تعمیم مطالعات باستان شناسی به کل شهرستان مرودشت

منبع: همگردی

106

1399/10/8

10:38


ایسنا/ براساس گفته های مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، تعمیم مطالعات باستان شناسی به کل شهرستان مرودشت صورت می گیرد.

داستان چیست؟

حمید فدایی گفت: انجام بررسی های روشمند باستان شناسی در محوطه و تپه های تاریخی از فعالیت های مهمیست که می تواند با صرف هزینه اندک و بدون نیاز به کاوش های گسترده به نتایج و اطلاعات مهم تاریخی منجر شود؛ بنابراین می توان از آن بعنوان یک ضرورت در شناخت توالی فرهنگی دشت مرودشت یاد کرد.

وی افزود: انجام این مطالعات ضمن آشکار کردن ارزش های منحصر به فرد تپه ها و محوطه های تاریخی، ترسیم کننده اولویت مطالعات بعدی نظیر مطالعات تعیین عرصه و حریم است و از این جهت با اهداف حفاظتی نیز همراه خواهد شد.

فدایی با اشاره به بررسی های باستان شناسی اخیر پایگاه تخت جمشید گفت: اگرچه اولویت و تمرکز پایگاه در بررسی های اخیر بر روی حرایم تخت جمشید بوده، اما با کامل شدن این محدوده، هم اکنون قصد داریم بررسی ها را به کل شهرستان مرودشت تعمیم دهیم؛ بنابراین از رساله های محققین در انجام بررسی های روشمند محوطه های تاریخی استقبال کرده و پشتیبانی های لازم را از محققان در این زمینه خواهیم داشت.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به آغاز پروژه بررسی روشمند تل جلوگیر در دشت مرودشت خبر داد و گفت: تپه های تاریخی حوزه رود کر از اهمیت ویژه ای در باستان شناسی منطقه برخوردارند؛ به ویژه انجام بررسی های روشمند باستان شناسی در تل جلوگیر بدلیل آنکه شواهد ارزشمندی را از سه دوره مهم هخامنشی، اشکانی و ساسانی در خود دارد، می تواند با نتایج درخشانی همراه باشد.

سرپرست پروژه بررسی روشمند تل جلوگیر سعادت آباد ابرج در شهرستان مرودشت گفت: نظر به اهمیت ویژه دشت مرودشت در موضوع باستان شناسی، این پروژه پس از اخذ مجوزهای قانونی و با همکاری پژوهشکده باستانشناسی، تعریق و آغاز شده است.

وحید یونسی، با یادآوری اینکه تل جلوگیر در 40 کیلومتری شمال تخت جمشید و یک کیلومتری جنوب روستای سعادت آباد ابرج قرار دارد، در رابطه با اهداف بررسی روشمند این محوطه تاریخی گفت: شناخت گاه نگاری نسبی و معرفی شاخصه های سفالی دوره های تاریخی این محوطه در حوزه رودخانه کر استان فارس زمینه ساز دستیابی ما به اطلاعات و یافته های ارزشمندی از میراث فرهنگی خواهد شد.

یونسی گفت: با توجه به شواهد باستان شناختی که هم اکنون در حال بررسی است می توان این فرضیه را مطرح کرد که کاربری این مکان نیز یک قلعه هخامنشی بوده و احتمالا در عصر ساسانی هم سکونت در آن وجود داشته است.

تعمیم مطالعات باستان شناسی به کل شهرستان مرودشت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو