خواص بلوبری بر روی سلامتی را بهتر بشناشید

منبع: آسان طب

105

1399/10/11

21:35


بلوبری یکی از پرطرفدارترین اعضای خانواده بری ها می باشد که طعم دلنشینی دارد. در بسیاری از شهر های ایران به این میوه زغال اخته آبی نیز گفته می شود. این میوه که بومی آمریکای شمالی است، تا سال 1930 به کشور های اروپایی و آسیای معرفی نشده بود. با اینکه این میوه بیشتر در موارد خوراکی استفاده می شود، اما خواص بلوبری در طب سنتی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است. با اینکه بلوبری از میوهای نوین محسوب می شود، با این حال پزشکان طب سنتی تحقیقات زیادی بر روی آن انجام داده اند که در این مقاله شما را با نتایج آنها آشنا می کنیم.

خواص بلوبری

کاهش وزن

محتوای فیبر بالا موجود در بلوبری نه تنها هضم را بهبود می دهد بلکه باعث کاهش وزن می شود. مطالعات نشان می دهد که این میوه هم در کاهش اشتها و هم در چربی سوزی نقش دارد. یک فنجان زغال اخته حاوی تنها 15 گرم کربوهیدرات و 84 واحد کالری است. این اعداد واقعا برای افرادی که سعی در مدیریت و یا از دست دادن وزن دارند، دلگرم کننده هستند. سعی کنید در میان وعده های خود از بلوبری های یخ زده و یا تازه استفاده کنید چرا که علاوه بر تامین انرژی، کالری بسیاری پایینی نیز دارند.

غنی از آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها در این میوه مسئول فعالیت های تخلیه رادیکال آزاد در بدن هستند. گروه فلاونوئیدها، به ویژه آنتوسیانین، بدن را از همه نوع آسیب به خصوص آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. این موارد شامل آسیب ساختار سلولی، پیری زودرس و انواع مختلف سرطان می شود. دانشمندان در سال 2016 در دانشگاه پزشکی بریتیش کلمبیا، تحقیقاتی در مورد خواص بلوبری و آنتی اکسیدان های آن انجام دادند. نتایج نشان می داد که موارد آنتی اکسیدانی این میوه بسیار بیشتر از سایر اعضای خانواده بری می باشد.

تاخیر در پیری

آنتوسیانین، آنتی اکسیدان قوی در بلوبری، مسئول جلوگیری از آسیب DNA اکسیداتیو است. همچنین فراوانی ویتامین C نیز عامل مهمی برای این امر است. به همین دلیل است که خواص بلوبری مانع از نشانه های پیری مانند چین و چروک، نقاط سن، آب مروارید و ریزش مو، و همچنین سایر مسائل پوست می شود. برای سال ها دانشمندان زیادی به دنبال اکسیر جوانی بودند که البته هیچکدام موفق نشدند. اما امروزه کارشناسان تغذیه توانسته اند به این مهم دست پیدا کنند، یکی از بهترین مواد برای جلوگیری از پیری زودرس، بلوبری محسوب می شود.

کاهش فشار خون و کلسترول

محتوای فیبر بالا، آنتی اکسیدان ها و توانایی حل کردن کلسترول بد LDL باعث می شود که بلوبری یک مکمل غذایی مناسب برای درمان بسیاری از بیماری های قلبی، و همچنین تقویت عضلات قلب باشد. فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی حملات قلبی و سکته مغزی است. بیشتر دانشمندان به بیماری فشار خوت بالا، دشمن خاموش می گویند چرا که هیچگونه نشانه ای ندارد و به همین دلیل تشخیص آن بسیار سخت می باشد. خواص بلوبری یکی از بهترین درمان ها برای کاهش فشار خون بالا، به خصوص برای خانم هایی که در دوران یائسگی بسر می برند، است.

خواص بلوبری

بهبود عملکرد مغز

دوباره نوبت به نقش آنتی اکسیدان هاب بلوبری می رسد. آنتوسیانین، سلنیوم، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ترکیبات ویتامین B، روی، سدیم، پتاسیم، مس، منیزیم، فسفر و منگنز می توانند اختلالات عصبی را از طریق جلوگیری از انقباض و مرگ نورون ها بهبود بخشند. این مواد مغذی ضروری همچنین از سلولهای مغز محافظت کرده و به بهبود سلامت سیستم عصبی مرکزی منجر می شوند. به همین دلیل است که خواص بلوبری برای پیشگیری از بیماری هایی مانند آلزایمر و زوال عقل کاربرد دارد. این میوه همچنین با با بهبود سلول های مغزی آسیب دیده، به تقویت حافظه کمک می کند.

مراقبت از چشم

بلوبری می تواند تمام مشکلات بینایی ناشی از افزایش سن را به تاخیر بیندازد. از جمله این مشکلات می توان به دژنراتیو ماکولا، آب مروارید، نزدیک بینی و هیپرتومپیپی، خشکی و عفونت ها به ویژه در مورد شبکیه، اشاره کرد. این میوه حاوی آنتی اکسیدان های ضروری خاصی نظیر کاروتنوئید ها (لوتئین، زاکسنتین و غیره)، فلاونوئیدها (مانند روتین، رزوراترول، کورستین و غیره) و سایر ترکیبات آلی  هستند که برای سلامتی چشم بسیار مفید و ضروری هستند. اگر دوست ندارید با افزایش سن، قدرت بینایی تان کاهش پیدا کند، بهتر است از این میوه خوشمزه استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو