خواص گل خوش ، درمان التهاب و سلامت پوست

منبع: آسان طب

115

1399/10/11

21:35


گل خوش یک گیاه گلدار دو ساله است که از خانواده Orobanchaceae مشتق می شود. این گیاه یکی از مهم ترین گیاهان زینتی است و کشور هایی زیادی آن را پرورش می دهند. گل خوش از جمله مهم ترین صادرات کشور هایی مانند هلند محسوب می شود. این گل نه تنها رنگ های زیبا و بوی مطبوعی دارد، بلکه از جمله گیاهان آسان کشت است. خواص گل خوش در پزشکی هم کاربرد هایی دارد. معمولا از عصاره این گل کرم های مرطوب کننده مرغوبی تولید می کنند. با ما همراه باشید تا به صورت کلی با خواص گل خوش آشنا شوید.

خواص گل خوش

تقویت حواس شناختی

یکی از قدیمی ترین استفاده هایی که از این گل می شد، مصرف به صورت سیگار بوده است. معمولا کشیش ها از این روش استفاده می کردند تا به مراقبه بپردازند. با اینکه این گیاه بر روی حواس شناختی شما تاثیر می گذارد اما مخدر نیست. تحقیقات نشان می دهد که استنشاق حتی مقدار کمی از گل خوش می تواند به شما در یاداوری خاطرات کمک کند. همچنین مشاهدات نشان می دهد که وقتی شما از عصاره این گل استفاده می کنید، راحت تر می تواند بر روی مسائل و موضوعات تمرکز کند. از همین رو اضافه کردن عصاره این گیاه به رژیم غذایی دانش آموزان در فصل امتحانات می تواند روش مفیدی باشد.

درمان التهاب

جویدن برگ های گل خوش همیشه دلپذیر ترین راه نیست، زیرا عطر و طعم اش می تواند بسیار شدید باشد، اما این کار مؤثرترین روش برای دریافت ترکیبات ارگانیک در سیستم شما محسوب می شود. از مهم ترین خواص گل خوش می توان به برطرف کردن التهابات اشاره کرد. التهاب که یک پاسخ ایمنی بدن است، گاهی می تواند خطرناک باشد و بیماری های مزمنی را بوجود آورد. از ویژگی های ضد التهابی این گیاه می تواند برای درمان بیماری هایی مانند آرتروز، نقرس، التهاب کلی سیستم قلبی عروقی و فشار خون بالا استفاده کرد. فلاونوئیدها و ترکیبات فنلی موجود در آن مسئول این اثرات مفید هستند.

خواص آنتی اکسیدانی

شرایط مزمن و بیماری های دژنراتیو یکی از مهم ترین نگرانی های نسل جوان محسوب می شوند چرا که این روز ها احتمال ابتلا به آن ها افزایش یافته است. بسیاری از این بیماری ها به دلیل وجود رادیکال های آزاد رخ می دهند. رادیکال های آزاد مواد خطرناک متابولیسم سلولی هستند که به سلول های سالم حمله می کنند و باعث آپوپتوز یا جهش می شوند. ترکیبات آنتی اکسیدانی  در گل خوش مانند اسید رزمارینیک، لووتیولین و آپی ژنین می توانند برای خنثی سازی رادیکال های آزاد و جلوگیری از ایجاد استرس اکسیداتیو در سیستم قلب، سیستم عصبی، پوست، مفاصل، ماهیچه ها و حتی مغز مناسب باشند.

جلوگیری از آلزایمر

همانطور که در بالا ذکر شد، گل خوش دارای توانایی تحریک عملکرد مغز برای بهبود حافظه و تمرکز است. از همین رو از آن می توان برای از بین بردن اختلالات شناختی که منجر به آلزایمر و زوال عقل می شود استفاده کرد. اگر چه تحقیق در این مورد هنوز در مراحل نسبتا اولیه است، اما هیجان انگیز است که گام های واقعی را با گزینه های گیاهی برای درمان آلزایمر برداشته شود. مسیرهای عصبی تحریک شده توسط خواص گل خوش می تواند مغز شما را مانند دوران جوانی، سالم و دقیق نگه دارد.

خواص گل خوش

خواص گل خوش و پوست

همان طور که اشاره کردیم، این گیاه به دلیل داشتن فلاونوئیدها و ترکیبات فنلی یک ضد التهاب قوی محسوب می شود. از آن گذشته خواص آنتی اکسیدانی زیادی نیز در گل خوش وجود دارد. همین موضوع باعث می شود که این گیاه یک درمان عالی برای مشکلات پوستی محسوب شود. بومی های بالکان با استفاده از ضماد های این گیاه برخی از شرایط پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و آکنه را درمان می کنند. تحقیقات نشان می دهد که استفاده منظم و موضعی از عصاره این گیاه می تواند احتمال ابتلا به بیماری های پوستی را تا 70 درصد کاهش دهد.

بهبود سلامت استخوان ها

یکی از مهم ترین ویژگی های این گیاه که چندان به آن توجه نمی شود، سطح بالای ویتامین K آن می باشد. این ویتامین در تعداد معدودی از مواد غذایی وجود دارد. ویتامین K یک عنصر حیاتی در توسعه تراکم استخوان است. اگر از علائم اولیه پوکی استخوان رنج می برید، به دلیل کمبود میزان این ویتامین است. شما می توانید با مصرف این گیاه سلامت استخوان های خورد تضمین کرده و از مشکلاتی مانند پوکی استخوان جلوگیری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو