تخم مرغ یکی از ارزانترین محصولات پروتئینی در دسترس خانوار به شمار می رود، اما طی هفته های اخیر با نوساناتی در بازار مواجه بوده که پشتیبانی امور دام برای کاهش التهابات قیمت وارد شده تا خانوارها در تامین مایحتاج خود دچار مشکل نشوند.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر شانه تخم مرغ در خرده فروشی ها ۴۰ تا ۴۸ هزار تومان است که هر یک از فروشندگان دلایلی مبنی بر کیفیت، درشت بودن و ... را علت اختلاف قیمت با تخم مرغ دولتی مطرح می کنند، در حالیکه سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن اذعان می کند درشت یا ریز بودن تخم مرغ ارتباطی به مرغدار ندارد و هر چه سن مرغ بیشتر باشد، تخم مرغ آن درشت تر است و هم اکنون تخم مرغ مربوط به مرغ های پرورشی فروردین و اردیبهشت در بازار عرضه می شود که به علت سن کم مرغ ها، تخم مرغ آنها ریز است، اما در کیفیت تفاوتی ندارد.

بسیاری از مسئولان براین باورند که در تولید و تامین تخم مرغ کمبودی نداریم و تنها مشکل اساسی در این خصوص توزیع محصول است که به علت تعدد در وجود زنجیره ها و شبکه سنتی عرضه، بازار دچار التهاب می شود و با عرضه از طریق سامانه بازارگاه بدنبال تعادل قیمت در بازار هستیم.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین جزئیات تولید و عرضه تخم مرغ، دلایل گرانی این محصول و تاثیر عرضه از طریق سامانه بازارگاه  با خبر شویم:

ناصر نبی پور سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار تخم‌مرغ اظهار کرد: هم اکنون تخم مرغ با نرخ مصوب هر کیلو ۱۴ هزار تومان معادل شانه‌ای ۲۸ هزار تومان است.

وی قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ را ۱۵ هزار و ۷۳۳ تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به منافع مصرف کننده و بهبود نسبی بازار نهاده، اتحادیه نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار را قبول کرده است.

نبی پور از افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت جوجه یکروزه خبر داد و گفت: طی ۳ تا ۴ ماه اخیر، قیمت جوجه از ۵ تا ۷ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان رسید که به عنوان یکی از مولفه‌های تولید، تاثیر بسزایی در قیمت تمام شده دارد.

سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن با انتقاد از افزایش مجدد قیمت کارتن و شانه بیان کرد: ابتدای هفته قیمت کارتن ۷۰۰ تومان بود که به یکباره فروشنده آن را به ۷۶۵ تومان افزایش داده است. طی نامه‌ای به سازمان حمایت تقاضا کردیم که تنها تولیدکننده را نبینند و بر قیمت سایر مولفه‌های تولید همچون کارتن، شانه، دارو، مکمل و ... نظارت کنند.

وی ادامه داد: ستاد تنظیم بازار، ماهی یکبار باید قیمت مصوب را اعلام کند و افزایش یا کاهش قیمت نهاده‌ها را در آن لحاظ کند که متاسفانه این موضوع مورد بی توجهی قرار می‌گیرد.

نبی پور با اشاره به اینکه گرانی تخم مرغ در خرده فروشی‌ها ارتباطی به مرغدار ندارد، بیان کرد: اتحادیه مرغداران میهن با نرخ مصوب تخم مرغ را در سامانه بارانداز توزیع می‌کند و وظیفه تشکل‌ها تنها تامین تخم مرغ است و دستگاه‌های نظارتی باید بر بازار نظارت کنند.

این مقام ‌مسئول ادامه داد: مغازه داران روزانه میزان قابل توجهی تخم مرغ نمی‌فروشند و تنها برای جوری جنس می‌آورند و مغازه داری در تهران نیست که روزانه ۱۰ کارتن معادل ۳۰ شانه تخم مرغ بفروشد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با بیان اینکه مازادی در تولید نداریم، گفت: قیمت تخم مرغ تابع مکانیزم عرضه و تقاضاست، و شاهد بودیم که با مازاد عرضه، قیمت پایین بود.

وی کمبود نهاده با نرخ مصوب و نبود سنخیت میان هزینه‌های تولید با قیمت فروش را علت اصلی افت تولید تخم مرغ اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده ها، مرغداران مرغ‌های خود را روانه کشتارگاه کردند به طوریکه ظرفیت تولید تخم مرغ استان تهران از ۱۴ میلیون به ۵ میلیون مرغ رسیده است که این امر بدان معناست که بزرگترین تولیدکننده تخم مرغ با ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند.

نبی پور پیرامون انتقاد مصرف کنندگان به عرضه تخم مرغ‌های ریز در بازار بیان کرد: مرغ هرچه سنش بالا رود، تخم مرغ آن درشت‌تر می‌شود و تخم مرغ‌های موجود در بازار مربوط به مرغ‌های فروردین و اردیبهشت است و ریزی یا درشتی تخم مرغ ارتباطی به مرغدار ندارد.

وی با اشاره به اینکه فروش تخم مرغ بر مبنای کیلو باید انجام شود، گفت: درب مرغداری تخم مرغ بر مبنای کیلو فروخته می‌شود که در مغازه‌ها هم عرضه به مشتری باید بر این مبنا باشد و حال اینکه عرضه بر مبنای عدد یا شانه در مغازه‌های خرده فروشی انجام می‌شود، دستگاه حاکمیت باید نظارت کند.

نبی پور تولید روزانه تخم مرغ را ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تن اعلام کرد و افزود: با توجه به کشتار مرغ‌های جوان، تولید تخم مرغ ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن نرخ کنونی هر کیلو کنجاله سویا را ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان و ذرت را ۴ تا ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به کمبود نهاده با نرخ مصوب، مرغداران مجبورند ۶ تا ۱۰ درصد کنجاله سویا و ۴ تا ۵ درصد ذرت را از بازار آزاد تامین کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در ایام پایانی سال تقاضا برای خرید تخم مرغ افزایش نمی‌یابد، تصریح کرد: گرچه در ایام‌ پایانی سال تقاضا برای خرید تخم مرغ بواسطه افزایش مصرف از سوی قنادی‌ها بالا می‌رفت، اما امسال به خاطر کرونا، تعطیلی برخی مراکز و همچنین تعطیلی مدارس و کاهش تولید کیک و کلوچه افزایشی در بازار نداریم.

رضا سالمی مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به اینکه کمبودی در تولید و تامین تخم مرغ نداریم، اظهار کرد: با توجه به تولید بیش از یک‌میلیون تن تخم مرغ و مصرف سالیانه ۹۴۰ تا ۹۵۰ هزار تن کمبودی در تامین این کالا نداریم.

وی تولید روزانه تخم مرغ را ۲۷۰۰ تا ۲۸۰۰ تن اعلام کرد و گفت: با وجود تعدد زنجیره های توزیع و شبکه سنتی عرضه، قیمت تخم مرغ در بازار دچار نوساناتی شده چرا که میزان مصرف کمتر از تولید است که با نظم در عرضه امیدواریم کاهش قیمت محقق شود.

سالمی با اشاره به اینکه مشکل اساسی تخم مرغ در بحث شبکه توزیع است، بیان کرد: افزایش یا کاهش قیمت هر کالایی تحت تاثیر سه عامل تامین، توزیع و نظارت است که خوشبختانه در بحث تامین تخم مرغ مشکلی نداریم و مشکلات به توزیع و نظارت باز می‌گردد.

این مقام مسئول ادامه داد: در شرایط پیک مصرف سالیانه ۹۴۰ تا ۹۵۰ هزار تن تخم مرغ در داخل استفاده می‌شود که با این وجود ۵۰ هزار تن مازاد بر نیاز کشور است.

به گفته وی، تولیدکنندگان داخل و خارج استان با نرخ مصوب تخم مرغ را در اختیار شبکه‌های توزیع می‌گذارند که طی چند روز آینده پیش بینی می‌شود که بازار تخم مرغ به تعادل برسد.

 خطیبی یکی از تولیدکنندگان مرغ تخم گذار در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه ۷۵ درصد قیمت تمام شده تخم مرغ را نهاده‌های دامی شامل می‌شود، اظهار کرد: در ماه‌های گذشته با افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نهاده‌های دامی، قیمت تمام شده تولید بالا رفت.

وی افزود: تولیدکنندگان تخم مرغ راغب هستند که قیمت محصولشان را به نرخ پایین عرضه کنند تا مصرف کننده حجم بیشتری کالا را بتواند خریداری کند.

خطیبی ادامه داد: تولیدکنندگان تخم مرغ تلاش می‌کنند تا محصول تولیدیشان را با بهترین کیفیت و ارزان‌ترین قیمت در اختیار مصرف کننده قرار دهند و در شرایط فعلی اقتصاد و کاهش قدرت خرید خانوارها دوست ندارند با گرانی تخم مرغ، خرید خانوار کاهش یابد.

وی افزود: بعد از تامین نهاده، قیمت گذاری مهم‌ترین چالش پیش روی تولیدکنندگان است که گاهی مواقع به علت پاسکاری میان وزارت جهاد و صمت با تاخیر انجام می‌شود، در حالیکه مرغداران خواهان قیمت تمام شده تولید با سود منطقی هستند.

این تولیدکننده سودجویی عوامل واسطه و دلال را علت اصلی اختلاف قیمت تخم مرغ درب مرغداری تا خرده فروشی دانست و گفت: این اختلاف قیمت ارتباطی به مرغدار ندارد و دستگاه‌های مسئول با اعمال نظارت باید این فاصله قیمت را کاهش دهند.