری در بهره گیری از ظرفیت های انسانی و زیرساخت ها و توانمندی های سخت افزاری و نرم افزاری طرفین در زمینه ارتقای رشد و توسعه ی اقتصادی پایدار در بافت تاریخی و فرهنگی شیراز از جمله اهداف این تفاهم نامه عنوان شده است.

شناسایی و به فعلیت رساندن محرک های رشد اقتصادی محدوده، خلق بنگاه های اقتصادی کوچک مقیاس و محلی، ارتقای فعالیت های اقتصادی و کسب و کارهای مبتنی بر گردشگری فرهنگی و صنایع خلاق و فرهنگی، ارتقای تنوع فعالیت های اقتصادی در محدوده بافت تاریخی فرهنگی، توسعه، احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی و گذرهای موجود در محدوده، بررسی و تصویب طرح های بهره برداری اقتصادی فرهنگی و هنری از ابنیه تاریخی، برگزاری نشست به منظور معرفی بافت تاریخی فرهنگی شیراز به گردشگران و سرمایه گذاران، همکاری در جهت برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و فرش دستباف و رویدادهای فرهنگی و زمینه سازی برای برگزاری جشنواره های موضوعی در محوطه یا مجاور ابنیه تاریخی از تعهدات مشترک قید شده این تفاهم نامه است.

جاری شدن زندگی در بافت تاریخی شیراز اولویت اصلی است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو