مدام به بچه ها نگویید می‌توانند!

منبع: ساتین

40

1399/10/9

10:19


اخیرا, مطالعه ای از محققان نشان داده است این که به کودکان گفته شود اگر ذهن خود را روی هر کار یا درسی متمرکز کنند، می‌توانند آن را انجام دهند و نمره خوبی کسب کنند باعث می‌شود که آن‌ها به نتایج ضعیف تری دست پیدا کنند.

مراقبت از کودکان متخصص کودکان متخصص روانشناسی روشهای افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان روانشناسی کودک روانشناسی شخصیت روانشناسی ایجاد انگیزه روانشناسی روانشناس رابطه سالم از نظر روانشناسی دکتر روانشناس خوب دکتر روانشناس بالینی تربیت کودکان

دانشمندان بر این باور هستند که گفتن این جمله به بچه‌ها که با تمرکز کردن روی هر کاری می‌توانند آن را به خوبی انجام دهند، ممکن است نادرست باشد و درواقع، نتایج کار آن‌ها و نمراتشان را بدتر کند.

که رویا نوری جامعه شناس، در رابطه با این موضوع که والدین و اطرافیان نباید به طور مداوم به بچه‌ها بگویند می‌توانند، اظهار کرد: تقویت مصنوعی خودباوری دانش آموزان ممکن است باعث اختلال در توانایی آن‌ها برای کنار آمدن با مشکلات جدی در مدرسه شود و در واقع، بیشتر از این که خوب باشد، منجر به آسیب بیشتری می شود.

وی بیان کرد: مطالعه‌ای روی دانش آموزان مدارس ابتدایی در اسکاتلند نشان داده است افرادی که سعی در ایجاد انگیزه در کودکان دارند تا آن‌ها سخت‌تر تلاش کنند، در نتایج آزمون آن‌ها بهبودی و پیشرفتی پیدا نکردند و این انگیزه کاذب، موثر واقع نشده بود و در نهایت مشخص شد که نمرات آن ها در سراسر کشور در حال کاهش بوده است و به همین دلیل, کارشناس‌ها هشدار دادند که استفاده از چنین جملاتی به بچه‌ها کمک کننده نیست.

این جامعه شناس تصریح کرد: دکتر تیموتی بیتس سرپرست این مطالعه گفت آن چه که مشاهده کردیم این بود که نمرات در سراسر کشور کاهش داشت. بنابراین، گفتن این جمله به دانش آموز که یک ابر قهرمان کارتونی به تو در ریاضی کمک می‌کند پس عاشق ریاضی شو، نوعی سرپوش برای مشکلات بزرگی در آموزش است.

وی گفت: این کارشناس روانشناسی, به نقل قول یک کودک خردسال اشاره کرد که می‌گفت به دلیل داشتن یک طلسم، احساس بهتری نسبت به یک درس دارد و از طرفی دیگر، به صحبت های یک دختر دبستانی دیگر نیز اشاره کرد که گفته بود: من الان عاشق ریاضی هستم، چون ابرقهرمانان به من کمک می‌کنند و این کارشناس روانشناسی, دلیل آن را این طور عنوان کرد که معلم‌های آن دبستان دو شخصیت را به بچه‌ها معرفی کرده اند تا آن‌ها را تشویق به درس خواندن کنند در حالی که این موضوع ممکن است نتیجه عکس بدهد.

نوری ادامه داد: دکتر بیتس می‌گفت: در حقیقت، درس‌هایی وجود دارند که دانش آموزان به طور طبیعی در آن‌ها خوب نیستند و این که تنها به آن‌ها گفته شود که اگر تلاش کنند می‌توانند آن درس را با نمره خوب بگذرانند، ایده آل نیست.

وی افزود: اگرچه نگرش مثبت بسیار مهم است، امّا زیاده روی کردن در آن ممکن است باعث نادیده گرفتن این موضوع شود که هر فردی استعداد خاص خود را دارد و قرار نیست همه افراد در یک مبحث خوب باشند.

این جامعه شناس در پایان خاطر نشان کرد: دکتر بیتس بیان کرد که ذهنیت رشد و انگیزه کاذب دادن به کودکان باعث می شود که آن ها فکر کنند می‌توانند مغز خود را دوباره برنامه ریزی کنند، امّا مطالعه ما این آزمایش را انجام داد که آیا استفاده از این جملات و آموزه‌ها می‌توانند نمرات دانش آموزان را بهبود ببخشند؟ که متوجه شدیم این گونه نیست.

منبع : باشگاه خبرنگاران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو