6 روش آسان و خانگی در درمان سرماخوردگی کودکان

منبع: اوما

932

1399/10/9

19:45


6 روش آسان و خانگی در درمان سرماخوردگی کودکان

فصل سرما یکی از دغدغه های بزرگ و همیشگی والدین است؛ زیرا آن ها به شدت نگران سرما خوردن ناگهانی فرزند خود و نحوه مراقبت از او هستند. بخصوص اگر فرزند شما به مهدکودک یا مدرسه می رود به دلیل ارتباط زیاد با کودکان دیگر این نگرانی بیشتر خواهد شد. کودکان زیر 5 سال و به ویژه زیر 2 سال در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا در معرض خطر بیشتری هستند. در این مقاله می خواهیم نکات مهم در مورد سرماخوردگی کودکان را با شما مادران اومایی عزیز در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

روش های درمان سرماخوردگی در کودکان

سرماخوردگی و آنفولانزا از عفونت های ویروسی است؛ بنابراین برای رفع عفونت، آنتی بیوتیک ها کمکی نخواهند کرد. با این وجود، مراحلی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا به کودک خود کمک کنید در حالی که سیستم ایمنی بدن وی با ویروس می جنگد، احساس بهتری داشته باشد. در زیر این مراحل را برایتان توضیح می دهیم:

1. مایعات زیادی به کودک خود بدهید

کودک خود را هیدراته نگه دارید تا در کاهش علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک کند و احساس خوبی در او ایجاد نماید. تب ها می توانند منجر به کم آبی بدن شوند. کودک شما ممکن است به اندازه عادی احساس تشنگی نکند و هنگام نوشیدن ممکن است مقاومت کند؛ بنابراین مهم است که او را به نوشیدن مایعات فراوان تشویق کنید.

کم آبی می تواند در نوزادان بسیار جدی تر باشد، به خصوص اگر آن‌ها زیر 3 ماه باشند. اگر نوزاد یا کودک شما مشکوک به کم آبی باشد باید با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید یا به او مراجعه کنید. برخی از علائم کم آبی در کودکان شامل موارد زیر هستند:

  •  گریه بدون اشک
  •  خشکی لب ها
  •  کاهش فعالیت
  • در طی 24 ساعت کمتر از سه تا چهار بار ادرار کنند.

اگر کودک شما از شیر مادر تغذیه می کند، سعی کنید در زمان سرماخوردگی بیشتر از حد معمول به او شیر دهید. اگر کودک شما بیمار باشد، احتمالاً علاقه کمتری به شیرخوردن دارد. به همین دلیل ممکن است مجبور باشید تعداد شیردهی را افزایش داده و در هر بار مقدار کمی شیر به او بدهید تا مایعات کافی مصرف کند. همچنین ممکن است پزشک محلول های آب رسان خوراکی را برای او تجویز کند.

البته به یاد داشته باشید، شما نباید به بچه های کوچک نوشیدنی ورزشی بدهید.

کودکان بزرگتر گزینه های آبرسانی بیشتری دارند؛ مثلا می توانید از موارد زیر برای آن ها استفاده کنید:

  • نوشیدنی های ورزشی
  • بستنی ها
  • آب میوه
  • آبگوشت
  • سون آپ

2. مجاری بینی پر شده را پاک کنید.

اسپری بینی دارویی برای کودکان خردسال توصیه نمی شود. خوشبختانه چندین روش آسان برای پاک کردن گرفتگی بینی بدون دارو وجود دارد. در اتاق کودک خود از یک دستگاه مرطوب کننده یا بخور استفاده کنید. این کار به شکستن مخاط کمک می کند. گزینه دیگر استفاده از اسپری نمکی بینی یا قطره است که باعث می شود مخاط نازک شود و راحت تر خارج گردد یا با سرنگ مخصوص مواد مانده در بینی کودک را خارج کنید. این امر خصوصاً قبل از تغذیه و زمان خواب بسیار مفید است.

3. کاری کنید که سرفه او آسان تر شود

اگر کودک شما بیش از 1 سال دارد، سعی کنید به جای دارو، برای سرفه عسل به او بدهید. در طول روز می توانید 2 تا 5 میلی لیتر عسل به کودک خود بدهید .منابع معتبر نشان می دهد که عسل نسبت به داروهای سرفه شیمیایی برای کودکان بالای 1 سال ایمن تر و موثرتر است. به دلیل خطر بوتولیسم نباید به کودکان زیر یک سال عسل بدهید؛ زیرا امکان مسمومیت برای آن ها وجود دارد.

 

درمان سرماخوردگی کودکان

4. کودک باید بیشتر استراحت کند.

استراحت اضافی می تواند به کودک شما کمک کند تا سریعتر بهبود یابد. ممکن است کودک شما به دلیل تب بسیار داغ باشد. لباس های راحتی به آن ها بپوشانید و از پتوهای سنگین یا لایه های بیش از حد که باعث گرم شدن آن‌ها می شود خودداری کنید. یک حمام ولرم نیز می تواند به آن‌ها کمک کند تا قبل از چرت زدن یا خوابیدن در شب، خنک شوند و راحت تر استراحت کنند.

5. داروهای کودک را سر موقع بدهید.

بزرگسالان به راحتی می توانند داروهای سرماخوردگی و سرفه مصرف کنند، اما سازمان غذا و دارو (FDA) برای کودکان زیر 2 سال توصیه می کند داروهای سرماخوردگی و سرفه بدون نسخه مصرف نکنند. اگر کودک شما تب یا علائم سرماخوردگی دارد و کمتر از 2 سال دارد، او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید تا مشخص کند چه دارویی را به چه اندازه و در چه زمانی به او بدهید. به یاد داشته باشید که تب راه بدن برای مقابله با عفونت است. هنگامی که کودک شما تب کمی دارد لازم نیست حتماً از دارو استفاده کنید.

ابتدا با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید تا بفهمید کودک شما به دارو احتیاج دارد یا خیر. همچنین اگر پزشک مصرف دارو را توصیه کرد، به یاد داشته باشید هنگام استفاده از استامینوفن کودکان یا نوزادان (تایلنول) اطلاعات دوز مصرفی را کاملاً بررسی کنید، زیرا ممکن است برندهای مختلف دستورالعمل های متفاوتی داشته باشند. به علاوه یادتان باشد برچسب روی بطری را از نظر غلظت استامینوفن بررسی کنید و حتماً نظر پزشک در مورد دوز مصرفی را بپرسید. اگر کودک شما بیش از 6 ماه دارد، شما می توانید برای کنترل تب یا درد از ایبوپروفن نیز استفاده کنید. برای مصرف دارو در اندازه های دقیق بهتر است از سرنگ استفاده کنید.

پزشک متخصص اطفال ممکن است برای کودک شما چند دارو مانند آنتی هیستامین ها، ضد احتقان ها و مسکن ها را به‌صورت همزمان تجویز کند. در این صورت، اطمینان حاصل کنید که برچسب تمام داروها را با دقت مطالعه کرده اید تا از مصرف بیش از حد و تصادفی آن جلوگیری کنید. به عنوان مثال، برخی از داروهای ضد احتقان شامل مسکن درد و استامینوفن هستند. کودک شما در صورت مصرف بیش از حد استامینوفن ممکن است بیشتر بیمار شود. حتماً یادداشت کنید که چه دارویی را باید در چه اندازه ای و در چه زمانی به کودک بدهید و دقیقاً طبق آن عمل کنید. 

به یاد داشته باشید که هرگز نباید به کودکی که 18 ماه یا کمتر دارد آسپرین بدهید. آسپرین می تواند یک اختلال نادر در کودکان به نام سندرم Reye ایجاد کند.

6. به پزشک فرزند خود مراجعه کنید

بعضی اوقات حتی بهترین مراقبت ها در خانه نیز برای کمک به کودک کوچک شما در بهبودی سرماخوردگی کافی نیست. در صورت مشاهده موارد زیر باید حتماً به پزشک مراجعه کنید:

  • تب بیش از 38 درجه سانتیگراد برای بیش از دو روز یا تب 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) یا بالاتر برای هر مدت زمان.
  • تب  38 درجه سانتیگراد یا بالاتر برای نوزادان زیر 3 ماه
  • تبی که بعد از مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن بهتر نمی شود.
  • کودک به طور غیرمعمول خواب آلود یا بی حال به نظر می رسد.
  • کودک غذا نمی خورد و مایعات نمی نوشد.
  • خس خس سینه یا تنگی نفس دارد.

پیشگیری از سرماخوردگی مجدد کودکان در فصل سرما

پس از بهبود کودک از سرماخوردگی یا آنفولانزا، وقت آن است که از بازگشت مجدد بیماری پیشگیری کنید. تمام سطوحی را که کودک شما قبل یا در طی بیماری با آن‌ها تماس داشته است مثل پتو و بالش بشویید. فرزندان و سایر اعضای خانواده خود را تشویق کنید که مرتباً دست های خود را بشویند تا میکروب های احتمالی بروز سرماخوردگی از بین بروند.

به کودک خود بیاموزید هنگام غذا خوردن، نوشیدنی و ظروف را به اشتراک نگذارد تا از پخش شدن میکروب بین آن‌ها و دوستانشان جلوگیری کند. کودک خود را در هنگام بیماری، خصوصاً در هنگام تب، از مهد کودک یا مدرسه دور نگه دارید.

سخن آخر

خبر خوب در مورد فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا این است که می آید و خیلی زود می رود. شما نیز به عنوان والدینی دلسوز با مراقبت های پیشگیرانه و درمانی می توانید از سلامت کودک خود به خوبی محافظت کنید.

 Rachel Nall, MSN, CRNA.Quick Tips for Treating Kids with a Cold or Flu. on October 22, 2012

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو