امیر آقاکوچک، استاد تمام دانشگاه کالیفرنیا در ارواین گفت: از گذشته خیلی دور آماری نداریم، اما در مقایسه با گذشته نسبتا نزدیک، این سیل‌ها  شدیدتر شده‌اند.این موضوع می‌تواند چندین دلیل داشته باشد. اول این که جمعیت زیاد شده است و افراد بیشتری در معرض سیل هستند. همچنین تاثیرات تغییراقلیم در خیلی مناطق دنیا هم اکنون هم دیده‌می‌شود.ترکیب همه این عوامل در کنار هم می‌تواند منجر به افزایش شدت یا فراوانی سیل‌ شود.

او افزود: به احتمال زیاد تغییراقلیم همین الان هم تاثیر داشته است. مطالعات نشان داده‌اند که در آینده احتمالا بارندگی‌های شدید افزایش پیدا می‌کند، چراکه گرمایش اتمسفر باعث می‌شود بخار آب بیشتری در آن بماند و احتمال بارندگی شدید زیاد ‌شود. اما این به معنای مرطوب شدن یک مکان خشک نیست. ممکن است متوسط بارندگی در یک منطقه تغییری نکند ولی شدت آن‌ها افزایش پیدا کند و بارندگی‌ها در زمان کوتاه‌تری رخ بدهند.

این استاد دانشگاه توضیح داد:حتی ممکن است یک منطقه خشک‌تر هم بشود ولی درعین حال بارندگی‌های شدید زیاد شوند.به این پدیده  تشدید چرخه هیدرولوژیکی می گوییم.می‌توان مطالعاتی انجام دادکه اثرات تغییراقلیم انسانیرا از اثرات طبیعی جدا کرد. این کار در خیلی از مناطق دنیا انجام شده است، ولی من  ندیدم در مناطق جنوبی ایران  انجام  شده باشد.