ویروس کووید-19 که باعث ایجاد کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲ می شود خطر کمتری نسبت به آقایان در زنان دارد. در عین حال، تصور می شود زنان به احتمال زیاد در معرض بیشتر ابتلا به عوارض طولانی مدت کووید قرار دارند، اما کارشناسان نگران هستند که بیشترین خطر برای سیستم تولید مثل زنان وجود دارد. همچنین موارد زیادی وجود داشته است که زنان در آن درباره مشاهده تغییر در چرخه قاعدگی صحبت کرده اند.

بیشتربخوانیم:عقب افتادن عادت ماهیانه خطرناک است؟

ویروس کرونا چه تاثیری روی دوره های قاعدگی دارد؟

در حالی که مشخص شده زنان از نظر آرایش ژنتیکی و بیولوژیکی نسبت به مردان فرق دارند برخی از کارشناسان بر این باورند تغییرات هورمونی و غدد درون ریز که بر قاعدگی و باروری تاثیر می گذارند، می تواند به عنوان یک هشدار اولیه از عفونت فعال کووید در زنان عمل کند یا در صورت مشاهده علائم معمول دیگر به شناسایی مشکلات کمک کند.

بیشتربخوانیم:درمان مشکلات قاعدگی با روش های درمانی جدید

زنان مبتلا به ویروس کرونا مشکل قاعدگی دارند؟

بر اساس گزارش های منتشر شده در مدیکال نیوزتودی، بسیاری از زنانی که پس از ابتلا به کووید از مشکلات قاعدگی رنج می برند، گزارش می کنند مشکلات سلامتی، کیفیت پایین زندگی و استرس روانی برافروخته شده است. عجیب تر این است که همه زنان حداقل یک تغییر در چرخه قاعدگی خود پس از ابتلا به ویروس کرونا گزارش می کنند که نشانه واضحی است که احتمال می رود ویروس برای زنان شرایط را بدتر می کند از آنجا که قاعدگی و باروری و نشانه های سلامتی برای زنان و بخشی از هسته عملکرد حیاتی شان محسوب می شود.

مشکلات پریود ممکن است به شدت علائم منجر شود

نه تنها تغییرات فاحش در چرخه قاعدگی دلیلی برای نگرانی است بلکه بسیاری معتقدند چرخه های قاعدگی نامنظم و مشکلات پریودی می توانند شدت علائم کووید-19 طولانی مدت را افزایش دهند و در بلند مدت بر سیستم تولید مثل زنان تاثیر بگذارند. ما به شما نشانه هایی که زنان ممکن است پس از نبرد با کووید-19 با مشکلات قاعدگی روبرو شوند را می گوییم:

پریودهای نامنظم و چرخه های قاعدگی طولانی مدت

زنانی که از کووید-19 بهبود یافته اند، گزارش می دهند از بی نظمی قاعدگی رنج می برند. از چرخه های نامنظم، دیرتر از دوره های معمول، درد قاعدگی و تغییرات هورمونی، دوره های نامنظم یکی از عوارض معمول مرتبط با ویروس کرونا بوده است. همچنین برخی از زنان از تجربه دوره های به تعویق افتاده به دلیل عفونت ویروسی شکایت دارند، به علاوه خونریزی شدید نیز یک مشکل شایع است که احتمال می رود برخی تجربه کنند. اگرچه هیچ دلیل اساسی در این مورد وجود ندارد، اما بسیاری از پزشکان عقیده دارند مشکلات قاعدگی ممکن است نتیجه تجمع استرس و اضطراب باشد که می تواند بر عملکرد هورمونی تاثیر بگذارد و باعث بی نظمی در دستگاه تولید مثل شود.

بیشتربخوانیم:سندروم پیش از قاعدگی (PMS) و سطح هورمون ها در طول چرخه ماهانه

لخته شدن خون

لخته شدن خون یکی از عجیب ترین عوارض جانبی ابتلا به ویروس کرونا است که می تواند افراد حتی در سنین پایین را تحت تاثیر قرار دهد و باعث عوارض مادام العمر شود. عجیب تر این است که بسیاری از زنان نیز گزارش کرده اند در طول چرخه قاعدگی حین یا بعد از ابتلا به ویروس کرونا لخته شدن خون را تجربه کرده اند. در حالی که لخته شدن خون جای نگرانی ندارد، اما لخته شدن و انعقاد ناشی از ویروس کرونا ممکن است منجر به کم خونی و مشکلات مربوط به خون شود.
همچنین مطالعات خاص نشان می دهد لخته شدن خون ممکن است نشانه ای از همانندسازی ویروسی در بدن باشد که ممکن است منجر به استفاده از سلول های خاصی شود که لخته شدن را تقویت می کنند و نشانه ای از عفونت شدید ویروس کرونا است.

تشدید سندرم قبل از قاعدگی

تقریبا تمام زنان مورد بررسی با توجه به علائم و توانبخشی پس از ابتلا به ویروس کرونا، یک علامت را در تغییرات شایع خلقی و بیماری های بدتر از PMS (سندرم قبل از قاعدگی) گزارش کردند، همچنین علائم تشدید یافته سندرم قبل از قاعدگی می تواند سطح استروژن، پروژسترون در بدن را افزایش دهد، بر میزان سروتونین متعادل کننده خلق و خو تاثیر بگذارد و باعث ایجاد درد و تاخیر در بهبودی شود.

مترجم: الهه زارعی