وظیفه والدین برای همراهی کودکان در دوره پیش از دبستان چیست؟

منبع: فرزند

147

1399/10/11

12:40


وظیفه والدین برای همراهی کودکان در دوره پیش از دبستان چیست؟

دوره پیش از دبستان اولین و مهم ترین دوره آموزشی است که هر کودکی آن را تجربه می کند. تجربه حضور موفق در این دوره آموزشی تاثیر فوق العاده ای در موفقیت آتی کودکان دارد. در این دوره حساس نقش والدین از اهمیت بیشتری برخوردار است،

اگر والدین اطلاعات کافی برای تربیت و همراهی کودکان در این دوره داشته باشند به راحتی می تواند از چالش های موجود در این بازه مهم عبور کنند اما متاسفانه با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد والدین کودکان پیش دبستانی اولین تجربه خود را برای همراهی کودکان پیش دبستانی دارند، به همین خاطر ما در این مقاله همراه شما خواهیم بود تا در مورد نقش والدین در فرایند آموزش کودکان پیش دبستانی با شما صحبت کنیم.

در مورد آموزش با کودک خود صحبت کنید

یکی از نکات مهمی که والدین باید به آن توجه داشته باشند این است که در مورد آموزش با کودکان صحبت کنند. بچه ها قبل از حضور در دوره پیش دبستانی تجربه جدی برای آموزش در یک سیستم آموزشی را نداشتند و همیشه غرق در دنیای کودکانه خود بوده اند. صحبت کردن والدین با بچه ها آن هم قبل از حضور در کلاس های آموزشی پیش دبستانی باعث می شود تا ترس و واهمه بچه ها برای دوری از والدین و آشنایی با افراد جدید کم شود. به عنوان مثال اگر قرار است فرزند شما با بسته آموزشی پرش آموزش های پیش دبستانی خود را کامل کند، باید قبل از حضور در کلاس های آموزشی در مورد کتاب ها و روندی که معلم قرار است برای آموزش با فرزند شما پیش گیرد با او صحبت کنید.

در مورد احترام به مربی کودک خود را آگاه کنید

والدین همیشه نسبت به فرزندان خود حساسیت های زیادی دارند عدم کنترل حساسیت های والدین همیشه موجب می شود که چالش های زیادی بین مربی و والدین به وجود بیاید. به عنوان مثال در صورت تذکر انضباطی و یا مواردی که توسط مربی به صورت جدی به دانش آموز اعلام می شود، والدین نباید دخالتی داشته باشند چرا که دخالت های کوچک والدین موجب می شود تا کودکان بی توجهی و بی احترامی به مربیان و معلمان را یاد بگیرند و همین مسئله در آینده تحصیلی کودکان تاثیرات مخربی خواهد گذاشت.

برای انجام تکالیف بچه‌ها، همراهی را جایگزین نظارت کنید

یکی دیگر از مواری که والدین باید به شدت به آن پایبند باشند این است که برای انجام تکالیف فرزندان خود به جای تب و تاب اضافی برای بررسی، نظارت و یا حتی کمک کردن برای انجام تکالیف بچه ها، تنها نقش یک همراه را ایفا کنند. اگر شما جز و آن دسته از والدینی هستید که قصد دارید کودک خود را از همین مقطع برای انجام تکالیف درسی خود آماده کنید پیشنهاد می کنیم  به هیچ عنوان برای انجام تکالیف فرزندان خود دخالتی نداشته باشید تا آن ها بتوانند از همین سال های ابتدایی آموزش از چالش های نوشتن تکلیف به خوبی گذر کنند.

یکی از دلایل مهمی که دانش آموزان مقطع پیش دبستانی را درگیر خود می کند، مهارت حل مسئله است. کودکی که تاکنون برای کوچکترین کارهای خود از پدر و مادر خود اجازه می گرفته حالا باید ساعاتی را دور از خانواده بگذراند و تکالیف آموزشی خود را به تنهایی انجام دهد. پس سعی کنید این مسئله مهم را درک کنید و در نقش یک همراه کودک خود را برای آموزش های اولیه همراهی و کمک کنید.

به کودک خود اطمینان‌خاطر دهید که مراقبش هستید

ترس از دوری خانواده مشکل بزرگی است که باید به آن توجه شود. دقت داشته باشید که اگر شما هم  این دغدغه را برای فرزند خود دارید، پیشنهاد می کنیم تا قبل از اینکه این چالش به یک دغدغه پایان ناپذیر تغییر پیدا کند، حتما با کودک خود در مورد این مسئله صحبت کنید و راه حل مناسبی برای آن پیدا کنید. اما بهترین راه حل چه خواهد بود؟

بهترین راه حل این است که به کودک خود اعلام کنید که در هر لحظه و هر موقعیت مراقبت او هستید. پیشنهاد می کنیم در راستای این صحبت حتما در دوره پیش دبستانی برای رفت و آمد به محیط آموزشی پیش دبستانی همراه فرزند خود باشید تا او حس امنیت و آرامش را با شما تجربه کند. به این صورت شما برای آینده کودک خود نیز دغدغه ای ندارید و تا زمان حضور در دبیرستان و حتی زمان ثبت نام و خرید کتاب دانشگاهی به راحتی می توانید خیال خود را از آینده کودک خود راحت کنید.

از کتاب‌های کمک درسی متنوع برای رنگ‌آمیزی و خواندن کمک بگیرید

یکی دیگر از مواردی که در فرایند آموزشی مقطع پیش از دبستان باید به آن توجه داشته باشید این است که حتما از کتاب هایی به غیر از کتاب هایی که در مدرسه فرزند شما در اختیار دارد، برای تمرین و تکرار استفاده کنید.

اصلا نیازی نیست که از کتاب های تخصصی برای تمرین و تکرار استفاده کنید همین که با خرید و جایزه دادن کتاب به فرزند خود او را شگفت زده کنید، یعنی به او فرهنگ کتابخوانی در منزل را نیز آموزش داده اید.

شما می توانید برای خرید انواع کتاب درسی، کمک درسی یا حتی کتاب دانشگاهی به صورت آنلاین، بانک کتاب جامع مارکا را به عنوان سایت خرید کتاب کمک درسی انتخاب کنید. بانک کتاب مارکا این امکان را در اختیار شما قرار داده تا بتوانید به راحتی برای خرید آنلاین از این سایت اینترنتی معتبر اقدام کنید و سفارش خود را با امکان ارسال رایگان درب منزل دریافت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو