اعسار کذب به چه معناست و چه مجازاتی دارد؟

منبع: آرگا

135

1399/10/7

00:01


اعسار کذب برای بسیاری از افرادی که محکوم به پرداخت هزینه های هنگفت می شوند به کار می آید و فرد می تواند ادعا کند که نمی تواند هزینه ای پرداخت کند. در صورتی این ادعا قبول می شود که تحقیقات هم ناتوانی فرد را ثابت کنند.

اعسار یکی از واژه های عربی می باشد که معنای فارسی آن رنج و سختی و نداشتن می باشد. در اصطلاحات حقوقی به فردی می گویند که تمکن مالی ندارد و با مال و اموال دارد ولی دسترسی به آن ها برایش امکان پذیر نمی باشد و نمی تواند بدهی های خود را پرداخت کند. در برخی از موارد این ادعا به دروغ بیان می شود که اعسار کذب نام می گیرد.

اعسار چیست؟

اعسار کذب چیست؟

اعسار به معنی نداشتن و ناتوانی در پرداخت بدهی می باشد و اگر شخصی در دادگاه محکوم شود باید بدهی خود  را بپردازد ولی برخی از افرادی که باید بدهی های خود را بدهند خود را به صورت معسر نشان می دهند و دادگاه بعد از آن که این ادعا بیان شود شروع به تحقیق می کند و اگر این ادعا رد شود اعسار کذب نام می گیرد. افرادی که این ادعا را داشته اند در قانون محاکمه می شوند.

مجازات اعسار کذب

اگر فردی که ادعا می کرده که معسر است بعد از بررسی های انجام شده ادعایش رد شود باز هم محکوم خواهد شد. مجازاتی که برای این ادعای دروغین در نظر گرفته شده است عبارت است از :

  • لغو درخواست اعسار
  • حبس به مدت سه الی شش ماه
  • پرداخت دو برابر هزینه های دادرسی مانند دستمزد وکیل و دیگر هزینه ها
  • شخصی که از عمد در این کار دخالت داشته باشد به حبس با زمان ۶ ماه الی ۲ سال محکوم خواهد شد.
  • نداشتن حق خروج از کشور
  • عدم توانایی تاسیس شرکت تجاری
  • گرفتن حق هیئت مدیره از فرد
  • نداشتن حق دسته چک از بانک های خصوصی و دولتی
  • نداشتن پست و سمت مدیر عامل بودن در شرکت های تجاری

مجازات اعسار دروغین چیست؟

انواع عسار

باید بدانید که دو نوع اعسار وجود دارد و هر فرد می تواند یکی از آن ها را دادخواست کند.

اعسار مطلق

این نوع از اعسار بیان می کند که فرد هیچ گونه توان مالی برای پرداخت ندارد و حتی نمی تواند آن را به صورت قسطی پرداخت کند. این حالت ممکن است فقط برای حال باشد.

اعسار نسبی

این نوع اعسار بیان کننده این است که فرد الان نمی تواند به صورت یک جا تمام حکم خود را پرداخت کند ولی به صورت قسطی می تواند آن را پرداخت کند.

نکته :  برای هر نوع ادعای اعسار فرد باید چهار شاهد بیاورد و هر کدام از آن ها باید از زندگی فرد با خبر باشند.

اعسار کذب

درخواست مجدد اعسار

برخی از افراد نمی دانند که می توانند دوباره این ادعا را در خواست کنند. باید بدانید که زمان خاصی برای طرح این ادعا وجود ندارد و هر فردی ممکن است با وجود معسر بودن باز هم ادعایش در دادگاه رد شود. بنابراین این فرد می توان ادعای خود را دوباره مطرح کند و رد شدن دادخواست قبلی نمی تواند دلیلی بر رد شدن دادخواست دوم باشد. بهتر است برای بررسی بیش تر ۶ ماه بعد از رد شدن دادخواست دوباره این کار را تکرار کنید. البته هیچ محدوده زمانی خاصی برای این کار وجود ندارد و شما می توانید بلافاصله نیز برای این کار اقدام کنید ولی ممکن است دادخواست شما ناموفق باشد و باز هم توسط دادگاه رد شود.

اگر از این مطلب راضی بودید می توانید سایر اطلاعات عمومی را با کلیک بر روی لینک های زیر در زمینه گواهی عدم سوء پیشینه و  مجازات تهمت  مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو