ابتلای ۱۲هزار پرستار به کرونا در تهران/ ۲۳ تن شهید شدند

89

1399/10/7

13:30


ابتلای ۱۲هزار پرستار به کرونا در تهران/ ۲۳ تن شهید شدند

سلامت نیوز:رییس هیات مدیره نظام پرستاری تهران بر لزوم بهره‌گیری از پرستاران برای ارائه‌ خدمات درمانی مراقبت در منزل توسط مدیریت شهری تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، آرمین زارعیان در دویست و پنجاه و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران که به عنوان مهمان ویژه حضور داشت ضمن قدردانی از اعضای شورای شهر تهران اظهار کرد: قریب یکسال است که کشور و دنیا درگیر همه‌گیری کرونا ویروس هستند و شرایط بیماری به گونه‌ای است که امکان درمان مستقیم آن تا به امروز میسر نشده است و اقداماتی که انجام می‌شود عمدتا معطوف به مراقبت از این بیماران شده است که امور مراقبتی نیز مرتبط با رشته‌های حوزه‌ پرستاری است.

ابتلای ۱۲هزار پرستار به کرونا در تهران

۲۳ تن شهید شدند

وی ادامه داد: در حال حاضر در تهران ۳۵ هزار پرستار مشغول خدمت هستند که از این تعداد تا به امروز یک سوم یعنی نزدیک به ۱۲ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و از این میان ۲۳ نفر شهید مدافع سلامت داشته‌ایم که یکی از این افراد که کمترین سن را داشته پدرشان امروز در جمع ما حضور دارند یعنی پدر شهید بزرگوار رامین عزیزی‌فر که از پرستاران بیمارستان بهارلو و جزو اولین شهدای مدافع سلامت بود.

از ظرفیتهای جامعه پرستاری در تهران کمتر استفاده شده است

رییس هیات مدیره نظام پرستاری تهران ادامه داد: هیات مدیره نظام پرستاری تهران بنا به وظیفه‌ای که دارد در حوزه ارتقاء سلامت می‌تواند به مجموعه مدیریت شهری کمک کند. نکته‌ قابل توجه این‌که از ظرفیت‌های جامعه پرستاری در تهران کمتر استفاده شده است. ما حتی از ۳۵ هزار پرستار در تهران تعداد بیشتری داریم که شاید برای برخی از آنها تاکنون فرصت کار پیدا نشده است. بی‌تردید اگر امکان و فرصت شغلی برای آنها فراهم نکنیم یا امکان استفاده از آنها در سطح جامعه ایجاد نشود، در مرحله‌ اول ارتقاء سلامت شهروندان با مشکل مواجه خواهد شد؛ چرا که بسیاری از خدمات امکان ارائه در محیط خارج از بیمارستان را دارند.

زارعیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که بهره‌گیری از پرستاران برای ارائه‌ خدمات خارج از محیط بیمارستان، میزان اقامت مریض در بیمارستان را کاهش می‌دهد، اضافه کرد: به کارگیری پرستاران برای مدیریت شهری مقدور است؛ به شکلی که افرادی که در مجموعه‌های بیمارستانی استخدام نشده‌اند می‌توانند با استفاده از این فرصت مشغول فعالیت شوند و در این راستا اقداماتی همچون غربالگری و پایش بیماری‌های مزمن را با اقدامات ساده یک پرستار می‌توان پایش کرد.

امکان بکارگیری پرستاران در خانه های سلامت شهرداری

وی ادامه داد: در بحث مراقبت‌های در منزل نیز می‌توان از این پرستاران بهره گرفت. در شرایط همه‌گیری کرونا ویروس امکان مراجعه بسیاری از بیماران به بیمارستان یا میسر نبود یا به صلاح نبود، لذا امکانات مراقبتی را می‌توان از سوی مراکز مراقبت در منزل به افراد ارائه کرد. در این مسیر نیز مدیریت شهری می‌تواند این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد که در خانه‌های سلامت، سراهای محله و ... با بهره‌گیری از این پرستاران در حوزه ارتقاء سلامت شهروندان گام موثری بردارند.

رییس هیات مدیره نظام پرستاری تهران تاکید کرد: در حوزه پژوهش و تحقیقاتی که در حوزه سلامت شهری اتفاق می‌افتد هیات مدیره نظام پرستاری تهران می‌تواند کمک‌های موثری داشته باشد.

زارعیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نمایندگی از پرستاران شهر تهران در طرح مسائل و خواسته‌های آنها اظهار کرد: بی‌تردید توجه به مسائل و تقدیر مادی از پرستاران و توجه به مسائل معیشتی آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است و موضوعاتی همچون استخدام ۳۰ هزار پرستار و تعرفه گذاری خدمات پرستاری که اگر اجرایی شود پس از ۱۴ سال از مصوبه مجلس شورای اسلامی که هنوز اجرایی نشده، می‌تواند کمک بسیاری برای این قشر باشد.

اهمیت توجه معنوی به پرستاران

وی ادامه داد: توجه معنوی به خدمات پرستاری نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. سال‌های متمادی همکاران من در مراکز درمانی خدمات مختلفی را ارائه می‌کردند، اما این خدمات کمتر دیده می‌شد؛ ولی به دلیل اپیدمی کرونا ویروس این خدمات به دید همگان آمد. مدیریت شهری می‌تواند توجه بیشتری در حوزه حمایت معنوی داشته باشد. مثلا می‌تواند در سطح شهر در قالب بیلبوردهایی از خدمات پرستاران تقدیر کند و انگیزش معنوی بسیاری که این موضوع دارد خستگی را از تن پرستاران خارج خواهد کرد. این کار می‌تواند در طول سال ادامه داشته باشد.

نامگذاری برخی معابر به نام شهدای مدافع سلامت

لزوم افزایش سهمیه طرح ترافیک پرستاران

رییس هیات مدیره نظام پرستاری تهران اضافه کرد: در نامگذاری معابر و اماکن نیز که تاکنون اقداماتی انجام شده اما ۲۳ شهید پرستار و تعداد زیادی شهید کادر درمان داریم و می‌توانیم معابر و اماکنی را به نام آنها نام‌گذاری کنیم. همچنین اگر امکان پذیر شود که با توجه به قرارگیری بسیاری از بیمارستان‌ها در محدوده مرکزی شهر، سهمیه طرح ترافیک پرستاران افزایش پیدا کند و یا تخفیف هایی برای آنها در نظر گرفته شود که می‌تواند رفت و آمد آنها را تسهیل کند.

در پایان این جلسه با اهدای لوح تقدیر به خانواده رامین عزیزی‌فر به نمایندگی از خانواده شهدای مدافع سلامت در صحن علنی شورا تجلیل به عمل آمد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو