زن شگفت انگیز 1984 (Wonder Woman 1984)

زن شگفت انگیز 1984 (Wonder Woman 1984) یکی از اولین قربانیان ویروس کرونا در صعنت سینما بود. اثری که اگر شیوع کووید-19 در جهان نبود، سال گذشته اکران می شد اما پس از تعطیلی سینماها و به تعویق افتادن چند باره اکران، سرانجام اعلام شد که فیلم در ایام کریسمس همزمان در شبکه HBO Max و برخی از سینماهای محدود اکران می شود. تصمیمی غافلگیر کننده که بسیاری از سینماگران را شوکه کرد چراکه آنان معتقد بودند آثارشان برای پخش در سینماهای بزرگ ساخته شده نه صفحه محدود نمایشگرهای خانگی. در نهایت پس از یکسال، « Wonder Woman 1984 » به اکران درآمد و این بار ایرانیان توانستند همزمان با سراسر جهان به تماشای فیلم محبوب شان در خانه بنشینند!

در قسمت دوم « زن شگفت انگیز »، دایانا ( گال گدوت ) در حال زندگی روزمره خود است که با سنگی قدیمی مواجه می شود که قابلیت شگفت انگیزی دارد و دست هرکس که بیفتد، می تواند از آن در جهت اقدامات پلید استفاده نماید و همین اتفاق هم می افتد. حالا دایانا باید بار دیگر دنیا را نجات دهد اما...

( خواندن ادامه نقد می تواند داستان را لو بدهد ) قسمت اول « زن شگفت انگیز » اثری قابل قبول و هیجان انگیز محسوب می شد که با در نظر گرفتن فلسفه آثار اَبَرقهرمانی، می توان از آن به عنوان فیلمی موفق نام برد. اما هرآنچه که زن شگفت انگیز در قسمت اول رشته کرده بود، در قسمت دوم پنبه شد! « Wonder Woman 1984 » از حیث فیلمنامه یک فاجعه تمام عیار محسوب می شود! اثری که می خواهد فراتر از یک فیلم اَبَرقهرمانی باشد اما به دلیل فیلمنامه آشفته ای دارد که حتی نمی تواند به هدف خود نزدیک شود.

زن شگفت انگیز 1984 (Wonder Woman 1984)

برای درک آثار اَبَرقهرمانی باید منطق تماشای این فیلم ها را بپذیریم. منطقی که از تماشاگر می خواهد هرآنچه در طول فیلم می بیند را بدون مطرح کردن پرسشی بپذیرد و از اکشن لذت ببرد. اما « Wonder Woman 1984 » حتی با در نظر گرفتن چنین منطقی نیز فیلمنامه ای بی سر و ته دارد که منطق حاکم بر فیلم و خرده ‌روایت‌های آن به بدترین آثار اَبَرقهرمانی پهلو به پهلو می زند. روند شکل گیری اتفاقات فیلم بر بستر حماقت بی حد و حصر شخصیت هایی بنا شده که قرار است باهوش ترین انسان های روی زمین باشند؛ چه آنکه قرار است زمین را نجات دهد و چه آنکه قرار است آن را به مرز نابودی بکشاند.

« Wonder Woman 1984 » برای جذابیت بیشتر، حتی شخصیت درگذشته استیو را به نحوی عجیب و غریب به داستان بازگرده اند تا مدتی زن شگفت انگیز را سرگرم کرده و بارِ عاطفی فیلم را حفظ نماید. حضور استیو در قصه که ایده ای در مورد تغییرات جدید جهان نداشته نیز در نوع خود جالب است. در بخشی از فیلم دایانا و استیو برای سفری هوایی به سراغ فرودگاه می روند تا استیو که متعلق به دوران جنگ جهانی اول است، هواپیمایی را دزدیده و چرخی در آسمان بزنند! فرودگاهی که در آن نه خبری از نیروهای امنیتی  فرودگاه هست و نه افرادی که در محوطه حضور داشته باشند تا از آنها درباره حضور در این محل سوالی بپرسند! نکته جالب اینکه در نهایت هواپیما به سلامت از زمین بلند شده و کارگردان برای حل معضل رادار و احیاناً تعقیب شدن هواپیما، قدرت ناپدید کردن اجسام را به زن شگفت انگیز می دهد تا قال قضیه کنده شود و همه چیز به خیر و خوشی به روز استقلال آمریکا و آتش بازی برسد!در بخشی دیگر از فیلم نیز پای شخصیت های داستان به کاخ سفید باز می شود و در راهروی آن قدم می زنند. کاخ سفیدی که بیشتر شبیه کافه سنتی است و هرکس که بخواهد می تواند در راهبروی آن قدم بزند و لگد بیندازد!

زن شگفت انگیز 1984 (Wonder Woman 1984)

شخصیت پردازی های « Wonder Woman 1984 » در نوع خود فاجعه است. دو شخصیت جدیدی که به قصه اضافه شده اند تا مقابل زن شگفت انگیز قرار بگیرند، سطحی و کاریکاتور هستند و انگیزه هایشان برای اینکه تبدیل به شرور قصه شوند، پیش پا افتاده است. مکسول لرد به طور مشخص بدترین شخصیت قصه است. فردی که هرگز تکلیف خود را با مخاطب مشخص نمی کند. او در بخش هایی از داستان عاشق پیشرفت و قدرت است اما در اواسط فیلم بی آنکه مقدمه چینی درستی برای نقد وجود قدرت در انسان شکل بگیرد، ناگهان به این سو و آن سو رفته و تبدیل به بابانوئل می شود! مکسول لرد که از ابتدای فیلم حرص ثروت و قدرت داشته، به یکباره بدون دلیل خاصی به یاد وظایف پدری اش افتاده و بحران جهان به پایان می رسد! باربارا نیز وضعیت بهتری از لرد ندارد، زنی که قرار است نماینده زنان سرخورده اجتماع باشد که تحقیر در اجتماع باعث برافروختن شعله های انتقام در وجودش شده. اما باربارا به درستی معرفی و پرداخت نمی شود تا تماشاگر به او نزدیک تر شده و باورش کند. او هر از گاهی مقابل دوربین می آید تا گرد و خاک به پا کند و در نهایت نیز به حال خود رها می شود!

عجیب ترین بخش فیلم « Wonder Woman 1984 » پایان بندی و مانیفست زننده ای است که توسط دایانا برای تماشاگران مطرح می شود. مانیفستی که از طریق مانیتورها پخش شده و چشم در چشم مخاطب، او را به رعایت مسائل بشری تشویق می نماید و البته که در تمام نقاط گیتی مردم به سخنان دایان گوش کرده و آدمیزاد می شوند ( حتی تروریستی که در خندق مسلسلی در دست گرفته و آماده کشتار است! ) و بدین سان، بحران هسته ای، معضلات اقتصادی، رقابت نفتی و جنگ پایان یافته و همه کریسمس را در کنار دوستان شان جشن می گیرند!

زن شگفت انگیز 1984 (Wonder Woman 1984)

متاسفانه « Wonder Woman 1984 » حتی در بخش جلوه های ویژه نیز یک عقبگرد آشکار محسوب می شود. کیفیت CGI بکار رفته در فیلم نازل است و باعث تعجب است که چطور چنین اتفاقی برای قسمت دوم « زن شگفت انگیز » رخ داده. مشکلات اغلب زمانی به چشم می آیند که بازیگران در مقابل پرده سبز به ایفای نقش پرداخته اند. جایی که بدن بازیگران بلور شده و کیفیت مورد نظر را از دست می دهد. این مشکل در مبارزه نهایی بین باربارای جهش یافته ( که نمی دانیم چطور آرزویش در جهت تبدیل شدن به منحصر به فرد ترین موجود روی کره زمین منجر به شبیه شدنش به یوزپلنگ مازندران شده! ) بیشتر به چشم می آید. مبارزه ای که در تاریکی شب اتفاق می افتد و کیفیت نازل آن کاملاً به چشم می آید.

متاسفانه فیلمنامه بد « Wonder Woman 1984 » بازی بازیگران را نیز تحت تاثیر قرار داده است. گال گدوت در قسمت دوم گیج و سردرگم به نظر می رسد و مخصوصاً در هنگام صدور بیانیه، بازی بدش بیشتر به چشم می آید. کریستن ویگ که یکی از محبوب ترین و مسلط ترین کمدین های هالیوود به شمار می رود، در نقش باربارا قابل قبول است اما باربارا شخصیتی نیست که بتوان در کالبد آن به موفقیتی دست یافت! پدرو پاسکال نیز در نقش مکسول لرد بازی چندان درخشانی ارائه نداده است. البته که بخش زیادی از بازی ضعیف او به دلیل شخصیت پردازی ضعیف مکسول لرد است. هدر شده ترین بازیگر فیلم نیز کریس پاین است که به زور به فیلمنامه اضافه شده تا در بخش هایی از داستان در کنار گال گدوت حضور داشته باشد.

زن شگفت انگیز 1984 (Wonder Woman 1984)

شاید اگر تماشاگران می توانستند مانند آدم های قصه، آرزویی داشته باشند که برآورده شود این بود که قسمت دوم « Wonder Woman 1984 » با چنین وضعیتی ساخته نمی شد اما خب، آرزوی تماشاگران سینما هرگز برآورده نمی شود و این سود کمپانی هاست که اولویت دارد و برای رسیدن به آن هر اقدامی انجام می شود. « Wonder Woman 1984 » به طور خلاصه مشمول صفتی است که از آن به عنوان " شالام شوربا " نام برده می شود!

 

 

10

 

زن شگفت انگیز 1984 (Wonder Woman 1984

زن شگفت انگیز 1984 (Wonder Woman 1984)

کارگردان : Patty Jenkins

نویسنده : Patty Jenkins، Geoff Johns

بازیگران :

Gal Gadot...Diana Prince

Chris Pine...Steve Trevor

Kristen Wiig...Barbara Minerva

Pedro Pascal...Maxwell Lord

ژانر : اکشن

درجه سنی: PG-13 ( مناسب برای افراد بالای 13 سال )

زمان : 151 دقیقه