آشنایی با خواص جینکوبیلوبا بر روی سلامتی

منبع: آسان طب

136

1399/10/11

21:35


جینکوبیلوبا که با نام دایه مو نیز شناخته می شود،گیاهی باستانی است که در پزشکی چین برای درمان بسیاری از بیماری های مختلف در هزاران سال استفاده شده است. در واقع مرکز پزشکی دانشگاه مریلند گزارش می دهد که جینکوبیلوبا قدیمی ترین گونه های درخت روی زمین است و امروزه یکی از درمان های پرطرفدار گیاهان در سراسر جهان بشمار می رود. از مهم ترین خواص جینکوبیلوبا می توان به اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدان، تشکیل پلاکت و  بهبود گردش خون اشاره کرد. براساس تحقیقات اخیر، مزایای جینکوبیلوبا عبارتند از: بهبود عملکرد شناختی، خلق مثبت، افزایش انرژی، بهبود حافظه و کاهش علائم مربوط به بیماری های مزمن چندگانه – به عنوان مثال، از خواص جینکوبیلوبا می توان به عنوان درمان طبیعی آسم، درمان طبیعی ADHD و درمان ضعف استفاده کرد.

خواص جینکوبیلوبا

جینکوبیلوبا دقیقا چیست؟

جینکوبیلوبا (که به نام علمی Salisburia adiantifolia نامیده می شود) یک عصاره طبیعی است که از برگ های درخت گینگو چینی گرفته شده است. EGb761 و GBE عبارت های علمی برای عصاره های این گیاه اند، که اغلب برای اثرات تقویت مغزی آن استفاده می شود.

خواص جینکوبیلوبا برای چندین دهه در فرانسه، آلمان و چین مورد مطالعه قرار گرفته است. و گرچه طب گیاهی چینی هزاران سال از برگ و دانه دانه این گیاه استفاده کرده است، امروزه تمرکز در مطالعات بالینی، بر اثربخشی عصاره مایع منقطع این گیاه است که از برگ های خشک شده به دست می آید. با توجه به طب سنتی چینی و مطالعات بالینی فعلی، جینکوبیلوبا بی خطر است، این گیاه به دلیل اثرات محافظتی در برابر آسیب های میتوکندری و استرس اکسیداتیو مفید است. از داروهای گیاهی چینی برای درمان انواع بیماری های پزشکی از زمان های قدیم، به ویژه مشکلات گردش خون و موارد مرتبط با کاهش حافظه استفاده شده است.

خواص جینکوبیلوبا

خواص جینکوبیلوبا

افزایش تمرکز: تحقیقات نشان می دهد که این گیاه می تواند به افزایش تمرکز، کاهش شناخت معکوس و کاهش خستگی ذهنی کمک کند. این گیاه حتی برای کمک به درمان نارسایی مغزی مفید است. ( یک بیماری که با تمرکز زیاد، سردرگمی، کاهش عملکرد جسمانی، خستگی، سردرد و تغییرات خلقی همراه است.) محققان دریافته اند که این گیاه یک ضد التهابی موثر است که فعالیت آنتی اکسیدان را افزایش می دهد، استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد و گردش خون را بهبود می بخشد – همه این عوامل برای حفظ سلامتی شناختی، مفید است.

کاهش خطر زوال عقل و آلزایمر: البته این گیاه نمی تواند درمان قطعی باشد،اما مشاهدات تجربی نشان می دهد که این گیاه به افراد مبتلا به کاهش شناختی، از جمله کسانی که مبتلا به زوال عقل آلزایمر هستند، کمک می کند. مطالعات خاصی نشان داده است که جینکوبیلوبا می تواند به بهبود عملکرد شناختی و حافظه در بزرگسالان و سالمندان کمک کند، محققین معتقدند که خواص جینکوبیلوبا برای مشکلات روانی ناشی از افزایش سن موثر است.

مبارزه با اضطراب و افسردگی: اگر شما از استرس شدید بالا که کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد، نگرانی، اضطراب و نوسانات ذهنی رنج می برید، جینکوبیلوبا می تواند کمکتان کند. تحقیقات نشان می دهد که جینکوبیلوبا توانایی بدن برای مقابله با عوامل استرسزا و مقابله با اثرات سطوح بالای هورمون استرس مانند کورتیزول و آدرنالین را افزایش می دهد.

خواص جینکوبیلوبا

مقابله با سندرم پیشاقاعدگی: برخی از مطالعات اولیه اثرات مثبت استفاده از این گیاه را در کاهش علائم سندرم پیشاقاعدگی، از جمله تغییرات خلقی، سردرد، اضطراب، خستگی و درد عضلانی نشان داده است. همچنین به نظر می رسد جینکوبیلوبا اثرات مثبت در خلق و خوی شناختی زنان یائسه داشته و می تواند به بهبود علائم مشابه کمک کند. یک مطالعه که در سال 2008 در مجله بهداشت زنان منتشر شده است، اثرات خواص جینکوبیلوبا بر روی دو گروه از زنان که که مشخصات دموگرافیک و شدت کلی علائم سندرم پیشاقاعدگی مشابه داشتند را مقایسه می کند. پس از یک آزمایش شش ماهه، میزان شدت علائم جسمی و روانی در هر دو گروه که از عصاره این گیاه و دارو های شیمیایی استفاده کرده اند، کاهش یافته؛ با این حال، خانوم هایی که از عصاره جینکوبیلوبا استفاده کرده اند علائم پیشاقاعدگی کمتری داشتند.

سلامت چشم: در حالیکه هنوز شواهد بیشتری لازم است، به نظر می رسد جینکوبیلوبا برای سلامت چشم مفید است، زیرا جریان خون را به چشم ها بهبود می بخشد و از آسیب های رادیکال آزاد که می تواند قرنیه، ماکاول و شبکیه را تحت تاثیر قرار دهد، جلوگیری کند. این امر ممکن است به خصوص برای بزرگسالان سالخورده در حفظ بینایی و کاهش آسیب UV و یا استرس اکسیداتیو به بافت چشم مفید باشد.

افزایش میل جنسی: اعتقاد بر این است که جینکوبیلوبا دارای اثرات مثبت بر روی تعادل هورمونی – به ویژه سطح سروتونین، فشار خون و گردش خون است – بنابراین ممکن است به برخی افراد که در معرض اختلال نعوظ و کم میل جنسی هستند کمک کند. این گیاه دارای پتانسیل انعقاد عروق خونی و بهبود جریان خون به اندام های تناسلی است که برای سلامت باروری مهم است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو