فضای آلبوم "ایستگاه" با آزمون و خطا شکل گرفت / کنسرت ندادن برای ما خیلی سخت است / با امید نعمتی از همکاری با مهیار علیزاده تا "نصف‌النهار مبدأ" گروه پالت

170

1399/10/6

11:05


امید نعمتی می‌گوید هم‌نشینی او و مهیار علیزاده باعث شد آلبوم "ایستگاه" به شخصیت او نزدیک شود و اعتقاد دارد زحمتی که برای تولید این آلبوم کشیده شده، نتیجه‌بخش بوده است.

فضای آلبوم "ایستگاه" با آزمون و خطا شکل گرفت / کنسرت ندادن برای ما خیلی سخت است / با امید نعمتی از همکاری با مهیار علیزاده تا "نصف‌النهار مبدأ" گروه پالت

سرویس موسیقی هنرآنلاین: آلبوم موسیقی "ایستگاه" به آهنگسازی مهیار علیزاده و خوانندگی امید نعمتی عضو گروه پالت به‌تازگی توسط نشر و پخش جوان منتشر و روانه بازار موسیقی شده است.

این آلبوم شامل هفت قطعه به نام‌های "دیوانه"، "ایستگاه"، "بازآی"، "مرا صدا بزن"، "چه کنم"، "آخرین تصویر" و "ببخشای" تشکیل شده است. اشعار آلبوم از شاعران دوره‌های مختلف شامل وحشی بافقی، محمدرضا شفیعی کدکنی، احمد امیرخلیلی، علیرضا کلیایی، امید نعمتی و اهورا ایمان است و آهنگسازی و تنظیم تمام قطعات بر عهده مهیار علیزاده بوده است.

به همین بهانه با امید نعمتی خواننده آلبوم "ایستگاه" گفت‌وگو کرده‌ایم.

آقای نعمتی، ایده شکل‌گیری آلبوم "ایستگاه" از کجا آمد؟

مهیار علیزاده با بنده صحبت کرد و قرار شد که در ابتدا فقط کنسرت برگزار کنیم و پس از مدتی بر روی این کنسرت کار کردیم و برای این کنسرت چند قطعه تولید کردیم که نخستین قطعه آن نیز "ایستگاه" نام داشت زمانی که این قطعه را ضبط کردیم متوجه شدیم که این قطعه می‌تواند نامی خوش‌آهنگ باشد و آن را ادامه داد و کارهای بیشتری انجام داد. درنهایت تصمیم گرفتیم که این نام را برای کنسرتمان انتخاب کنیم. پس از این که کنسرت را برگزار کردیم، همچنان در ذهن من و علیزاده بود که این پروژه را ادامه دهیم و مدتی بعد تصمیم گرفتیم که این پروژه را به‌صورت آلبوم نیز منتشر کنیم.

همکاری با مهیار علیزاده چطور بود؟

به نظر من زمانی که داری کاری را انجام می‌دهی، باید لذت ببری. من همیشه بر این مبنا کار کرده‌ام. یکی از آن‌ها، انتخاب افرادی است که با آن‌ها کار می‌کنم. فکر می‌کنم در این مدتی که با علیزاده بر روی پروژه "ایستگاه" کار کردم، به‌جز موارد تکنیکی که به آهنگسازی مربوط است، برایم بسیار لذت‌بخش و دلنشین بود.

آلبوم ایستگاه

پروسه انتخاب اشعار توسط شما شکل گرفت یا آهنگساز؟

به‌هرحال به دلیل این که علیزاده در این پروژه آهنگسازی قطعات را بر عهده داشت، بیشتر او دنبال اشعار بود و اشعاری که پیدا می‌کرد برای من ارسال می‌کرد. پس از تصمیم‌گیری نهایی، اشعار انتخاب می‌شد و او بر روی آن اشعار موسیقی مدنظر را تولید می‌کرد.

تعامل ترانه‌سرا، آهنگساز و خواننده در این کار اتفاق افتاد؟

بله؛ البته خیلی جالب است که علیزاده و علیرضا کلیایی هم‌دانشگاهی در دانشگاه سوره من بودند و رفاقتمان بعد از دانشگاه بیشتر شد و این دوستی بین من، علیزاده و کلیایی بوده و بین من و اهورا ایمان شاید دوستی به آن صورت نبوده و یک آشنایی همراه با ارادت خدمت او داشتیم، اما اصولاً این مثلث کار می‌کند و اگر درست شکل بگیرد، باز هم می‌تواند کار کند.

فضای آلبوم "ایستگاه" را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ما انگار یک مقدار این فضا را باز گذاشتیم که خودش را پیدا کند و گذاشتیم با آزمون و خطا دربیاید و من از این موضوع بسیار راضی بودم. هیچ‌کداممان چیزهایی را که از گذشته داشتیم با خودمان در این پروژه نیاوردیم. سعی کردیم وارد بازی شویم و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. فکر می‌کنم فضای آلبوم از این آزمون و خطا شکل گرفت.

"ایستگاه" به شخصیت امید نعمتی نزدیک است یا دور؟

فکر می‌کنم که نزدیک است، به این دلیل که اصولاً شخصیت مهیار علیزاده به شخصیت من نزدیک است، ضمن این که خودم نیز این اثر را اجرا کرده‌ام که آن‌هم از یک بخش از شخصیت من آمده است. فکر می‌کنم هم‌نشینی من و مهیار علیزاده باعث شده این اثر به شخصیت من نزدیک شود.

نام‌گذاری آلبوم به "ایستگاه" علت خاصی داشت؟

این موضوع نیز شبیه همان موضوعی است که خدمتتان عرض کردم که خیلی تجربی به دست آمد. به‌هرحال من فکر می‌کنم پروژه‌ای که دارید بر روی آن کار می‌کنید، اگر با آن صادقانه مواجه شوید تا جایی آن را به جلو می‌برید و از جایی نیز آن پروژه شما را به جلو می‌برد. این موضوع از آن موضوعاتی بود که آن ما را به جلو برد و در همان ابتدا متوجه شدیم که نام این اثر "ایستگاه" است.

چقدر به استقبال از "ایستگاه" باور دارید؟

خوشبختانه در چند روز گذشته که این آلبوم منتشر شد، استقبال خوبی از آن شد. تابه‌حال آن‌قدر کامنت مثبت نگرفته بودم. با مهیار علیزاده نیز صحبت می‌کردم، او نیز بر این باور است که استقبال بسیار خوبی از آلبوم صورت شده است. این موضوع برای من بسیار خوشحال‌کننده است. زحمتی که برای تولید این آلبوم کشیدیم، نتیجه‌بخش بوده است.

با شرایط نشر و پخش در کشور ما و البته با وجود شیوع ویروس کرونا، چقدر ریسک این موضوع را پذیرفتید که آلبوم را به‌صورت فیزیکی منتشر کنید؟

در ابتدا از نیما جوان عزیز تشکر می‌کنم که آلبوم را به‌صورت فیزیکی تهیه و تولید کرد، اما حقیقت این است که آن‌قدر این ریسک را پذیرفتیم که فکر می‌کنم از بسیاری حق و حقوقمان گذشتیم که آلبوم "ایستگاه" بتواند تولید و منتشر شود. این روزها تولید آلبوم موسیقی کار به‌صرفه‌ای نیست و بیشتر ضرربخش است و ما این ضرر را به جان خریدیم. در حال حاضر شرایط برای موزیسین‌ها بسیار سخت است، اما فکر می‌کنم همیشه بالاتر از مسائل مالی، یکسری مسائل دیگر وجود دارد که درنهایت می‌ارزد که این ریسک بزرگ را بپذیرید و آلبوم را به‌صورت فیزیکی منتشر کنید.

از برنامه‌های آینده گروه پالت نیز برایمان بگویید.

تک‌آهنگ جدیدی به نام "حافظ" را منتشر کردیم که از این قطعه نیز به طرز عجیبی استقبال شد. این قطعه، سومین قطعه‌ای است که از آلبوم بعدی گروه منتشر کردیم. قرار است یک یا دو تک‌آهنگ دیگر را نیز منتشر کنیم و پس‌ازآن، آلبوم گروه را منتشر کنیم. در نظر داریم تا پایان سال آلبوم جدید گروه را منتشر کنیم که پس‌ازآن، وارد دهه دوم فعالیت گروه پالت خواهیم شد. این آلبوم را بسیار دوست دارم و نام آن را نیز "نصف‌النهار مبدأ" انتخاب کردیم. این آلبوم از 11 قطعه تشکیل شده که تعدادی از قطعات با اشعار خودم است و تعدادی را نیز کاوه، گیتاریست گروه سروده است. فکر می‌کنم خیلی نزدیک به حال و هوای خودمان است و امیدوارم که مخاطبان نیز با این آلبوم ارتباط خوبی برقرار کنند.

امید نعمتی و مهیار علیزاده

مهیار علیزاده و امید نعمتی

اصولاً نام‌های آلبوم را خیلی مفهومی انتخاب می‌کنید. دلیل این کار چیست؟

واقعیت این است که تولید آلبوم "نصف‌النهار مبدأ" چهار سال به طول انجامیده و چیزی که خوشحالم و ممنونم از بچه‌های پالت این است که تمام اعضای گروه پای کار ایستادند و سعی کردند که روی کارها بیشتر تمرکز کنند و از خیلی چیزها گذشتند تا این آلبوم درست اتفاق بیفتد. خودم به‌شخصه از این اتفاق خوشحال هستم و فکر می‌کنم مفاهیمی هم که درون آن است، شاید مانند آلبوم‌های گذشته گروه پاپیولار نباشد، اما به‌هرحال روی آن بیشتر وقت و فکر گذاشته شده است.

در مورد مستقل کار کردن خودتان و تجربه‌تان از این موضوع برایمان بگویید. دوستانتان در گروه پالت از مستقل کار کردن شما ناراحت نمی‌شوند؟

همان‌طور که خدمتتان عرض کردم ما حدود یازده سال است که مشغول به فعالیت هستیم و فکر می‌کنم در این سال‌ها به تفاهمی رسیدیم و خیلی از دست یکدیگر ناراحت نمی‌شویم و این حق و فضا را به یکدیگر می‌دهیم. این یازده سالی که از همکاری ما می‌گذرد، زمان کمی نیست و بدون شک تمام اعضای گروه دوست داریم که فضاهای جدیدی را تجربه کنیم و این‌ها لذت‌بخش خواهد بود و اگر خودمان را محدود کنیم، در اصل همدیگر را اذیت کردیم، اما همیشه برای تمام اعضای گروه اولویت، پالت بوده و هست. ما در ابتدا برنامه‌های پالت را چک می‌کنیم و زمانی که پالت کاری ندارد، هر کدام از بچه‌ها بر روی آلبوم‌های خودشان کار می‌کنند.

برنامه‌های آینده‌تان برای فعالیت مستقل چه خواهد بود؟

در حال حاضر کم و بیش با آهنگسازان و اساتید مختلف فعالیت‌هایی انجام می‌دهم، اما هیچ‌کدامشان آن‌قدر جدی نیست. به‌عنوان مثال یک موزیک به همراه رامین بهنا دارم که یک تک‌آهنگ است. یک آلبوم نیز در مرحله تولید دارم به نام "قبل پاییز، بعد پاییز" که در این آلبوم با امین همایی به‌عنوان آهنگساز همکاری کردم، ضمن این که منتظر هستیم که ببینیم سرانجام کووید- 19 چه خواهد شد تا بتوانیم برای گروه پالت تور کنسرت‌هایمان را برگزار کنیم.

در پایان اگر نکته‌ای مانده است، بفرمایید؟

امیدوارم شرایطی فراهم شود که بتوانیم مثل سابق کنسرت برگزار کنیم، به دلیل این که کنسرت ندادن برای ما خیلی سخت است. گاهی اوقات خودمان نیز حواسمان نیست، اما سال‌ها است که بر روی صحنه هستیم و این موضوع برای تمامی موزیسین‌ها آزاردهنده است به این دلیل که از آن فضا به دور هستند.

---

اسامی دیگر عوامل تولید آلبوم "ایستگاه" به این شرح است: کیمیا شعربافیان نوازنده ابوا، هومن نامداری نوازنده ساکسیفون، مهیار علیزاده نوازنده تار، پدرام فریوسفی نوازنده ویولن و ویولن آلتو، آرمین مرشد نوازنده گیتار آکوستیک، پیمان حاتمی نوازنده گیتار الکتریک، فرزاد رضایی نوازنده گیتار الکتریک، مهیار علیزاده و فریدون بهرامی نوازنده پیانو و سازهای الکترونیک، فریدون بهرامی و پیمان حاتمی (سکوئنس بیس لاین‌ها)، نگار اعزازی نوازنده کوزه و کاخن، فریدون بهرامی (سکوئنس پرکاشن)، پیمان حاتمی (سکوئنس درامز)، امیرحسین علیرضایی دستیار آهنگساز، کاوه عابدین ضبط موسیقی، مازیار باباشی، مرجان معصومی و امیرحسین صادق زاده دستیاران ضبط، کاوه عابدین ضبط موسیقی، امیر صداقتی طراح گرافیک، آرش عاشوری نیا و سدره یاری عکس

گروه اجرایی آلبوم از علیرضا سرابچی، کسری سبکتکین، شقایق صادقیان، سردار سرمست، آرمین خیردان، پیمان حاتمی، گل‌آرا مقدسی، گروه پالت، رضا موسوی، سید علی میرمحمدی، نیما جوان و حسین توتونچیان نیز قدردانی کرده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو