اختصاصی| حقایقی درباره تغییر رنگ چشم‌ها

40

1399/10/11

10:03


رنگ چشم هم مانند رنگ پوست و مو، به تولید ملانین در بدن مربوط است.

اختصاصی| حقایقی درباره تغییر رنگ چشم‌ها

به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز، رنگ چشم عده ای به دلایل مختلف در طول زندگی تغییر می کند. در تولید، تغییر و ذخیره ملانین 150 ژن دخیل است. افرادی که دارای چشمانی آبی یا سبز هستند، به اندازه کافی ذخیره ملانین در بدن ندارند و افراد چشم قهوه ای مقدار بیشتری ملانین در اختیار دارند.
 
رنگ چشم چطور مشخص می شود؟
رنگ چشم بواسطه اندازه ملانوسیت ها تعیین می شود که ساختار ملانین را تشکیل می دهند. ملانوسیت ها در تمامی بافت های عنبیه وجود دارند و بروی سایه و رنگ چشم تاثیر می گذارند. البته ژن OCA2 در کروموزوم پانزدهم نیز پروتئینی تولید می کند که مسول فرایند ساخت ملانین است. هرچه این ژن فعال تر باشد، ملانین بیشتری تولید می شود و در نتیجه رنگ چشم تیره می گردد.
 
گاهی برخی از افراد شاهد تغییر رنگ چشم خود هستند، اما گاهی این اتفاق تنها در نتیجه بازی نور است. تغییر نور باعث  گشادشدن مردمک چشم گردیده و شما تصور می کنید که رنگ چشمانتان تغییر کرده است. هرچند در صورت تغییر رنگ فاحش چشم بهتر است به یک چشم پزشک مراجعه کنید. تغییر رنگ چشم بسیار نادر است و می تواند نشانه بیماری هایی نظیر تورم رنگینگی چشم یا هپاتیت باشد.
 
اعتقادات و باورهای موجود درباره تغییر رنگ چشم
 
1.ما با رنگ چشم متفاوتی متولد می شویم
 
درست است، در ماه های اولیه زندگی ملانوسیت ها تازه شروع به کار کرده اند و تمام ملانین های بدن را تولید نکرده اند. بنابراین رنگ چشم نوزاد می تواند به مرور تغییر کند. ملانوسیت برای تولید تمامی ملانین ها نیاز به یک سال زمان دارد. گاهی برخی از نوزادان بواسطه برخی شرایط مانند عدم وجود رنگدانه در بدن دچار دوگانگی رنگ چشم می شوند. تصادف، عوامل ژنتیکی و بیماری می تواند روی باعث بروز این شرایط شود.
 
2. رنگ چشم سبز نتیجه دگرگونی ژنتیکی است
 
اشتباه. چشمان سبز نتیجه تولید کمتر ملانین و غلظت متوسط ان است.
 براساس مطالعه دیگری که در این زمینه انجام شده رنگ چشم بواسطه تعداد ملانوسیت ها تعیین نمی شود، بلکه ترکیب ملانین بروی رنگ چشم تاثیر می گذارد. سه نوع ملانین وجود دارد: املانین، فئوملانین و نئوروملانین. تنها فئوملانین بروی رنگ چشم تاثیر می گذارد.
 
3. رنگ چشم با توجه به حالت شما تغییر می کند
 
اشتباه، مطالعه ای این مساله را تایید نمی کند. همانطور که گفته شد نور باعث تغییر اندازه مردمک می شود و شما فکر می کنید که رنگ چشمانتان تغییر کرده است. بعلاوه گاهی چشم ها رنگ شی ای که به آنها نزدیک است را منعکس می کنند و به این شایعه دامن می زند.
 
4. می توان با جراحی رنگ چشمان را تغییر داد
 
درست است اما توصیه نمی شود. می توان بواسطه دو عمل جراحی حالت عنبیه را تغییر داد. یکی ایمپلنت پروستتیک عنبیه است که از آن برای درمان نقص های زمان تولد و حوادث ناشی از تصادف استفاده می کردند اما به مرور تبدیل به روشی زیبایی برای تغییر رنگ چشم شد.
 
بیشتر چشم پزشکان این جراحی را توصیه نمی کنند، زیرا می تواند عملکرد چشم را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از خطرات این جراحی افزایش فشار بصری، ورم، ورم قرنیه، کوری و آب سیاه اشاره کرد.
 
نوع دوم جراحی تتوی قرنیه نامیده می شود که عوارض آن شامل کوری تا بوجود آمدن نقطه های کدر در داخل چشم است. اما نسبت به جراحی نوع اول خطرات کمتری دارد. 
 
ما با چشمانمان می توانیم دنیا را ببینیم و فعالیت های خود را به شکل ساده تری انجام دهیم، پس مراقبت از این عضو حساس بسیار حیاتی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو