13 روش برای کاهش درد پریود در روز اول

منبع: اوما

257

1399/10/8

19:38


13 روش برای کاهش درد پریود در روز اول

بیش از نیمی از زنانی که در سال های باروری و قاعدگی خود هستند، هر ماه یک تا دو روز دچار درد پریود (دیسمنوره) می شوند. درد پریود می تواند حتی به شکل سردرد یا ناراحتی های عمومی باشد. این دردها به طور معمول ناشی از گرفتگی های قاعدگی است. گرفتگی های قاعدگی زمانی اتفاق می افتد که رحم شما منقبض می شود و می خواهد پوشش داخلی رحم را از بین ببرد. این شرایط می تواند باعث درد در معده، کمر، کشاله ران یا ران فوقانی شود. در این مقاله، ما درمورد آنچه ممکن است باعث درد پریود شما بانوان اومایی عزیز شود صحبت می کنیم و روش های درمان خانگی را ارائه می دهیم که می توانید برای جلوگیری از درد از آن ها استفاده کنید.

چگونه می توان دردهای قاعدگی را متوقف کرد؟

خوشبختانه، روش های درمانی زیادی وجود دارد که می تواند به شما در رفع گرفتگی های قاعدگی کمک کند. لازم به یادآوری است که این تکنیک ها همیشه نتیجه عالی ایجاد نمی کنند، به خصوص برای خانم هایی که دچار بیماری های مزمن نیز می باشند؛ اما می توانند حداقل تا حدودی دردها و گرفتگی ها را کاهش دهند. این روش ها عبارتند از:

1. آب بیشتری بنوشید

نفخ می تواند باعث ناراحتی و بدتر شدن گرفتگی های قاعدگی شود. نوشیدن آب نفخ معده را کاهش داده و دردی را که ایجاد می کند نیز کمتر می شود. همچنین، نوشیدن آب گرم می تواند باعث افزایش جریان خون در سراسر بدن و شل شدن عضلات شود. این کار گرفتگی های ناشی از انقباضات رحمی را هم کاهش می دهد.

2. از چای های گیاهی استفاده کنید.

دمنوش های گیاهی دارای خواص ضد التهابی و ترکیبات ضد اسپاسم هستند که می توانند اسپاسم عضلانی رحم را که باعث گرفتگی عضلات می شود، کاهش دهند. نوشیدن چای بابونه، رازیانه یا زنجبیل راهی آسان و طبیعی برای رفع گرفتگی های قاعدگی است. به علاوه، چای های گیاهی می توانند فواید دیگری مانند کاهش استرس و کمک به بی خوابی در این دوران را برای شما عزیزان داشته باشند.

3. غذاهای ضد التهاب بخورید.

برخی از غذاها یک حالت تسکین طبیعی در گرفتگی عضلات خواهند داشت. غذاهای ضد التهاب می توانند به جریان خون کمک کرده و رحم شما را آرام کنند. توت، گوجه فرنگی، آناناس و ادویه جات مانند زردچوبه، زنجبیل یا سیر از این نوع مواد غذایی هستند. سبزیجات برگ سبز، بادام، گردو و ماهی های چرب، مانند ماهی سالمون، نیز به کاهش التهاب کمک می کنند.

4. از خوردن مواد حاوی قند مصنوعی خودداری کنید.

گرچه ممکن است یک سیب زمینی سرخ کرده یا سرخ شده خوشمزه به نظر برسد، اما غذاهای حاوی قند، چربی ترانس و نمک می توانند باعث نفخ و التهاب شوند که درد عضلات و گرفتگی آن ها را بدتر می کند. برای مقابله با ولع مصرف شکر، یک موز یا یک قطعه میوه دیگر را جایگزین شکر کنید و اگر چیز خوش طعم تری می خواهید به سراغ آجیل های نمکی بروید.

 

درمان درد پریودی

5. کنترل مصرف کافئین

کافئین باعث تنگ شدن رگ های خونی می شود. این شرایط می تواند رحم شما را منقبض کند و گرفتگی را دردناک تر می کند؛ بنابراین اگر نمی توانید قهوه را ترک کنید حداقل آن را کاهش دهید. همچنین میان وعده ای حاوی پروتئین زیاد بخورید یا 10 دقیقه پیاده روی سریع انجام دهید تا انرژی خود را تقویت نمایید.

6. مکمل های غذایی را امتحان کنید.

ویتامین D می تواند به بدن در جذب کلسیم و کاهش التهاب کمک کند. مکمل های دیگر، از جمله امگا 3، ویتامین E و منیزیم نیز به کاهش التهاب کمک می کنند و حتی ممکن است دردهای قاعدگی شما را کاهش دهند. برای بهترین نتیجه باید با مشورت یک پزشک در روزهای معمولی نیز مکمل مصرف کنید.

7. از خواص گرما استفاده کنید.

کمی گرما می تواند به شل شدن عضلات، بهبود جریان خون و از بین بردن تنش کمک کند. سعی کنید با پد گرم کننده بنشینید، دوش آب گرم بگیرید یا در وان آب گرم استراحت کنید.

8. ورزش کنید.

اگر درد دارید، ممکن است ورزش آخرین چیزی باشد که می تواند به ذهن شما برسد؛ اما باید بدانید حتی با ورزش ملایم اندورفین آزاد می شود که باعث احساس خوشبختی خواهد شد، درد را کاهش می دهد و عضلات را شل می کند. پانزده دقیقه یوگا، حرکات کششی سبک یا پیاده روی ممکن است تمام نیاز شما برای بهتر شدن باشد.

9. استرس را کاهش دهید.

استرس گرفتگی عضلات را بدتر می کند. از روش های تسکین استرس مانند مراقبه، تنفس عمیق، یوگا یا روش مورد علاقه خود برای تسکین استرس استفاده کنید. به راحتی چشم های خود را ببندید، نفس عمیق بکشید و مکانی آرام و امن را که برای شما مهم است تصور کنید. در حالی که نفس عمیق می کشید، حداقل برای چند دقیقه روی این فضا متمرکز باشید.

10. ماساژ درمانی را امتحان کنید.

یک مطالعه نشان داد که ماساژ درمانی به طور قابل توجهی درد قاعدگی را در زنان مبتلا به آندومتریوز کاهش می دهد. ماساژ با آرامش بخشیدن به رحم، اسپاسم رحم را کاهش می دهد. به منظور کنترل موثر گرفتگی های عضلانی، ماساژ درمانی باید بر روی ناحیه شکم متمرکز شود؛ اما ماساژ کامل بدن که استرس کلی شما را کاهش می دهد نیز می تواند به رفع گرفتگی قاعدگی کمک کند.

11. داروهای بدون نسخه (OTC) مصرف کنید.

هورمون پروستاگلاندین می تواند باعث انقباض و درد عضلانی شدید شود. داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن با کاهش میزان پروستاگلاندین ها در بدن می توانند تسکین سریع داشته باشند. برای بهترین نتیجه، فقط در صورت احساس گرفتگی شدید، داروهای OTC مصرف کنید.

12. داروهای جایگزین را امتحان کنید.

برخی از افراد با استفاده از طب جایگزین مانند طب سوزنی و طب فشاری، تسکین پیدا می کنند. طب سوزنی عملی است که با قرار دادن سوزن در پوست بدن در برخی نقاط مشخص درد را کاهش می دهد. طب فشاری با فشار آوردن به نقاط خاصی از بدن، بدن را بدون سوزن تحریک می کند. این روش ها می تواند به شما کمک کند تا آرام شوید، تنش عضلانی را آزاد کرده و جریان خون را در بدن بهبود بخشید.

13. با قرص های ضد بارداری هورمون های خود را کنترل کنید.

در برخی افراد که گرفتگی عضلات ناشی از عدم تعادل هورمون باشد، قرص های ضد بارداری می تواند درد دوره را متوقف کند. متعادل سازی سطح استروژن و پروژسترون به نازک شدن پوشش رحم کمک می کند تا راحت تر بریزد. کنترل بارداری هورمونی همچنین طول و دفعات پریود شما را تنظیم می کند. برخی از اشکال کنترل بارداری با قطع کامل پریود، می تواند گرفتگی های قاعدگی را کاملاً کاهش دهد. برای استفاده از این روش حتما باید ابتدا به پزشک مراجعه کنید و با نظر او قرص های ضد بارداری تجویز شده را در زمان مشخص مصرف کنید.

سخن آخر

اگر همه روش های درمانی موجود در این لیست را امتحان کرده اید و هنوز دوره های دردناکی دارید بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت آن بررسی شود. پزشکان متخصص زنان می توانند درمان های قوی تری را برای رفع گرفتگی های شدید قاعدگی تجویز کنند.

Healthline Editorial Team —Home Remedies to Relieve Menstrual Pain. Updated on May 5, 2020

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو