بیماری زنان واژینیسموس، چیست و چه علائمی دارد؟

منبع: نی نی بان

210

1399/10/10

15:05


درد در رابطه جنسی

 
بیماری زنان واژینیسموس (Vaginismus) نوعی اختلال عملکرد جنسی است که در آن ماهیچه های واژن به طور غیرارادی هنگام رابطه جنسی، دچار ناراحتی و درد می شوند. واژینیسموس علاوه بر مختل کردن رابطه جنسی سالم، ممکن است زنان را در قاعدگی منظم و معاینات لگنی دچار مشکل کنند. علت های واژینیسم متفاوت هستند و برای اهداف درمان اهمیت دارند. اگر چه این وضعیت می تواند ناراحت کننده، خجالت ­آور و استرس زا باشد، اما کاملا قابل درمان است.
 

شناسایی بیماری واژینیسموس

۱- رابطه جنسی دردناک را جدی بگیرید
اولین و مهم­ترین نشانه واژینیسموس درد در رابطه جنسی است. زنان این درد را متفاوت می بینند، ممکن است احساس سوزش، خارش، سفت شدن، پاره شدن داشته باشند، یا به نظر برسد که شریک جنسی شما "ضربه به دیواره رحم میزند. در بسیاری از موارد، درد و انقباض عضلانی ناخواسته به اندازه کافی برای جلوگیری از مقاربت جنسی کافی است.
- بسیاری از زنان این مشکل را برای نخستین بار که سعی در داشتن رابطه جنسی دارند، می فهمند که واژینیسم اولیه است.
- زنان دیگر بعد از زایمان دچار واژینیسم می شوند که واژینیسم ثانویه است. این علامت کلیدی را نباید دست کم گرفت.

۲- به دیگر کیست های واژانی توجه کنید
علاوه بر درد در هنگام مقاربت جنسی، زنان با واژینیسم ممکن است در استفاده از تامپون و معاینات لگنی، مشکل داشته باشند. علائم دیگر نیز شامل موارد زیر است:
- نارسایی جنسی مداوم یا درد پس از زایمان، عفونت ادراری، STIs، IC، هیسترکتومی، سرطان و جراحی، یائسگی یا یائسگی زودرس
- درد جنسی درحال پیشرفت با منبع ناشناخته
- قطع شدن نفس در هنگام مقاربت جنسی

۳- توجه کردن به دیگر اسپاسم های (درد و تشنج)عضلانی
انقباضات عضلانی واژن و اسپاسم، علائم واژینیسم هستند، اما بعضی از زنان همچنین دارای اسپاسم در پاها یا کمر هستند. این اسپاسم ها اغلب در طول مقاربت جنسی رخ می دهند.

۴- اجتناب از رابطه جنسی را بررسی کنید
بسیاری از زنان مبتلا به واژینیسم در الگوی اجتناب از شرایط مقاربت جنسی قرار دارند. اجتناب از مقاربت جنسی و یا روابط عاشقانه به دلیل درد یا خجالت است و این یک نشانه روشن است که باید از کمک های پزشکی استفاده کرد.
- به یاد داشته باشید که این اجتناب گناه شما نیست، و به دلیل ارتباط غیرمستقیم بدن شما با رابطه جنسی دردناک است.

۵- یک دکتر را ملاقات کنید
در صورت داشتن واژینیسموس، تحت مراقبت پزشک یا متخصص زنان باشید تا میزان و شدت نشانه هایتان کاملا مشخص باشد.

۶- دیگر شرایط خارجی را بررسی کنید
پزشک شما باید یک معاینه لگن را انجام دهد و به هر ناراحتی یا انقباضات واژن که رخ می دهد توجه داشته باشد. علاوه بر این، او احتمالا تست های اضافی را برای جلوگیری از علل احتمالی دیگر شما پیشنهاد می کند.
- واژینیسم ممکن است یک علت جسمی آشکار، مانند عفونت، آسیب، یا اعصاب فوق حساس در هنگام باز شدن واژن داشته باشد (تحریک vulvodynia).

7- عیب یابی کنید
اگر سایر علائم پنهانی شما قابل تشخیص نباشد، پزشک ممکن است شما را با واژینیسم اولیه یا ثانویه تشخیص دهد. علاوه بر این، پزشک ممکن است وضعیت شما را عمومی توصیف کند یعنی اگر واژینیسم در همه شرایط یا موقعیت ها رخ ندهد، اگر فقط در شرایط خاصی اتفاق بیافتد (مثل تلاش برای فعالیت جنسی).
- متاسفانه، تمایلات جنسی زنان و اختلال عملکرد جنسی آنان به طور کامل درک نمی شود. شما ممکن است با پزشکی که علائم شما را رد می کند یا نتواند به شما کمک کند، برخورد کنید. در اینجا، در مورد دریافت و تشخیص و درمان باید ادامه دهید. اگر پزشک به شما کمک نکرد، از دیگران که تجربه واژینیسم و دیگر اختلالات جنسی زنان را داشته اند کمک بگیرید.
- سایر تشخیص های دیگر (aparunia) هستند، یک اصطلاح کلی برای عدم توانایی مقاربت جنسی است (از آن نوع واژینیسموس)، و(dyspareunia) درد هایی است که معمولا در طول رابطه جنسی ایجاد می شود.
- این تشخیص ها درمان شما را رو به جلو قرار می دهد و این فرصت را فراهم می کند که یک تیم از کارشناسان شما را درمان کنند.

واژینیسموس


فهمیدن دلایل واژینیسموس

۱- نقش اضطراب را در نظر بگیرید
بسیاری از زنان علائم مبتلا به واژینیسمس خود را با احساس اضطراب، ترس و استرس مرتبط می دانند. اینها می توانند عمیقا ریشه داشته باشند یا به سادگی با عوامل فعلی زندگی مرتبط باشند، مانند عدم خواب و اضطراب ناشی از کار.

۲- تمامی مواردی که در رابطه جنسی و تمایلات جنسی نیاز است را بدانید
زنان مبتلا به واژینیسمس بیشتر از دیگران احتمال ابتلا به بیماری سکسی و جنسیتی دارند. این احساسات ممکن است به دوران کودکی برسد، یا ممکن است به یک رویداد خاص آسیب رسان بازگردد.
- یکی از مولفه های بالقوه واژینیسموس، عدم آموزش مناسب جنسی است، هنگامی که عقاید منفی در مورد رابطه جنسی در سن نوجوانی شروع می شود.

۳- فهمیدن نقش تجربیات گذشته
کسانی که اختلالات جنسی در دوران کودکی داشته اند احتمال ابتلا به بیماری واژینیسمس در آنها نسبت به دیگر افراد دو برابر است. رویدادهایی که به نظر میرسد از زخم های خفیف تا شدید است که باعث آسیب می شود، شامل موارد زیر میشوند:
- سوء استفاده جنسی از سوی کسی که آشناست
- تجاوز جنسی
- ترومای(زخم) لگن
- دعوای خانوادگی
- تجربیات جنسی اولیه بسیار منفی 

۴- سخت اعتماد بودن و دوستی سخت سبب تشدید واژینیسم
اگر واژینیسم ثانویه و موقعیتی دارید، ممکن است ریشه در ارتباط با شریک جنسی و ارتباط عاشقانه داشته باشد. این مسائل ممکن است شامل فقدان اعتماد، ترس از تعهد یا نگرانی در مورد بیش از حد آسیب پذیر شدن و یا افتادن به درد و ناامیدی باشد.

۵- توجه داشته باشید که شرایط پزشکی و داروها ممکن است نقش داشته باشد
شرایط مختلف ممکن است علائم واژینیسم را تحریک و یا افزایش دهد. به احتمال بسیار زیاد واژینیسموس پس از یک دوره عملکرد طبیعی جنسی ظاهر می شود. بیماری های بالقوه پزشکی که می توانند به واژینیسم کمک کنند عبارتند از:
- عفونت های دستگاه ادراری و سایر مشکلات ادراری
- انتقال عفونت از طریق مقاربت جنسی
- سرطان اندام های جنسی و یا تولید مثل
- آندومتریوز(endometriosis)
- بیماری التهاب لگن
- vulvodynia یا vestibulodynia
- دوره های دارویی در اندام های تولید مثل زنان مانند هیسترکتومی، همچنین می توانند باعث واژینیسم شوند.

۶- نقش بالقوه و نقاط عطف باروری را مورد توجه قرار دهید
برای بسیاری از زنان، شروع واژینیسم ثانویه مربوط به زایمان است.این احتمال وجود دارد که به دلیل آسیب رسیدن به اندام جنسی زن است. زنان دیگر واژینیسم را از تغییرات هورمونی و خشکی واژن که معمولا در اثر یائسگی اتفاق می افتد تجربه می کنند.
- واژینیسم ثانویه نیز ممکن است بر اثر داشتن فرزند یا گذراندن دوران زایمان حاصل شود.

۷- ممکن است هیچ علل ظاهری واژینیسم را نداشته باشید
بعضی از زنان هرگز متوجه نمی شوند چرا واژینیسم دارند. آنها هیچ علت فیزیکی و غیر فیزیکی ندارند.
- برخی تحقیقات حتی نشان می دهد که علائم واژینیسموس بخشی از مکانیسم های عمومی دفاعی بدن هستند که در شرایط تهدید ایجاد می شوند. این نشان می دهد که لازم نیست همیشه یک اختلال جنسی در ابتدا دیده شود.

درمان واژینیسموس

۱- مشاوره بگیرید
یک مشاوره می تواند مفید باشد برای اینکه واژینیسموس شما ممکن است به علت مسائل احساسی یا روانی ایجاد شده باشد. به این دلیل است که آگاهی از این وضعیت، اغلب ترس و اضطراب را قبل از مقاربت ایجاد می کند، و یک چرخه عجیب را ایجاد می کند که میتواند نشانه های واژینیسموس را تشدید کند. احساس افسردگی، انزوا و اعتماد به نفس پایین نیز عواقب ناگوار اختلال عملکرد جنسی را به همراه دارد.
- زمانی که زن و شریک جنسی او انگیزه و تصمیم برای کاهش اختلافات در رابطه جنسی را دارند، نتایج درمانی بسیار مثبتی خواهد داشت. بنابراین، ارزیابی روانشناختی زن و شوهر، شروع خوبی برای درمان است.
- اگر واژینیسم شما به مسائل اضطرابی یا آسیب های جنسی گذشته متصل باشد، یک مشاور می تواند به شما برای مقابله با این مسائل کمک کند تا بتوانید رو به بهبودی بروید.
- یک نوع خاص از درمان، درمان رفتاری شناختی (CBT)، می تواند برای برخی از زنان مفید باشد. CBT روی رابطه بین افکار و رفتار تمرکز دارد و یک مشاور رفتار شناختی می تواند به شما در ایجاد افکار و رفتار در مورد اجتناب از رابطه جنسی دردآور کمک کند.

بیماری زنان واژینیسموس



۲- درباره قرار گرفتن در معرض این بیماری بپرسید
در معرض درمان قرار گرفتن سبب می شود که حساسیت ها برای این بیماری کم شود. تحت مراقبت مشاور قرار گرفتن، یک درمان مؤثر است، حتی برای زنانی که مبتلا به واژینیسم طولانی مدت هستند. تکنیک هایی مثل نفوذ واژنی توسط (dilators) وجود دارد.
- این همان شیوه ای است که برای درمان خود می توان استفاده کرد، علاوه بر این یک راهنمایی است که می تواند به شما کمک کند تا با اعتماد به نفس به موفقیت خود ادامه دهید.

۳- یک درمانگر فیزیکی پیدا کنید
از دکتر خود بخواهید تا شما را به یک درمانگر فیزیوتراپی معرفی کند که دارای تجربه در مورد واژینیسموس و دیگر انواع اختلالات جنسی زنان است. از آنجا که عضلات کف لگن نقش بسیار مهمی در واژینیسم دارند، فیزیوتراپی یکی از بهترین گزینه های درمان است. فیزیوتراپیست شما میتواند:
- تکنیک تنفس و آرامش را به شما آموزش دهد
- برای کنترل انقباض عضلات کف لگن به شما کمک کند

۴- تمرینات کگل(Kegel) انجام دهید
تمرینات Kegel برای کمک به کنترل عضلات کف لگن شما طراحی شده اند. برای انجام تمرین Kegel، شما به راحتی عضلات را که برای متوقف کردن جریان ادرار استفاده می کنید تمرین میدهد، چند ثانیه نگه دارید، سپس استراحت دهید. این کار را در حدود ۲۰ انقباض در یک زمان و هر چند بار در روز به شما توصیه می شود.

- برخی از پزشکان توصیه می کنند تمرینات Kegel را با انگشت وارد کردن به واژن خود (شما می توانید تا سه انگشت) انجام دهید. با استفاده از انگشت خود عضله را درگیر کنید تا بتوانید حرکات آن را بهتر کنترل کنید.

۵- رقیق کننده واژن در منزل خود داشته باشید
ممکن است پزشک شما استفاده از رقیق کننده واژنی را در مقاربت جنسی به شما توصیه کند. این ابزار مخروطی شکل است که در مهبل قرار می گیرند. آنها به تدریج بزرگتر میشوند، عضلات واژن را به کشش و نفوذ عادت می دهند.
- برای شروع، وقتی که شما در حال حرکت شکم هستید، پایین می آید. این به کشش واژن کمک می کند. سپس، انگشتان (و نه dilators) در داخل واژن خود قرار دهید، ادامه کشش و یا پایین آوردن را انجام دهید.
- هنگامی که شما شروع به استفاده از (dilators) می کنید، آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ادامه دهید، چرا که بیشتر از آن باعث فشار امدن به واژن می شود.
- از همسرتان بخواهید که شما را در وارد کردن (dilators) و انجام حرکات کمک کند.

۶- فعالیت های جنسی را بسیار آهسته انجام دهید
زنانی که مبتلا به واژینیسم هستند باید صبور باشند و قبل از مقاربت جنسی، گزینه های درمان را امتحان کنند. اگر سعی کنید به زودی مقاربت جنسی انجام دهید، ممکن است درد یا ناراحتی را تجربه کنید، و این شما را برای یک چرخه درد و اضطراب که موجب تشدید واژینیسم می شود، اآماده می کند. حیاتی است که همسر شما از شما حمایت کند. 
- وقتی می خواهید رابطه جنسی داشته باشید، خیلی آرام باشید، از مقدار زیادی روان کننده استفاده کنید و امتحان کنید که راحت ترین موقعیت را پیدا کنید.
- پزشکان به طور معمول می گویند زنان در نفوذ واژن خود نقش داشته باشند و آلت مرد را به طور جزئی یا به طور کامل در واژن خود قرار دهند همانطور که با (dilator) واژن انجام می شود.

بیماری زنان واژینیسموس: نکات مهم

- برخی از زنان احساس شرم و خجالت از وضعیت خود دارند که به دنبال درمان واژینیسم نیستند. اگر چنین احساسی داشتید، به یاد داشته باشید که واژینیسم، گناه شما نیست و این وضعیت بسیار قابل درمان است. یک پزشک دلسوز و یک مشاور خوب پیدا کنید و به دنبال داشتن یک زندگی جنسی سالم باشید.
- بعضی از پزشکان و وب سایت ها ممکن است داروهای بی حس کننده را برای درمان واژینیسم توصیه کنند. به طور کلی هرچند این ایده خوبی نیست، بی حسی موضعی درد بیرونی را قابل تحمل می کند، اما هیچ راه حلی برای حل مشکل شما نخواهد داشت و ممکن است شرایط را برای شما برای غلبه دشوارتر کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو