تولید همبرگر و ناگت گیاهی از میکروب‌های آبی

تولید همبرگر و ناگت گیاهی از میکروب‌های آبی


منبع: برترین ها

168

1399/10/12

07:18


محققان یک استارت آپ واقع در شیکاگو از میکروب‌های تهیه شده از چشمه‌های آب گرم "پارک ملی یلواستون" آمریکا برای تهیه گوشت وگان (vegan meat) برای استفاده از آن در هات داگ، ناگت و همبرگر استفاده می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا: محققان یک استارت آپ واقع در شیکاگو از میکروب‌های تهیه شده از چشمه‌های آب گرم "پارک ملی یلواستون" آمریکا برای تهیه گوشت وگان (vegan meat) برای استفاده از آن در هات داگ، ناگت و همبرگر استفاده می‌کنند.

تولید همبرگر و ناگت گیاهی از میکروب‌های آب

دانشمندان استارت آپ "Nature's Fynd" روشی را طراحی کرده‌اند که در آن میکروب‌ها را به پروتئین تبدیل می‌کنند. دانمشندان برای انجام این کار از جانوری به نام "شدید دوست" استفاده می‌کنند. جانور مذکور که یک سویه قارچی است می‌تواند در محیط‌های شدید و خشن زنده بماند و وقتی در یک محیط کنترل شده رشد کند می‌تواند مقدار زیادی پروتئین کامل تولید کند.

تبدیل میکروب‌های ریز به پروتئین با دادن گلیسیرین و نشاسته به این جانوران آغاز می‌شود و با فرآیند‌های تخمیر که به تولید"پروتئین فای" (Fy Protein) منجر می‌شود، پایان می‌یابد. فای یک پروتئین کامل غیرحیوانی است که شامل همه ۹ اسید آمینه می‌شود و سرشار از فیبر و ویتامین است و برای تولید آن به زمین و خاک کمتری نسبت به تولید پروتئین سنتی نیاز است.

جانور شدیددوست (یا فرین‌دوست) یا اکستریموفیل (Extremophile) به گروهی از ارگانیسم‌ها گفته می‌شود که در محیط‌های خشن و شدید فیزیکی یا شیمیایی که عموماً بیشتر انواع زیست در آن‌ها ناممکن است زندگی می‌کنند. هریک از کهن‌باکتری‌هایی که تمایل به زندگی در محیطی خاص با دما و نمک زیاد داشته باشد را نیز شدیددوست می‌گویند.

تولید همبرگر و ناگت گیاهی از میکروب‌های آب

تولید پروتئین‌های سنتی مانند نخودفرنگی و سویا یا پرورش گاو و مرغ علاوه بر آنکه زمان بر است برای انجام این کار به مقدار زیادی خاک، انرژی و آب نیاز است. با این حال روش Nature Fynd می‌تواند در یک زمین ۳۵ هزار فوت مربعی اجرا شود و میکروب‌ها نیز در آنجا می‌توانند به طور مداوم تولید مثل کنند.

"توماس جوناس" (Thomas Jonas) مدیرعامل استارت آپ "Nature Fynd" در گفتگو با سایت "Food Navigator" گفت: میکروب‌ها می‌توانند طی چند ساعت [زیست توده خود را]دو برابر کنند و فصل رشد آن‌ها نیز ۲۴ ساعت در روز، هفت روز هفته و کل ۳۶۵ روز سال است. درک افراد از این موضوع که این میکروب‌ها بسیار کارآمد هستند در حال افزایش است. آن‌ها پروتئین می‌سازند و این کار را خیلی سریع انجام می‌دهند، برای انجام این کار شما مجبور نیستید یک بذر بکارید و ماه‌ها بعد آن را برداشت کنید و می‌توانید محیط را کاملاً کنترل کنید.

"کارونا راوال" (Karuna Rawal)، مدیر ارشد بازاریابی استارت آپ Nature's Fynd در گفتگو با "Cowboy State Daily" گفت که این ایده را "مارک کوزوبال" (Mark Kozubal) یکی از بنیانگذاران این شرکت در سال ۲۰۰۹ مطرح کرد.

تولید همبرگر و ناگت گیاهی از میکروب‌های آب

کوزوبال در آن زمان دانشجو بود و تحت حمایت بنیاد علوم ملی و ناسا در پارک ملی یلواستون تحقیقاتی را بر روی شدید دوستان انجام می‌داد.

راوال گفت: او در آن زمان نمونه‌هایی از یک چشمه آب گرم اسیدی را بدون اینکه تأثیر منفی روی منطقه ایجاد کند، جمع آوری کرد. در حقیقت، ما هرگز مجبور نیستیم برای جمع آوری نمونه دیگری به یلواستون برگردیم، زیرا میکروبی به نام "Fusarium Strain Flavolapis" را برای ایجاد پروتئین فای تخمیر می‌کنیم.

کلید تبدیل میکروب‌ها به پروتئین، فرآیند تخمیر کردن است که استارت آپ Nature's Fynd از آن استفاده می‌کند.

محققان این استارت آپ یک فناوری تخمیر سطح مایع را برای رشد فای ابداع کرده‌اند که در آن از چند سینی موجود در چند ساختار ایستاده که درون محفظه رشد قرار می‌گیرند استفاده می‌کنند و در آنجا میکروب‌ها با مواد مغذی تغذیه می‌شوند تا فرایند تشکیل پروتئین زیاد را شروع کنند و در عرض چند روز رشته‌ها رشد کرده و به هم می‌پیوندند و بافتی شبیه فیبر عضلانی در یک ساختار حصیر مانند ایجاد می‌کنند.

تولید همبرگر و ناگت گیاهی از میکروب‌های آب

در داخل سینی‌ها، رشته‌ها بخارپز می‌شوند، تحت فشار قرار می‌گیرند، مورد شستشو قرار می‌گیرند و سپس آن‌ها را برش می‌دهند و به آن‌ها امکان می‌دهند تا به مایع، جامد یا پودر تبدیل شوند تا بتوان با آن‌ها غذا‌های متنوعی تولید کرد.

این شرکت در یک فیلمی که منتشر کرده ادعا می‌کند که میکروب‌های یلواستون می‌توانند غذا‌های کاملاً خوشمزه را برای هر شخصی در هر مکان و زمان و بدون نیاز به آفتاب، باران یا خاک تولید کنند.

راوی این فیلم گفت: این روش برای همه هشت میلیارد نفر جهان ایده آل است و این بدان معناست که با هم می‌توانیم بگذاریم زمین نفس بکشد و استراحت کند.

تولید همبرگر و ناگت گیاهی از میکروب‌های آب

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو