مشکلات جنسی آقایان، علل و راه حل‌ها

منبع: نی نی بان

167

1399/10/7

08:07


با این که تحقیقات نشان می‌دهد مشکلات جنسی به نسبت رایج‌اند، بسیاری از افراد دوست ندارند درباره‌ی آن صحبت کنند. خوشبختانه اکثر مشکلات جنسی قابل درمان هستند. پس بهتر است نگرانی‌های خود را با همسرتان در میان بگذارید و به پزشک مراجعه کنید. درمان مشکلات زناشویی را بخوانید.

چه عواملی در ایجاد مشکلات جنسی آقایان نقش دارد؟

مشکلات جنسی آقایان می‌تواند نتیجه‌ی نوعی اختلال جسمی یا روانی باشد.

علل جسمی

بسیاری از بیماری‌ها و ناراحتی‌های جسمی ممکن است مشکلات عملکرد جنسی را به دنبال داشته باشند. بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی‌ وعروقی، اختلالات عصبی، عدم تعادل هورمونی، بیماری‌های مزمنی مانند نارسایی کلیه یا کبد، اعتیاد به الکل و سوء مصرف مواد مخدر از این قبیل هستند.

علاوه بر این، عوارض جانبی برخی از داروها مانند برخی از داروهای ضد افسردگی، می‌تواند بر میل و عملکرد جنسی تاثیر بگذارد.

علل روان‌شناختی

این مورد شامل استرس و اضطراب مربوط به کار، نگرانی درباره‌ی عملکرد جنسی، مشکلات زناشویی یا رابطه‌ای، افسردگی، احساس گناه و اثرات ضربه‌ی جنسی گذشته است.

چه کسانی دچار مشکلات جنسی می‌شوند؟

مرد و زن، هر دو ممکن است تحت تاثیر اختلالات جنسی قرار بگیرند. اختلالات جنسی در بزرگ‌سالان در هر سنی رخ می‌دهد. سالمندان در میان افرادی قرار دارند که معمولاً بیش‌تر مبتلا می‌شوند. علت آن ممکن است به کاهش سلامتی ناشی از کهولت سن، ربط داشته باشد.

                                   

مشکلات جنسی آقایان، علل و راه حل‌ها

مشکلات جنسی چگونه بر مردان تاثیر می‌گذارد؟

شایع‌ترین مشکلات جنسی آقایان، اختلالات انزال، اختلال در نعوظ و میل جنسی مهارشده می‌باشد.

اختلالات انزال چیست؟

انواع مختلفی از اختلالات انزال در مردان وجود دارد. از جمله:

انزال زودرس

انزال زودرس به انزالی گفته می‌شود که قبل از دخول یا مدت بسیار کوتاهی بعد از دخول اتفاق می‌افتد.

انزال دیررس

انزال دیررس به انزالی گفته می‌شود که به آرامی اتفاق می‌افتد.

انزال معکوس

انزال معکوس زمانی اتفاق می‌افتد که هنگام ارگاسم، مایع انزال به جای این که از طریق مجرای ادرار و از انتهای آلت تناسلی بیرون بیاید، مجبور شود به داخل مثانه بازگردد.

در بعضی از موارد، انزال زودرس یا دیررس به دلیل عوامل روان‌شناختی مانند پیشینه‌ی مذهبی افراطی ایجاد می‌شود که باعث می‌شود فرد، رابطه‌ی جنسی را حتی با همسر خود گناه بداند. عدم جذابیت همسر یا حوادث آسیب‌زای گذشته نیز از دیگر عوامل روان‌شناختی موثر در اختلال انزال محسوب می‌شوند. انزال زودرس، رایج‌ترین شکل مشکلات جنسی آقایان است که اغلب به دلیل استرس داشتن آن‌ها نسبت به عملکرد خود در حین رابطه‌ی جنسی ایجاد می‌شود. داروهای خاصی مانند بعضی از داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است بر انزال تاثیر بگذارد. هم‌چنین آسیب عصبی به نخاع یا کمر نیز در اختلال انزال نقش دارد.

اختلال معکوس در مردان مبتلا به دیابت که دچار نوروپاتی دیابتی (نوعی آسیب عصبی) هستند، شایع است. اختلالات عصبی در گردن مثانه باعث می‌شود انزال به عقب جاری شود. در سایر مردان، اختلال معکوس، بعد از جراحی گردن مثانه یا پروستات یا بعضی از جراحی‌های شکمی ایجاد می‌شود. علاوه بر این، برخی از داروها، به ویژه داروهایی که برای درمان اختلالات خلقی استفاده می‌شوند، ممکن است باعث مشکلات انزال شوند.

اختلال نعوظ چیست؟

اختلال نعوظ که به عنوان ناتوانی جنسی نیز شناخته می‌شود، به ناتوانی در رسیدن به نعوظ یا حفظ نعوظ مناسب برای مقاربت تعریف می‌شود. دلایل اختلال نعوظ شامل بیماری‌های موثر بر جریان خون مانند تصلب شرایین می‌باشد. آسیب آلت تناسلی مرد و اختلالات عصبی یا عوامل روان‌شناختی مانند استرس، افسردگی و اضطراب ناشی از توانایی او در انجام مقاربت نیز از دیگر علل اختلال نعوظ محسوب می‌شود. بیماری مزمن، داروهای خاص و بیماری پیرونی (انحراف و کوتاهی آلت تناسلی مرد) نیز می‌تواند باعث اختلال در نعوظ شود.

میل جنسی مهارشده چیست؟

میل جنسی مهارشده به کاهش میل و علاقه‌ی فرد به انجام فعالیت جنسی می‌گویند. کاهش میل جنسی نیز ممکن است از عوامل جسمی یا روانی ناشی شود. این اختلال با کاهش سطح تستوسترون همراه است. هم‌چنین ممکن است منشا روانی مانند اضطراب و افسردگی داشته باشد. بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون بالا یا برخی داروهای ضد افسردگی و مشکلات رابطه نیز در کاهش میل جنسی نقش دارند.

                                  

مشکلات جنسی آقایان، علل و راه حل‌ها

چگونه مشکلات جنسی آقایان تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص اختلال جنسی، پزشک متخصص ابتدا از تمام علائم بیمار، شرح حال می‌گیرد و معاینه‌ی فیزیکی انجام می‌دهد. از آن جایی که ممکن است فرد به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای دیگری دچار اختلال جنسی شده باشد، احتمالاً پزشک انجام آزمایش‌های دیگری را نیز توصیه می‌کند. بعد از تشخیص نوع اختلال، دوره‌ی درمانی شروع می‌شود.

چگونه مشکلات جنسی آقایان درمان می‌شود؟

بسیاری از اختلالات جنسی، با برطرف کردن ریشه‌های جسمی و روانی آن‌ها، قابل درمانند. استراتژی‌های درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان پزشکی

منظور از درمان پزشکی، در واقع درمان هر مشکل جسمی است که احتمال دارد در اختلال عملکرد جنسی مرد نقش داشته باشد.

درمان دارویی

داروهایی مانند سیالیس، لویترا، استاکسین، استندرا و ویاگرا با افزایش جریان خون در آلت تناسلی مرد، به بهبود عملکرد نعوظ در مردان کمک می‌کند. پرومزنتس دارویی است که برای درمان انزال زودرس استفاده می‌شود. به علاوه نوعی اسپری موضعی به آلت تناسلی زده می‌شود که حاوی لیدوکائین است و باعث کاهش حساسیت و کنترل بیش‌تر انزال می‌شود.

درمان هورمونی

مردان با سطح پایین تستوسترون ممکن است از درمان جایگزینی تستوسترون بهره‌مند شوند.

درمان روان‌شناختی

مردانی که منشا مشکلات جنسی آن‌ها دلایل روان‌شناختی است، می‌توانند با کمک روان‌شناس ماهر بر احساس ترس و اضطراب و گناهی که در حین رابطه‌ی جنسی دارند، غلبه کنند. کاهش استرس در رابطه زناشویی را بخوانید.

کمک‌های مکانیکی

دستگاه‌های وکیوم و کاشت یا پروتز آلت تناسلی ممکن است بتواند به مردان مبتلا به اختلال نعوظ کمک کند.

آموزش

آموزش درباره‌ی رابطه و رفتارهای جنسی ممکن است به مردان کمک کند تا بر اضطراب خود از مقاربت غلبه کنند.

ارتباط با همسر

گفت‌وگوی آزاد با همسر در مورد نیازها و نگرانی‌ها باعث می‌شود زوجین بتوانند موانع را پشت سر بگذارند و در کنار هم زندگی جنسی سالم و رضایت‌بخشی داشته باشند.

                                   

مشکلات جنسی آقایان، علل و راه حل‌ها

آیا می‌توان از مشکلات جنسی آقایان پیش‌گیری کرد؟

نمی‌توان از مشکلات جنسی پیش‌گیری کرد اما می‌توان از طریق مقابله با دلایل اساسی اختلال عملکرد، هنگام بروز مشکل، درک بهتری از مسئله داشت. به علاوه رعایت بعضی از کارها به حفظ عملکرد جنسی خوب، کمک می‌کنند:

رعایت دستورات پزشک و طی کردن دوره‌ی درمان (در صورت داشتن هر نوع بیماری زمینه‌ای که ممکن است بر عملکرد جنسی فرد تاثیر بگذارد.)

خودداری از مصرف الکل

ترک سیگار

درمان یا کنار آمدن با هرگونه مسائل عاطفی مانند استرس و افسردگی و اضطراب

افزایش ارتباط با همسر

چه زمانی باید برای مشکلات جنسی آقایان به پزشک مراجعه کرد؟

بسیاری از مردان هر از گاهی در مقاربت به مشکل برمی‌خورند. اما اگر این مشکلات دائمی باشد، ممکن است باعث ناراحتی زوجین شود و بر روابط آن‌ها تاثیر منفی بگذارد. در چنین شرایطی، مشکلات جنسی آقایان باید جدی گرفته شود.

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو