بررسی گوشی هواوی y9a یک میان رده کاملا راضی کننده

بررسی گوشی هواوی y9a یک میان رده کاملا راضی کننده


منبع: آرگا

146

1399/10/8

15:02


شرکت هواوی از جمله شرکت هایی است که توانسته در دسته میان رده ها محصولات نسبتا مناسبی را روانه بازار کند، در بررسی گوشی هواوی y9a به برجستگی های مختلفی درباره این گوشی مانند ظاهر زیبا جوان پسندانه و قیمت مقرون به صرفه آن رسیدیم.

گوشی هواوی y9a از تمامی جهات بررسی شده و یک میان رده کاملا راضی کننده برای کاربر می باشد. زمانی که از گوشی های میان رده صحبت می شود، تمام افراد علاقه دارند تا بیشترین کارایی را با کمترین هزینه داشته باشند. در این بین رقابت سنگینی بین شرکت های تولید کننده گوشی های هوشمند در جریان است که باعث شده تا بهترین محصولات در این دسته قرار گیرند.

بررسی گوشی هواوی y9a

همان طور که مشخص است، بازار میان رده ها نقش اساسی را در بین بازار شرکت های مختلف موبایل بر عهده دارند و همواره رقابت سختی بین آنها در جریان بوده و هست. شرکت های هواوی، سامسونگ و شیائومی سه شرکت اصلی در بازار میان رده در ایران هستند. هواوی چندی پیش در رویدادی آنلاین از جدیدترین محصول میان رده خود یعنی گوشی y9a در ایران رونمایی نمود. در این مطلب می خواهیم به بررسی هواوی y9a بپردازیم و این گوشی را از تمامی جهات بررسی نماییم . از مهمترین ویژگی های این محصول می توان به طراحی زیبا، نمایشگر تمام صفحه، رم ۸ گیگا بایتی، دوربین اصلی ۶۴ مگا پیکسلی، دوربین سلفی پاپ آپ و همچنین شارژ سریع ۴۰ واتی اشاره نمود.

هواوی y9a و بررسی گوشی

طراحی ظاهری گوشی

اگر به طراحی گوشی های میان رده هواوی در چند سال اخیر توجه کرده باشید، حتما متوجه شده اید که در طی این چند سال این گوشی ها بهبودی های زیادی از نظر ظاهری داشته اند و توانسته اند تا حدی خود را به گوشی های بالا رده نزدیک نمایند. گوشی هواوی y9a نیز در این دسته وجود دارد. در بررسی گوشی هواوی y9a می بینید که با گوشی خوش دستی رو به رو هستید. اولین قسمت از این مدل که نظر همه را به سرعت جلب می نماید، صفحه نمایش بزرگ و بدون هر نوع بریدگی می باشد. این شرکت برای اینکه یک صفحه نمایش کاملا یک دست را در اختیار کاربر قرار دهد، دوربین جلو را از روی صفحه نمایش حذف نموده و آن را به شکل پاپ آپ طراحی نموده است. دوربین پاپ آی دقیقا بر روی لبه بالایی گوشی قرار داده شده و به منظور ثبت عکس سلفی از دستگاه خارج می شود. از سوی دیگر صفحه نمایش تمام قسمت های فضای روی گوشی را در اختیار داشته و حاشیه های خیلی باریکی دور تا دور آن وجود دارد. نداشتن هر نوع بریدگی یا حفره و بوده حاشیه باریک باعث داشتن تجربه بصری فراگیری برای کاربر می شود.

نقد و تحقیق درباره هواوی y9a

جنس فریم و قاب پوشتی گوشی از جنس پلاستیک می باشد ولی به دلیل پوشش براق حس و حال داشتن قاب فلز و شیشه را به کاربر انتقال خواهد داد و همچنین اثر انگشت را جذب می نماید. از طرفی به دلیل پلاستیکی بودن جنس بدنه مسلما دستگاه در مقایسه با انواع شیشه ای مقاوت کمتری در برابر خط خوردگی خواهد داشت. در بررسی گوشی هواوی y9a خواهید دید که صفحه نمایش کاملا مسطح طراحی شده ولی قاب پشت گوشی تا حدی خمیده است تا بهتر بتوان آن را در دست گرفت و کاربر در زمان استفاده از گوشی حس بهتری را دارد. با این وجود پوشش براق بدنه و ابعاد نسبتا بزرگ گوشی باعث سر خوردن گوشی از دست کاربر خواهد شد. از این رو در هنگام استفاده از گوشی باید خیلی مراقب سر خوردن آن باشید.

بررسی کردن گوشی هواوی y9a

گوشی جدید هواوی دارای ابعاد ۹*۷۶/۵*۱۶۳/۵ میلی متری می باشد و همچنین وزن ۱۹۷ گرمی دارد که باعث شده تا استفاده از این گوشی با یک دست کمی چالش برانگیز شود. زیرا نمی تواند به راحتی از تمام نواحی نمایشگر به ویژه نوار اعلان دسترسی داشته باشید. از طرفی جابجا کردن دائم دست در زمان استفاده از گوشی خطر سر خوردن آن را بیشتر می کند. به منظور استفاده از این گوشی باید از هر دو دست خود استفاده کنید. از آنجایی که گوشی هواوی y9a بزرگ است، شرکت تولید کننده حسگر اثر انگشت را بر روی لبه ی سمت راستی قرار داده است، با این روش خیلی سریع می توان به حسگر دسترسی یافت. مثل دیگر محصولات این شرکت حسگر اثر انگشت فیزیکی y9a نیز عملکرد خیلی سریعی دارد و در کسری از ثانیه احراز هویت کاربر انجام می شود.

گوشی هواوی y9a و وارسی آن

بجز لبه ی سمت چپی گوشی دیگر لبه ها دارای درگاه یا کلید هستند، بر روی لبه ی سمت راست کلید پاور یکپارچه با حسگر اثر انگشت و کلیدهای کنترل صدا در جایگاهی مناسب قرار دارند. بر روی لبه ی پایینی دستگاه بلندگو، پورت تایپ سی و یو اس بی و درگاه سیمکارت و کارت حافظه وجود دارند. بر روی لبه ی بالایی گوشی جک ۳/۵ میلیمتری خروجی صدا برای استفاده از هدفون و همچنین محل قرار گیری دوربین پاپ آپ را خواهید دید. بر روی قاب پشتی گوشی فقط ماژول دوربین و فلش ال ای دی با چینش دایره ای قرار دارند. ماژول دوربین برآمدگی تقریبا قطوری داشته و باعث ناپایدار شدن گوشی در زمان استفاده روی سطح می گردد.

بررسی هواوی مدل y9a

نمایشگر و اسپیکر گوشی

در ادامه مطلب به بررسی نمایشگر و سپس اسپیکر گوشی هواوی y9a می پردازیم. مثل بیشتر محصولات میان رده هواوی، این گوشی نیز از نمایشگر با پنل IPS LED  استفاده کرده است ولی به دلیل مکانیزیم پاپ آپ دوربین سلفی، از بریدگی یا حفره خبری نیست و نمایشگر ۶/۶۳ اینچی این گوشی با نسبت تصویر کشیده ی ۲۰:۹ و گوشه ای گرد، ۸۴/۸ درصد از نمای جلو دستگاه را در اختیار گرفته و جدا از حاشیه نه چندان باریک پایین، تجربه ی بصری کم و بیش فراگیری در اختیار فرد قرار خواهد داد.

وضوع نمایشگر ۱۰۸۰*۲۴۰۰ پیکسلی می باشد که قطر ۶/۶۳ اینچی دارد که به معنای تراکم ۳۹۷ پیکسل بر اینچی می باشد و وضوح و شفافیت مناسبی را در نمایش متن و تصویر به دنبال دارد. با توجه به بررسی هواوی y9a این گوشی در حالت دستی یا خودکار به روشنایی بیشینه ی ۳۹۷ نیت و کمترین روشنایی ۱/۹۵ نیت دست می یابد. به همین دلیل استفاده از گوشی در زیر نور مستقیم آفتاب کمی چالش برانگیز می باشد ولی افرادی که دوست دارند در اتاق تاریک از گوشی استفاده کنند مشکلی پیش رو ندارند.

ملاحظه هواوی مدل y9a

این گوشی میان رده از هواوی دو پروفایل رنگی Normal و Vivid را در تنظیمات مربوط به نمایشگر در اختیار فرد قرار می دهد. بر طبق انتظار هیچ یک از پروفایل های گفته شده پوشش کاملی از فضای DCI P3 نداشته، به شکلی که پروفایل Vivid با ۸۵/۳ درصد وسیع ترین پوشش را از این فضای رنگی گسترده نشان می دهد. در طرف مقابل پروفایل Normal پوشش کاملی از فضای رنگی sRGS دارد. گوشی y9a در پروفایل رنگی Normal خطای میانگین ۲/۳ را در نمایش رنگ های sRGS دارد زیرا رنگ ها در حالت پیش فرض ب سردی گرایش داشته اند.

در ادامه بررسی هواوی y9a باید بگوییم که این گوشی فقط یک بلند گو داشته و بلندگوی تک کاناله ایست که کیفیت خیلی بالایی ندارد و صدای خیلی بلندی نیز ایجاد نمی کند. صدای گوشی به زحمت یک اتاق کوچک را پر می کند. کیفیت بلند گو به اندازه ای نیست که صداها را کاملا تفکیک نماید. اسپیکر گوشی فقط برای استفاده ی معمولی مثل تماس تلفنی و تماشای ویدئو مناسب است و در موارد دیگر بهتر است از هدفون استفاده شود.

ملاحظه و نقد هواوی y9a

نرم افزار و رابط کاربری گوشی

در بررسی گوشی هواوی y9a می بینیم که این گوشی با اندورید ۱۰ و رابط کاربری EMUT 10/1 در دسترس کاربر قرار می گیرد. افرادی که قبلا از گوشی های هواوی استفاده کرده اند با رابط کاربری ایم گوشی ارتباط خوبی خواهند گرفت. زیرا تفاوت زیادی با نسخه های قبلی در آن دیده نمی شود. گوشی های هواوی از حدود یک سال و نیم پیش دیگر از سرویس های گوگل استفاده نمی کنند و در عوض آن از سرویس های موبایل هواوی HMS استفاده می شود. در گوشی y9a نیز از این سرویس استفاده شده است از این رو باعث نگرانی برخی کاربران شده که اپ های مورد علاقه آنها با HMS می گردد.

وارسی گوشی هواوی y9a

با توجه به اینکه گوشی های هواوی در ایران طرفداران و مصرف کنندگان بسیاری دارند، این شرکت سعی نموده تا از طریق همکاری با توسعه دهندگان ایرانی، اجرا شدن بدون مشکل اپلیکیشن های ایرانی بر روی گوشی های جدید خود را تضمین کند. از این رو ۲۹ اپلیکیشن محبوب ایرانی بدون مشکل روی این گوشی اجرا می گردند. برخی از اپلیکیشن های خارجی مانند یوتیوپ و جی میل بر روی این گوشی اجرا نمی شوند و باید به دنبال نوع جایگزین آن باشید. از اپ هایی که گوگل آنها را توسعه داده است، فقط گوگل کروم و جی بورد بدون مشکل روی این گوشی کار می کنند. از جمله اپلیکیشن های خارجی سازگار با HMS می توان به اوتلوک، اسکایپ، توییتر، اینستاگرام، واتساپ، تلگرام و ویز اشاره کرد.

بررسی گوشی هواوی y9a

دوربین گوشی

ترند نادرست در دنیای گوشی های هوشمند یعنی محصول جذاب تر با دوربین بیشتر باعث شده تا شرکت های سازنده گوشی هوشمند به منظور جلب توجه کاربران به گوشی های اقتصادی و میان رده خود از حسگرهای ناکارامد و نه خیلی سودمند برای بیشتر کردن دوربین های پشت گوشی استفاده نمایند. شرکت هواوی نیز از این قاعده پیروی کرده است و گوشی y9a را با چهار دوربین شامل دوربین واید، اولتراواید، تشخیص عمق و ماکرو را به کاربران ارائه داده است.

وارسی و ملاحظه گوشی هواوی مدل y9a

رابط کاربری دوربین این گوشی تفاوت زیادی با دیگر گوشی های هواوی نداشته است. حالت های عکاسی خودکار، فیلمبرداری، عکاسی با حالت شب، عکاسی با افکت بوکه، حالت عکاسی مجزای beauty به منظور زیبا سازی مصنوعی سوژه و منوی more به منظور دسترسی به حالت های بیشتر در دسترس می باشد. کلید یا اسلایدر جابجایی بین دوربین واید و اولتراواید به همراه بزرگ نمایی دیجیتال تا سقف ۱۰ برابر، عکاسی خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی، تشخیص سوژه با کمک هوش مصنوعی، فیلترها، فلش و تنظیمات دوربین از کلیدهای دیگری هستند که در صفحه ی اصلی رابط کاربری دوربین وجود دارد.

ملاحظه گوشی هواوی y9a

ترکیبی از ۴ سنسور ۶۴ مگاپیسلی واید، ۸ مگاپیکسلی اولترا واید، ۲ مگاپیکسلی ماکرو و ۲ مگاپیکسلی عمق میدان باعث می گردد تا هر صحنه ای را با هر هدفی با کیفیت بالا ثبت کنید. سنسور ۶۴ مگاپیکسلی این گوشی به کاربر کمک می کند تا بتواند بالاترین جزئیات را از سوژه خود ثبت نماید و زمانی که از تکنیک های ترکیب پیکسل ها استفاده می شود مقدار دقت ۴ برابری را در تصاویر ثبت شده نسبت به حالت عادی مشاهده خواهد شد.

بررسی و نقد هواوی y9a

باتری گوشی

شرکت هواوی به منظور تامین انرژی مورد نیاز گوشی y9a از یک باتری ۴۲۰۰ میلی آمپری استفاده کرده است. شرکت هواوی این محصول میان رده خود را با شارژر ۴۰ واتی super charge عرضه جرده است که توانایی شارژ باتری را از صفر به ۷۰ درصد در طی ۳۰ دقیقه دارد. با توجه به بررسی های انجام شده هواوی در رابطه با شارژ دهی y9a اطلاعات دقیقی ارائه نکرده است و فقط اینگونه می گوید که بدن نیاز به شارژ مکرر دستگاه از ان لذت کافی را خواهید برد. در هر حال با توجه به داشتن نمایشگر و تراشه ی میان رده بکار رفته در گوشی انتظار می رود تا عمر مطلوبی را در اختیار کاربران قرار دهد. همانطور که قبلا هم اشاره شد در تنظیمات باتری انواع گوشی های شرکت هواوی پروفایل انرژی Performance به چشم می آید و هدف از آن استفاده کردن از تمام ظرفیت تراشه می باشد که خیلی واضح به مصرف باتری دستگاه اضافه می کند. به همین دلیل برای نشان دادن تاثیر حالت عنوان شده بر مصرف باتری، تست های باتری را در حالت های عادی و Performance روی این گوشی انجام شده است. در این شرایط اگر روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت باشد و کلیه ی اتصالات بی سیم به همراه صدای اسپیکر قطع باشند، این گوشی می تواند در حالت عادی ۱۶ ساعت و ۵۷ دقیقه و در حالت Performance  می تواند ۱۴ ساعت و ۵۱ دقیقه ویدئو بخش نماید. آزمون واقع گرایانه PCMark نشان داده است که فعال کردن حالت Performance شارژ دهی گوشی را در کاربری روزمره حدود ۱۵ درصد کاهش می دهد، ولی اگر مدت زمان روشن ماندن نمایشگر در استفاده های عادی روزانه، ۵ ساعت در نظر گرفته شود، با فعال سازی یا بدون فعالسازی Performance  عمر باتری گوشی y9a از هواوی به حدود ۲ روز خواهد رسید.

وارسی و نقد هواوی y9a

بازده و عملکرد گوشی

نباید از سخت افزار این گوشی انتظار معجزه داشتته باشیم. در این گوشی میان رده از هواوی تراشه ۱۲ نانومتری Helio G80 مدیاتک به کار رفته است و قدرت گوشی را تامین می کند. این تراشه از ترکیب ۲ هسته ی قدرتمند Cortex-A75 با فرکانس بیشینه ی ۲ گیگا هرتز و ۶ هسته ی کم مصرف Cortex-A55 با فرکانس ۱/۸ گیگاهرتز به عنوان CPU در کنار ماژول ۲ هسته ای و ۹۵۰ مگاهرتزی Mail-G52 به عنوان GPU استفاده می نماید. مدیاتک همچنین یک حافظه ی یک مگابایتی را برای مجموعه ۸ هسته ای CPU در نظر دارد.

ملاحظه و نقد هواوی مدل y9a

طراحی کردن هسته های مختلف Cortex-A55، Cortex-A75 و A55 در سال ۲۰۰۸ انجام شده است از این رو نمی توانید آنها را جدیدترین هسته های در دسترس برای تولید پردازنده بدانید. در هر حال مدیاتک تراشه ی Helio G80 را به عنوان گزینه ای مناسب و خوب برای اجرای بازی در گوشی های میان رده دانسته است.

گوشی y9a هواوی در دو نسخه با رم ۶ و ۸ گیگابایتی LPDDR4x و حافظه ذخیره سازی ۱۲۸ گیگایایتی UFS 2/1 با قابلیت ارتقا دادن حافظه از راه درگاه اختصاصی Nano Memory در بازار وجود دارد که عملکردهایی مطلوب به نمایش می گذارند. همچنین می توانید در لینک های مقابل با گوشی هواوی y8s و گوشی هواوی میت ۲۰ پرو آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو