کارگردان فیلم سینمایی «بانک‌زده‌ها»: جشنواره امسال آورده خاصی برای صاحبان فیلم ندارد/به اینکه در داوری به فیلمم روی خوش نشان دهند یا ندهند، توجهی نمی‌کنم

منبع: سینما پرس

114

1399/10/9

12:44


سینماپرس: جواد اردکانی گفت: جشنواره فیلم فجر بخشی از جشن انقلاب است و من به عنوان یک فیلمساز هر کاری برای گرم کردن این جشن از دستم بربیاید انجام می‌دهم.

جواد اردکانی*

سینماپرس: جواد اردکانی گفت: جشنواره فیلم فجر بخشی از جشن انقلاب است و من به عنوان یک فیلمساز هر کاری برای گرم کردن این جشن از دستم بربیاید انجام می‌دهم.

به گزارش سینماپرس، حدود یک ماه به آغاز جشنواره فیلم فجر سی و نهم باقی مانده و  برخی فیلمسازان در تلاش برای حضور در این رویداد هستند. هرچند به دلیل شیوه خاص برگزاری فجر امسال و محدودیت در برپایی آن، برخی برای ارائه فیلمشان به جمع‌بندی نرسیده‌اند اما تاکنون جمع زیادی متقاضی رقابت شده‌اند.

شیوه برپایی جشنواره فجر ۹۹ تفاوت‌هایی با دوره‌های قبل دارد که نبود هیئت انتخاب تا احتمال عدم اکران برای عموم و اهالی رسانه و نمایش آثار صرفاً برای تیم داوری، از جمله این ویژگی‌هاست. برهمین اساس هم این دوره به گمان فیلمسازان می‌تواند تجربه‌ای جدید باشد.

باندبازی‌ها و سیاسی‌کاری‌ها را هم دیده‌ایم

جواد اردکانی کارگردان فیلم سینمایی «بانک‌زده‌ها» که هم‌اکنون مراحل فنی فیلمش را طی می‌کند، در این‌باره در گفتگو با آنا بیان کرد: به نظرم جشنواره فجر امسال تجربه تازه‌ای است که از الان نمی‌شود درباره خروجی‌اش حرف زد و آن را مورد تحلیل گذاشت؛ جشنواره‌ای که قرار است همه تولیدات را ارزیابی کند و به احتمال زیاد نمایش عمومی هم نداشته باشد.

فیلم سینمایی بانک زده ها

وی درباره نبود هیئت انتخاب در دوره سی و نهم جشنواره فیلم فجر اعتقاد داشت: به نظرم در دوره‌هایی همین هیئت انتخاب دچار اشتباهات عجیبی می‌شدند. در دوره‌هایی حتی باندبازی‌ها و سیاسی‌کاری‌ها را هم دیده‌ایم. درحالی که این مسائل اصلا به هیئت انتخاب ربطی ندارد اما بالاخره شاهد بودیم که فیلم‌هایی نتوانستند به جشنواره راه یابند و عملا نابود شدند.

فیلمی که به جشنواره ارائه می‌شود جزئی از عملکرد یک سال سینمای ایران است. چنین فیلمی باید دیده شود. مردم،  رسانه و داورها متوجه می‌شوند چه کاری خوب است و چه اثری بد.

نبود هیئت انتخاب هم شیوه‌ای است که باید قدرش را دانست

کارگردان «شور شیرین» همچنین گفت: فیلمی که به جشنواره ارائه می‌شود، بخشی از عملکرد یک سال سینمای ایران است. چنین فیلمی باید هم توسط داوران و هم مردم دیده شود. خیلی هم در قید و بند این نباشیم که چند فیلم به جشنواره ارائه شده و باید گذاشت که دیده شوند. مردم،  رسانه و داورها متوجه می‌شوند چه کاری خوب است و چه اثری بد.

اردکانی تأکید کرد: از نظر من هیئت انتخاب، جز اینکه تعداد فیلم‌ها را کم کند تأثیرگذاری آنچنانی ندارد و کار خاصی هم انجام نمی‌دهد. چه بهتر که یک دوره نیز بدون حضور هیئت انتخاب، جشنواره را تجربه کنیم.

در داوری به فیلمم روی خوش نشان دهند یا ندهند، توجهی نمی‌کنم

کارگردان «به کبودی یاس» درباره اینکه جشنواره فجر عمدتاً روی خوشی به فیلم‌های کمدی نشان نداده نیز خاطرنشان کرد: جشنواره امسال چون اکران عمومی ندارد و نمی‌تواند تبلیغاتی برای فیلم‌ها دربرداشته باشد، آورده خاصی برای صاحبان فیلم ندارد. با این حال من فقط به یک دلیل فیلم «بانک‌زده‌ها» را به جشنواره فجر می‌دهم.

فیلم سینمایی بانک زده ها

وی افزود: جشنواره فیلم فجر بخشی از جشن انقلاب است و من به عنوان یک فیلمساز برای گرم کردن این جشن  هرکاری بتوانم باید انجام بدهم. تلاش می‌کنم «بانک‌زده‌ها» را آماده کرده و به جشنواره بدهم تا حداقل یک فیلم به فیلم‌های این دوره اضافه شود. به اینکه در داوری به فیلمم روی خوش نشان دهند یا ندهند، توجهی نمی‌کنم.

وظیفه برنامه‌های رسانه‌ای در این دوره سنگین‌تر است

این فیلمساز سینمای ایران با بیان اینکه جشنواره فجر امسال به دلیل عدم اکران عمومی نیاز به پشتوانه رسانه‌ای دارد گفت: امسال صداوسیما و رسانه‌ها باید کمبودها را جبران کنند. در غیاب اکران عمومی و احتمالا رسانه‌ای، اگر بتوان با برنامه‌های تلویزیونی و رسانه‌ای پوشش مفصل‌تری از فیلم‌ها داد و مردم را در جریان فیلم‌ها و اتفاقات قرار داد، بخش تبلیغاتی آثار نیز جبران می‌شود.

در دوره‌هایی حتی باندبازی‌ها و سیاسی‌کاری‌ها را هم دیده‌ایم. درحالی که این مسائل اصلا به هیئت انتخاب ربطی ندارد اما بالاخره شاهد بودیم که فیلم‌هایی نتوانستند به جشنواره راه یابند و عملا نابود شدند.

اردکانی عنوان کرد: اکران فیلم‌ها در جشنواره به نوعی تبلیغ برای آنهاست اما در دوره فعلی که این بخش از ماجرا از دید عموم ناپیداست، باید با برنامه‌های پوششی، مردم را با آثار آشنا کرد تا فیلم‌ها بتوانند مخاطبانشان را پیدا کنند. خصوصا امیدوارم که تلویزیون بیشتر از قبل پای کار بیاید.

لازم به یاد آوری است؛ «بانک زده‌ها» فیلم «کمدی موزیکال شده سیاه» است که در خلاصه‌اش نوشته‌اند «زدم، زدی، زد؛ زدیم، زدید، خورد.»! بازیگران این فیلم عبارتند از نسرین مقانلو، قاسم زارع، میرطاهر مظلومی، علی انصاریان، بیژن بنفشه خواه، منوچهر زرگر، پارمیدا قریشی، مینا عبدی، مسعود محمودی، پروین ملکی، الناز عبدی و سحر قریشی در ۲ نقش.

«قوه قضاییه»، «عوضی» و «آی بی‌کلاه» نام‌هایی‌اند که پیش از این برای فیلم «بانک زده‌ها» در نظر گرفته شده‌ بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو