لیزر صورت در بارداری، مشکلی ایجاد می‌کند؟

لیزر صورت در بارداری، مشکلی ایجاد می‌کند؟


منبع: نی نی بان

172

1399/10/7

11:07


لیزر صورت در بارداری، مشکلی ایجاد می‌کند؟

همه ما روی بدنمان مو داریم، اما بیشترمان آن را نمی‌خواهیم و همیشه به دنبال راهکارهایی برای حذف این موها هستیم. اگر می‌خواهید موهای پاها، زیر بغل‌ها، صورت یا قسمت‌های دیگر را از بین ببرید، لیزر موهای زائد یک گزینه عالی با نتایج عالی است.
اما اگر باردار هستید، ممکن است از خودتان سئوال بپرسید که آیا می‌توانم برای حذف موهای زائد در دوران بارداری، لیزر انجام دهم؟

آیا لیزر موهای زائد در دوران بارداری بی‌خطر است؟
اکثر پزشکان توصیه نمی‌کنند که در طول بارداری برای حذف موهای زائد از لیزر استفاده شود زیرا هیچ اطلاعاتی برای اثبات بی‌خطر بودن لیزر‌درمانی برای شما و کودکتان وجود ندارد.

لیزر موهای زائد چگونه کار می‌کند؟
لیزر، یک روش معمول است که برای از بین بردن موهای ناخواسته برای طولانی مدت استفاده می‌شود.
در این روش، یک پزشک یا تکنسین به سادگی یک پرتو نور را به منطقه مورد نظر شما جهت درمان هدایت می‌کند که گرما را از ساقه مو پایین می‌آورد و مستقیم به فولیکول می‌رساند. در این روش یا فولیکول از بین می‌رود یا به آن آسیب می‌رسد.
فولیکول کاملا تخریب شده، دیگر مو تولید نمی‌کند، اما ممکن است مو در فولیکولی که فقط آسیب دیده است، رشد کند. خوشبختانه در این درمان، احتمال رشد مجدد مو سبک‌تر و ظریف‌تر از قبل خواهد بود.


لیزر صورت در بارداری، مشکلی ایجاد می‌کند؟


رشد موها در بارداری
اگر فراز و نشیب‌های بارداری را تجربه نکرده باشید، شاید برایتان عجیب باشد، اما در این دوران نه تنها یک کودک درون شما رشد می‌کند، بلکه با رشد مو نیز مواجه می‌شوید.
آیا موهای شما در مکان‌های عجیب و غریب مانند شکم، صورت یا گردنتان جوانه می‌زند؟ این اتفاق، کاملا طبیعی است و معمولا پس از تولد نوزاد، برطرف می‌شود.
در بارداری، با تشکر از افزایش و تغییرات هورمون‌ها (به ویژه استروژن و آندروژن) که با بارداری همراه است، شما شاهد افزایش موی بیشتری خواهید دید. این موها هم در مکان‌هایی که عادت دارید و هم در مکان هایی که قبلا وجود نداشتند، می‌رویند. این اتفاق به ویژه در سه ماهه سوم بارداری قابل توجه است.
اما از طرف دیگر، ممکن است دچار ریزش مو در بارداری شوید. 

موها در بارداری
در چرخه رشد مو، موهای سر و بدن شما مراحل مختلفی را پشت سر می‌گذارند: ابتدا، یک مرحله از رشد فعال به نام آناژن که به دنبال آن یک حالت استراحت به نام تلوژن وجود دارد. سرانجام، موها می‌ریزند و چرخه از نو آغاز می‌شود.
این اتفاق‌ها همیشگی نیست. حدود سه تا شش ماه پس از زایمان، هورمون‌های شما نرمال می‌شوند و موهای اضافی ناگهان می‌ریزند.

هیچ مطالعه ایمنی انجام نشده است
هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه آیا لیزر موهای زائد و به طور خاص انجام آن در دوران بارداری بی‌خطر باشد، وجود ندارد.
یک بررسی در سال 2017 میلادی در مورد ایمنی اقدامات زیبایی برای زنان باردار نشان داد که از لیزر برای درمان بیماری‌هایی مانند زگیل‌های تناسلی و سنگ کلیه با خیال راحت استفاده شده است. با این حال، هیچ اطلاعاتی برای حمایت از استفاده از لیزر در روش‌های آرایشی مانند از بین بردن مو، وجود ندارد.

فقط بگو نه
بدون مطالعه برای اثبات بی‌خطر بودن لیزر موهای زائد برای مادران باردار و نوزادان آنها، پزشکان معمولا توصیه نمی‌کنند که این کار انجام شود.
متاسفانه بعید به نظر می‌رسد که به زودی در مورد این روش تحقیقات بیشتری صورت بگیرد. با وجود ناشناخته‌هایی که در مورد چگونگی تاثیر لیزر موهای زائد در بارداری وجود دارد، محققان نمی‌خواهند مادران و نوزادان را در معرض رویه‌هایی قرار دهند که ممکن است اثرات منفی ایجاد کنند.

لیزر در بارداری فقط در یک ناحیه کوچک مثل صورت چطور؟
از آنجا که لیزر موهای زائد به طور معمول در شرایط عمومی، ایمن در نظر گرفته می‌شود، ممکن است این سئوال برای شما پیش بیاید: اگر من در صورت بارداری فقط ناحیه کوچکی از بدن خود را لیزر کنم، چه می‌شود؟
به نظر ما بهتر است ریسک نکنید. منتظر بمانید تا بعد از زایمان، لیزر را از سر بگیرید.


لیزر صورت در بارداری، مشکلی ایجاد می‌کند؟


دلایل بیشتری برای صبر کردن
- هورمون‌های بارداری باعث می‌شوند که بدن شما در طول بارداری تغییرات زیادی از جمله اختلال در چرخه رشد طبیعی مو را تجربه کند. درمان‌های لیزر موهای زائد باید به طور ایده‌آل در مرحله رشد فعال این چرخه انجام می‌شود.
چرخه شما در دوران بارداری می‌تواند نامنظم باشد، بنابراین استفاده از لیزر برای درمان موهای زائد می‌تواند چالش‌برانگیز شود و علاوه بر ضررهای احتمالی برای مادر و جنین، رشد موها را به خوبی متوقف نخواهد کرد.
- به لطف افزایش میزان خون‌رسانی بدن و کشیدگی پوست روی شکم و پستان‌هایتان، پوست شما در دوران بارداری حساس‌تر می شود. این افزایش حساسیت پوست می‌تواند لیزر موهای زائد را ناخوشایند و دردناک کند.
یکی دیگر از تغییرات بدن در طول بارداری که باید در نظر گرفت، افزایش رنگدانه است، وضعیتی که باعث تیرگی پوست می‌شود و در دوران بارداری نسبتا شایع است.
لیزر در مواقعی که بین رنگ مو و پوست شما تضاد وجود داشته باشد بسیار موثر است، اما در بارداری با تغیییر رنگدانه‌های پوست، درمان با لیزر می‌تواند کم‌اثر شود.

اگر در حال اقدام به بارداری باشم، چه می‌شود؟
در حالی که هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد لیزر موهای زائد بر احتمال بارداری شما تأثیر می گذارد، دستیابی به نتایج موفقیت‌آمیز برای از بین بردن موهای زائد، ممکن است چندین ماه طول بکشد. اگر در حالی که برای بارداری تلاش می‌کنید از لیزر هم بهره می‌گیرید، با پزشک خود صحبت کنید.

اگر نمی‌دانید باردار هستید و تحت لیزر قرار می‌گیرید چطور؟ 
درست مانند هر روش دیگری، لیزر موهای زائد هم می‌تواند عوارضی داشته باشد، از جمله:
تاول زدن
ایجاد جای زخم
سوزش پوست
تغییر در رنگ پوست
رشد مجدد بیش از حد مو (در موارد نادر)

روش های دیگر برای از بین بردن مو
در دوران بارداری برای رفع موهای زائد از روش‌‌هایی مانند شیو کردن، اپیلاسیون، موچین و بند انداخت استفاده کنید.

استفاده از کرم‌های موبر برای رفع موهای زائد
کرم‌های موبر، سریع و راحت هستند، اما با مواد شیمیایی مانند پودر سولفید ساخته شده‌اند. هیچ دلیلی وجود ندارد که این مواد شیمیایی برای شما یا کودکتان مضر نباشد.
اگر باردار هستید، برای استفاده از کرم موبر احتیاط کنید و قبل از استفاده از این محصولات با ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی مشورت کنید.

پیش از زایمان
پزشکان توصیه می‌کنند قبل از رفتن به اتاق زایمان، ناحیه شرمگاهی خود را اصلاح نکنید. این امر به ویژه اگر قصد زایمان سزارین دارید، بسیار مهم است. اصلاح باعث ایجاد لکه‌ها و خراش‌های ریزی می‌شود و این زخم‌های کوچک می‌تواند شما را در معرض خطر عفونت قرار دهد.

پس از زایمان چه زمانی می‌توانم دوباره لیزر کنم؟
بدن شما پس از زایمان همچنان تغییر خواهد کرد بنابراین بهترین کار این است که برای شروع لیزر با پزشک مشورت کنید تا ببینید که هورمون‌هایتان به حالت نرمال برگشته‌اند و پوستتان برای لیزر آماده است یا نه.
اگر برش یا زخمی از زایمان سزارین یا اپیزیوتومی دارید، بسیار مهم است که برای انجام لیزر با پزشک صحبت کنید.

من یک تکنسین لیزر هستم، آیا اگر باردار باشم کار برای من ایمن است؟
تا زمانی که یک تکنسین لیزر به درستی آموزش دیده و از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده کند، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد هنگام کار با دستگاه لیزر، هنگام بارداری در معرض خطر قرار می‌‌گیرد.
اگر در این‌باره مطمئن نیستید با پزشک مشورت کنید.

لیزر موهای زائد در بارداری، خلاصه
افزایش هورمون‌های بارداری باعث رشد مو در مکان های مختلف بدن می‌شود.
بهتر است در دوران بارداری از لیزر موهای زائد خودداری کنید. در عوض، گزینه‌های ایمن‌تری مانند شیو کردن، اپیلاسیون یا بند انداختن را انتخاب کنید.
پس از زایمان، با پزشک مشورت کنید تا ببینید چه زمانی شروع لیزر برای رفع موهای زائد ایمن است.

لیزر در بارداری، یک پرسش

در ادامه، پرسش یکی از مخاطبان نی نی بان را می‌بینید:


لیزر صورت در بارداری، مشکلی ایجاد می‌کند؟

لیزر صورت در بارداری، مشکلی ایجاد می‌کند؟
سوال مخاطب نی‌نی‌بان: سلام. من قصد بارداری دارم و دو هفته هست که اقدام کردم. من صورتم را با دستگاه لیزر خانگی خودم لیزر می‌کنم. می‌خواستم ببینم اگر باردار باشم آسیبی به جنین نمی‌زند؟
پاسخ دکتر داود بکتاش، متخصص پوست و مو:
لیزر یک نور تک فوتون ثابت است که تنها روی فولیکول‌های مو اثر می‌گذارد و باعث کنده شدن و رفع موی زائد می‌شود. عمق نفوذ اشعه لیزر چند میلی‌متر بیشتر نیست و تا به حال ثابت نشده که استفاده از لیزر برای رفع موهای زائد خطری برای مادر یا جنین ایجاد کند و از این نظر خطر یونیزاسیون و به وجود آمدن رادیکال‌های آزاد در بدن وجود ندارد و حتی لیزر کردن موهای شکم در دوران بارداری هم خطری ندارد. اما معمولا برای احتیاط توصیه می‌کنیم که تا ختم بارداری برای لیزر کردن صبر کنند چون اگر مشکلی برای جنین به وجود بیاید ممکن است این نقص را ناشی از لیزر بدانند. از طرف دیگر در دوران شیردهی هم بعضی اوقات لیزر کردن توصیه نمی‌شود چون این احتمال وجود دارد که لیزر روی هورمون‌های شیردهی اثر بگذارد. با این حال از نظر علمی منعی برای لیزر کردن موهای زائد در بارداری وجود ندارد و ضرری متوجه جنین نیست.

متخصصان پوست، مو و زیبایی در کلینیک نی نی بان هم می‌توانند به سئوالات شما جواب بدهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو