آموزش مزاج شناسی از زبان دکتر خیراندیش (صفراوی، دموی، بلغمی، و سوداوی)

منبع: مینویسم

100

1399/10/11

11:55


آموزش مزاج شناسی از زبان دکتر خیراندیش

دکتر خیراندیش، یکی از بهترین استاد های طب سنتی در ایران می باشد که اکنون روزانه چند صد بیمار برای معالجه با طب سنتی توسط ایشان به ساختمان پزشکان امام سجاد واقع تهران، پونک، بزرگراه اشرفی اصفهانی امامزاده عینعلی زینعلی مراجعه می نمایند.

شما می توانید ویدئو ها آموزشی مزاج شناسی دکتر خیراندیش و دیگر مطالب آموزش طب سنتی ایشان را در فضای مجازی مشاهده نمایید و از توصیه ها ایشان در زندگی روزمره خود بکار بگیرید و با تغییر سبک زندگی خود بتوانید از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری نمایید.

تشخیص بیماری ها از رنگ زبان در طب سنتی چگونه است؟

آموزش مزاج شناسی از زبان دکتر خیراندیش

چهار طبع صفرا، دم، بلغم، و سودا را در اصطلاح طبیعیات قدیم اخلاط اربعه می گویند و تمامی موجودات زنده (حیوانات و انسان ها) روی زمین پس از هضم و جذب مصرف مواد غذایی آنها را به این چهار مزاج تبدیل می کنند تا بتوانند با آنها نیروی مورد نیاز برای رشد اندام‌ها و یا بازسازی اعضای آسیب دیده را تامین می نمایند.

اخلاط اربعه یعنی :

  • مزاج گرم و خشک = صفراوی
  • مزاج گرم و ‌تر = دموی
  • مزاج سرد و خشک = سوداوی
  • مزاج سرد و ‌تر = بلغمی

شاید برایتان این سوال مطرح باشد که چگونه مزاج خود را تشخیص دهیم؟ در  ادامه این مطلب می توانید خلاصه ای از مشخصات افرادی که دارای مزاج ها گفته شده، می باشند را از زبان دکتر خیراندیش بخوانید.

طب سنتی در تابستان برای انواع مزاج ها چه توصیعه هایی دارد؟

آموزش شناخت مزاج بلغمی دکتر خیراندیش

افرادی که مزاج آنها بلغمی می باشد عموما سفید پوست، درشت اندام با عضلات صاف می باشند که موهای پراکنده بر تن دارند این افراد دارای موهای نازک و روشن می باشد که هر چه سردی در آنها بیشتر باشد رنگ موهای آنها روشن تر و خرمایی تر خواهد بود. رگ آنها پنهان بوده و بدن نسبتا سردی دارند و میل به غذا خوردن زیاد و آب کم دارند (زودتر گرسنه می شوند و دیر تشنه).

آموزش شناخت مزاج صفراوی دکتر خیراندیش

افرادی که مزاج آنها صفراوی باشد عموما رنگ پوست آنها گندمگون متمایل به زرد است و صورتی کشید دارند. چشم ها آنها تقریبا ریز و بینی آنها نسبتا درشت و عرض شانه کم بوده و دارای دوکه ماهیچه جمع، رگ آشکار و نیمه آشکار می باشند. موی های بدن این افراد پراکنده و مشکی می باشد و بدنی گرم دارند.

نحوه شناخت مزاج دموی حکیم خیراندیش

فردی که مزاج آنها دموی باشد رنگ مو آنها مشکی متمایل به خرمایی و رنگ صورت آنها گندمگون متمایل و گلگون می باشد. رگ ها بخصوص رگ گردن در این افراد آشکار می باشد. پراندگی مو بر تن افراد دموی نسبت به افراد صفراوی بیشتر بوده و همچنین اشتهای آنها به آب و غذا بسیار می باشد. دمای بدن فرد دموی مزاج، گرم بوده و نبض آنها تند می باشد.

نحوه شناخت مزاج سوداوی حکیم خیراندیش

افرادی که مزاج آنها سوداوی است دارای اندام و سرک کوچک می باشد و قفسه سینه آنها کتابی و جمع بوده. رگ در بدن این افراد نازک و آشکار می باشد. افراد سوداوی مزاج به دلیل خشکی پوست نسبت به همسن و سال هایشان 3 الی 3.5 سال بیشتر نشان می دهند و موی سر و بدن آنها خشک و مجعد می باشد.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو