رژیم غذایی غلط و از بین رفتن آب بدن

رژیم غذایی غلط و از بین رفتن آب بدن


منبع: آسان طب

110

1399/10/11

21:35


بیشتر رژیمها در کاهش وزن به خوبی عمل نمیکنند.دلایل فیزیولوژیکی رژیم غذایی غلط برای متخصصان کاهش وزن، آشکار است. به عنوان یک قانون کلی، رژیمهای غذایی که در هر هفته بیش از ۲ پوند از وزن بدن را کاهش میدهند، ابتدا آب و یا بافت خالص بدن را کاهش میدهند. داروهای مدر این کار را مستقیما انجام میدهند، اما بیشتر (نه همه آنها) این نتایج ناشی از رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات است. برای نمونه، بعضی اوقات به منظور کاهش وزن، از رژیم غذایی پرپروتئین استفاده می شود. پروتئین یک رژیم غذایی غلط از انرژی است که جریان خون را به دلیل نیتروژن تولیدی ناشی از تجزیه پروتئین برای تولید کالری افزایش میدهد. آمونیاک و اوره که از محصولات متابولیکی پروتئین اند، برای بدن سمی هستند. این مواد کار کبد و به ویژه کلیه ها را دشوارتر میسازد. دفع مواد زاید در افراد رژیمی به خوبی انجام نمی شود. افراد با رژیم غذایی غلط کم کربوهیدرات به علت دفع آب بافتها از راه کلیه ها به منظور شستشوی تولیدات زاید پروتئین، وزن خود را سریعا از دست می دهند.

رژیم غذایی غلط

رژیم غذایی غلط چه نتایجی دارد

بدن شما از میان مضرات، کمترین ضررها را انتخاب می کند، بنابراین برای دفع سموم، بدن ناچار به از دست دادن آب بدن است. به هر حال، به محض اتمام رژیم غذایی، بافتهای چروکیده به سرعت اب خود را به دست میاورند و وزن از دست رفته به سرعت جایگزین می شود. رژیمهایی که کالری کمی دارند مهم نیست که از لحاظ کیفیت پروتئین، ویتامین و الکترولیت چه اندازه متعادلند چون سبب می شوند بدن در حالت گرسنگی بماند و در حفظ سوخت و ساز ضعیف عمل کند، مضرند. محدودیت کالریکی رژیم غذایی، طی دو روز سبب کاهش فعالیت غده تیروئید می شود. این حقیقت بسیار مهم است، زیرا یکی از محرکهای اصلی مصرف انرژی و فعالیت جسمانی، هورمون تیروئید است. هورمون تیروئید در گرمازایی و تولید گرما بسیار حایز اهمیت است و افراد رژیمی معمولا برای رسیدن به هدف خود باید این فرآیند را افزایش دهند. به هنگام احساس گرسنگی ناشی از رژیم غذایی غلط ، بدن برای مقابله با این حالت و ذخیره انرژی، فعالیت تیروئید را کاهش خواهد داد. افت فعالیت تیروئید، با کاهش سوخت و ساز چربی و افزایش ذخیره چربی همراه است که در نهایت منجر به احساس خستگی شده و مقدار کالری سوزانده شده روزانه را کاهش میدهد. زمانی که بدن سعی می کند از گرسنگی پیشگیری کند ابتدا شروع به استفاده از بافتهایی می کند که کالری می سوزانند. افراد رژیم گیرنده می خواهند چربی از دست دهند ولی به جای آن بافت عضلانی میسوزد.

مکانیزم بدن در استفاده از رژیم غذایی غلط

رژیم غذایی غلط

منطق بدن به این گونه است چون میخواهید خطر گرسنگی کاهش یابد، بنابراین بدن بافتهای بدون چربی سوزاننده کالری را کاهش میدهد. اگر این نوع رژیم گیری جبران نشود، راندمان کم انرژی و سمی بودن کامل تعداد زیادی از رژیمهای غذایی از راه مکانیزمهای دیگر منجر به از دست رفتن بافتهای بدون چربی و حتی بافت به منظور اطمینان، رژیم های بسیار کم کالری و پر پروتئین ویژهای طراحی شدهاند که هدف آنها تفکیک بافتهای عضلانی است، در حالی که منجر به تولید کتوزیس متوسط ناشی از سوخت ذخایر چربی بدن به عنوان منبع انرژی می شوند. حتی بهترین این رژیمهای غذایی، در مقابل مکانیزمهای دفاعی بدن به منظور پیشگیری از گرسنگی مداخله می کنند. همچنین، از آنجایی که افراد رژیمی می توانند کتوزیس ملایم را از رژیمهای بسیار کم کربوهیدرات و پر پروتئین، حتی بدون صرف رژیمهای پودری و مایعی گران قیمت و بدون کاهش زیاد دریافت کالری به دست آورند، مفید بودن این رژیم ها مورد تردید است. به این معنی که رژیمهای خوبی مثل رژیمهای کم کالری که حاوی پروتئین زیادی است، نمی تواند در مدت زمان کوتاه به کاهش وزن چشمگیری منجر شود. باید آگاه بود که وزن کاهش یافته به کمک این رژیمها احتمالا سریعا برمیگردد.به طور خلاصه، در رژیمهای کرش (رژیمی با کالری بسیار اندک در نتیجه حذف مواد کالریزا) بدن با تجزیه بافت عضلانی برای تولید کالری، از احساس گرسنگی ممانعت به عمل می آورد و موجب بقاء بدن هنگام کمبود مواد سوختی می شود. در این حالت کاهش فعالیت غده تیروئید، سوخت چربی را برای بدن دشوار می سازد. در حقیقت، حدود ۳۰ درصد از وزن کاهش یافته به هنگام رژیمهای معمول کرشی از راه از دست رفتن بافت عضلانی است. همچنین، اندازهگیری کل انرژی دریافتی می تواند بسیار مفید باشد، چون بسیاری از مردم حتی با دریافت فقط ۷۵۰ کالری در روز نیز نمی توانند وزن کم کنند. لازم به یادآوری است که به طور طبیعی ۷۵۰ کالری، حدود یک سوم مقدار انرژی مورد نیاز روزانه است.

رسیدن به وزن ایده آل بدون رژیم غذایی غلط

رژیم غذایی غلط

وزن ایده آل شما، به عوامل متفاوتی وابسته است. با این وجود، دو عامل خیلی مهم آن اندازه و چگالی استخوانهای شما و میزان بافت خالی از چربی به ذخایر چربی بدن را شامل میشود، نمودارهای مختلف وزن با اشکالاتی در قرار دادن افراد بر اساس وزن استخوان و با تکیه بر مشخصه های رویت پذیر در وزن ایده آل، روبه رو است. برای نمونه این نمودارها مردم را به چارچوبهای کوچک، متوسط و بزرگ توصیف می کنند. همچنین بهتر است نسبت بافت بدون چربی به بافت چربی به لحاظ پزشکی با جابه جایی آب در تست وزن زیر آب ارزیابی شود تا چگالی بدن به دست آید. اغلب اولین مرحله افزایش وزن به هیچ وجه بالاتر رفتن وزن نیست بلکه بیشتر، جایگزینی بافت عضلانی به وسیله بافت چربی است. این مساله منجر به تغییراتی در چگالی بدن می شود. تنها پس از این تغییر است که سوخت و ساز به دلیل عدم سوزاندن انرژی توسط عضله کاهش مییابد و فرد به طور آشکاری شروع به اضافه وزن خواهد کرد که کاهش دادن آن برای شخصی بسیار مشکل خواهد بود. به این معنی که مقیاس وزن گرفته شده به تنهایی در مقایسه با آنچه که به طور طبیعی وانمود می شود، اهمیت کمتری دارد.

توصیه رژیم های کنترلی

رژیم غذایی غلط

به گزارش مجله پزشکی آسان طب مطالعات نشان داده اند که افراد رژیمی، چنانچه وزن ایده آلی را در ذهن خود داشته باشند، به طور قابل ملاحظه ای در کسب و حفظ وزن دلخواه خود موفق ترند. بنابراین خوانندگان باید توصیه رژیم کنترلی را به یاد داشته باشند.دستورالعملی که برای تعیین وزن مطلوب به کار میرود به شرح زیر است: مردانی که ۱۵۲/۵ سانتیمتر قد دارند، باید برای آنها ۴۸ کیلوگرم وزن در نظر گرفته شود و از این میزان به بعد، به ازای هر ۲/۵ سانتیمتر، تقریباً ۳ کیلوگرم، وزن در نظر گرفته شود و منطبق با اندازه چارچوب بدن باید ۱۰ +و- شود قانون مورد نظر برای زنان به این صورت است که برای ۱۵۲/۵ سانتیمتر اولیه، وزن ۴۵/۵ کیلوگرم در نظر گرفته شود و پس از آن برای هر ۲/۵ سانتیمتر، تقریباً ۲ کیلوگرم، اضافه شود و دوباره همان تنظیمات برای اندازه چارچوب بدن به کار برده شود. به منظور مقایسه، ملاحظه می شود که وزن ایده آل یک دونده استقامتی کار موفق، اصطلاحا دو برابر قد او برآورد شده است، یعنی یک مرد دونده که ۱۷۸ سانتیمتر قد دارد، باید وزنی معادلی ۶۳/۵ کیلوگرم داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو