به گزارش خبرگزاری UNIAN اوکراین، دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در گفت‌وگویی با روزنامه Den درباره مذاکرات جاری میان ایران و اوکراین در پی سقوط هواپیمای اوکراینی، ایران و اوکراین را مذاکره کنندگانی سرسخت دانست و گفت: ما به مواضع‌مان پایبندیم و برقراری عدالت ناگزیر است. ما آن را به دست می‌آوریم.  زمان می‌برد. 

کولبا در ادامه گفت: اما این را هم می گویم که اوکراین در این ماجرا به تنهایی عمل نمی کند. در حال همکاری و شراکت با کشورهای آسیب دیده هستیم. ما به نیابت از آن ها با موضعی مشترک که باید درباره اش هماهنگی انجام شود،  حرف می زنیم. 

او تاکید کرد که این کشور برای  «ناگزیر » کردن عدالت در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی هر کاری انجام  خواهد داد.

اظهارات وزیر امور خارجه اوکراین در حالی مطرح می شود که مقامات ایرانی تا کنون بر آمادگی برای انجام دادن همکاری های لازم در روند مذاکرات چندجانبه درباره سقوط هواپیمای اوکراینی و پرداخت غرامت به کشورها و خانواده جان باختگان تاکید داشته اند. 

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز دوشنبه در پاسخ به این سوال که سازمان هواپیمایی کشوری خبر از ارسال گزارش نهایی سقوط هواپیمای اوکراینی برای کشورهای درگیر این موضوع داده ولی دولت اوکراین مدعی شده است که هنوز چیزی در این زمینه دریافت نکرده است، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد مسئول به مسئولیت خود در این زمینه عمل و گزارش را آماده کرده است. این گزارش هفته گذشته به صورت ویدئو کنفرانس در اختیار اوکراین و دیگر طرف ها قرار داده شد و بخش های مختلف آن خوانده شد.

وی با بیان اینکه گزارش فنی کامل شده است و امروز یا فردا این گزارش به صورت رسمی با ترجمه رسمی در اختیار کشورهای درگیر موضوع قرار می گیرد تاکید کرد: اینها موضوعاتی نیست که سیاسی کنیم.

وی بار دیگر با ابراز همدردی با خانواده های جانباختگان این اتفاق گفت: ما تمام تلاش خود را می کنیم که مسئولیت خود را به عنوان دولت مسئول در این زمینه انجام دهیم.

هواپیمای اوکراینی در دی ماه سال گذشته به اشتباه در آسمان ایران مورد هدف قرار گرفته شود و سقوط کرد که به جان باختن تمام ۱۷۶ تن سرنشینان آن از جمله هم وطنانمان و شهروندان چند کشور دیگر شد.