ناحیه تناسلی خصوصا برای بانوان بسیار مهم و حساس است بنابراین بانوان در انتخاب نوع نواربهداشتی باید نکات مهمی را در نظیر بگیرند تا خودای نا کرده دچار عفونت و مشکلات بعد از آن نشوند. پد یا نوار بهداشتی دستمالی است شبیه به پوشک بچه ولی با سایز کوچک تر که زنان در دوران قاعدگی از آن استفاده می کنند.

یکی از مهم ترین دغدغه زنان در دوران قاعدگی بهداشت ناحیه تناسلی و استفاده از لوازم بهداشتی مناسب است که امروزه با وجود نوار بهداشتی این مشکل تا حد زیادی حل شده است زیرا نوار بهداشتی ها کاملا استریل هستند و از پوششی از الیاف مصنوعی و توده ای پنبه و مواد جاذب مایعات درست شده اند.

استفاده از نوار بهداشتی روند سخت و پیچیده ای ندارد اما این مهم تنها تا زمانی است که شما نوار بهداشتی‌های روتین و ساده گذشته را استفاده می کردید. به محض اینکه شکل و مدل نوار بهداشتی تغییر پیدا می‌کند همه خانم‌ها با مشکل روبرو می‌شوند. نوار بهداشتی در گذشته با شکل و طرح‌های بسیار متنوعی که این روزها به وفور هم یافت می شود وجود نداشت بلکه یک پارچه پنبه ای بود که خانم ها در لباس زیر خود قرار می دادند تا مانع از نشت خون به لباسشان شوند؛ اما این روزها نوار بهداشتی شکل‌های بسیار متنوع و متفاوتی پیدا کرده است. به عنوان مثال می توان از سه مدل پر استفاده نام برد:

  • فنجان قاعدگی
  • تامپون
  • نوار بهداشتی تینکس

یکی از مهم ترین دغدغه زنان در دوران قاعدگی بهداشت ناحیه تناسلی و استفاده از لوازم بهداشتی مناسب است که امروزه با وجود نوار بهداشتی این مشکل تا حد زیادی حل شده است زیرا نوار بهداشتی ها کاملا استریل هستند و از پوششی از الیاف مصنوعی و توده ای پنبه و مواد جاذب مایعات درست شده اند.

اگر به نوع خاصی از نوار بهداشتی حساسیت دارید این موضوع را کاملا جدی بگیرید و حتما مارک نواربهداشتی تان را عوض کنید زیرا این حساسیت ممکن است برای سلامت تان خطرناک باشد.

این نکته را فراموش نکنید که حتما نوار بهداشتی خود را در فاصله زمانی بین ۴ تا ۶ ساعت تعویض کنید.

در دوران قاعدگی از لباس های زیر نخی استفاده کنید.

همیشه در کیف دستی خود یک نوار بهداشتی داشته باشید.

برای از بین بردن لکه خون از روی لباس زیرتان از آب سرد و صابون استفاده کنید.

حتما در دوران قاعدگی هروز دوش بگیرید زیرا در این دوران دستگاه تناسلی محل مناسبی برای رشد میکروب است پس حمام کردن در این دوره مانعی ندارد.

انواع نوار بهداشتی:

نوار بهداشتی و پدهای بال دار

نوار بهداشتی ساده و پدهای ساده

نوار بهداشتی های شبانه

نوار بهداشتی روزانه

پدهای روزانه براي ترشحات روزانه

پدهای پنبه ای و مصنوعي براي پوست های حساس

نوار بهداشتی و پد معطّر

تامپون

با توجه به ميزان و شدت خون ريزي می توانید نوار بهداشتی خویش را انتخاب و خريداري کنید. لوازم آرایشی و بهداشتی ازجمله نوار بهداشتی در داروخانه ها، فروشگاه های زنجیره ای، سوپر مارکت ها می توان  خريداري کرد.

مهم نیست که جریان خون شما منظم، متوسط و یا زیاد است. شما باید پد بهداشتی تان را هر 4 ساعت یک دفعه عوض کنید. چنانچه نوار بهداشتی شما تمیز و خشک است به آن توجه نکنید چراکه خون در پد شما جاری شده و باتوجه به طراحی نوار بهداشتی خون در آن لخته مي شود . چنانچه این عمل را انجام ندهید سبب عفونت در میکروارگانیسم شما مي شود . اگر شدت خون ريزي شما زیاد هست باید هر دو ساعت یک بار نوار بهداشتی شما تعویض شود.

جمع شدن خون بر روی نوار بهداشتی سبب بوی بد و بسیار بدبو مي شود بنابراین تعویض نوار بهداشتی بسیار مهم بوده و تا پیش از این که میکروارگانیسم ها و باکتری های موجود در مهبل سبب پخش سریع حرارت و رطوبت در نوار بهداشتی نشوند آنرا باید تعویض کرد. پیش از تعویض مسلما ناحیه مهبل را بشویید و بعد خشک کرده و نوار بهداشتی جدید را قرار دهید.

معیارهای انتخاب نوار بهداشتی

مواد و منسوجات

مواد به‌کاررفته در ساخت نوار بهداشتی، عامل مهمی در انتخاب آن است. به‌نظر بسیاری از خانم‌ها، نرم و لطیف بودن سطح نوار بهداشتی نشانه باکیفیت بودن آن است؛ اما این باور صحیح نیست. نوار بهداشتی‌هایی که از مواد بی‌کیفیت ساخته می‌شوند و در لایه رویی آنها از مواد پلاستیکی استفاده می‌شود، موجب ایجاد حساسیت، خارش و عفونت می‌شوند. پس قبل از خرید نوار بهداشتی درباره مواد به‌کاررفته در ساخت آن تحقیق کنید.

معطر بودن نوار بهداشتی

این مورد را نباید نادیده بگیرید. اندازه‌ای را انتخاب کنید که متناسب با میزان خون‌ریزی و شکل بدن شما باشد. شاید وقتی برای بار اول پریود می‌شوید و از میزان خون‌ریزی خود آگاه نیستید، یک نوار بهداشتی سایز نرمال انتخاب کنید؛ اما اگر احساس کردید که هنگام استفاده از سایز نرمال، به‌طور مکرر و در فواصل کوتاه نیاز به تعویض نوار بهداشتی دارید، بهتر است به‌سراغ نوار بهداشتی‌های سایز بزرگ بروید.

اندازه نوار بهداشتی

برخی از خانم‌ها دوست دارند که برای کاهش بوی ترشحات در دوران پریود، از نوار بهداشتی‌های معطر استفاده کنند. قبل از خرید نوار بهداشتی‌های معطر، این نکته را به یاد داشته باشید که پوست ناحیه تناسلی خانم‌ها بسیار حساس است. مواد شیمیایی به‌کاررفته در نوار بهداشتی‌های معطر ممکن است برای شما مشکل‌ساز شود.

مدل نوار بهداشتی

امروزه انواع و اقسام نوار بهداشتی‌ها در قفسه‌های فروشگاه‌ها پیدا می‌شوند. شما می‌توانید با انتخاب نوار بهداشتی مناسب، دوران پریود را آسوده‌خاطر طی کنید.

ضخامت نوار بهداشتی

نوار بهداشتی‌های خیلی ضخیم و مربعی‌شکل معمولا از روی لباس مشخص می‌شوند و مهم‌تر اینکه راحت نیستند. قدرت جذب این نوار بهداشتی‌ها معمولا کم است و به همین دلیل باید زودبه‌زود تعویض شوند؛ بنابراین بهتر است از نوار بهداشتی‌های ارگونومیک با ضخامت و قدرت جذب قابل‌قبول استفاده کنید.

۶. بالدار بودن

نوار بهداشتی‌های بالدار بهترین گزینه برای خانم‌هایی هستند که در دوران پریود جنب‌وجوش دارند. راه‌رفتن، دویدن، انجام حرکات ورزشی و فعالیت‌های این‌چنینی باعث می‌شوند که نوار بهداشتی در جای خود ثابت نماند. بال‌های نوار بهداشتی به ثابت‌ماندن آن روی لباس کمک می‌کنند و مانع نشت مایعات به لباس می‌شوند.

قدرت جذب نوار بهداشتی

جذب کامل مایعات و جلوگیری از نشت مایع به لباس، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نوار بهداشتی خوب است. برخی خانم‌ها در روزهای اول پریود (که شدت و میزان خون‌ریزی زیاد است) از نوار بهداشتی‌هایی با قدرت جذب بالا استفاده می‌کنند و در روزهای آخر، استفاده از نوار بهداشتی‌هایی با جذب متوسط را ترجیح می‌دهند.

۸. سبک زندگی

علاوه بر شرایط بدنی و میزان خون‌ریزی، شما باید هنگام انتخاب نوار بهداشتی، سبک زندگی‌تان را نیز در نظر بگیرید. نوار بهداشتی را با توجه به فعالیت‌هایتان در روزهای پریود انتخاب کنید.

بنابراين توصیه مي شود تا می توانید از نوار بهداشتی مطلوب با جنس مرغوب استفاده کنید تا ميزان تاثیرات منفی آن براي بدن و محیط زیست کاهش یابد ما به شما پیشنهاد می کنیم از سایت http://bia2safa.net/goto/web/url/2146350 برای خرید بهترین نوار بهداشتی ها خرید کنید تا روزهای قاعدگی تان را به راحتی سپری کنید.