ریفلاکس اسید زمانی اتفاق می افتد که محتوای معده شما به مری برگردد که در این وضعیت اسفنکتر تحتانی مری (LES) شل شده و اجازه می دهد اسید معده به مری وارد شود. اگر این اتفاق بیش از دو بار در هفته رخ دهد بنابر تشخیص پزشک ممکن است شما به بیماری بازگشت اسید به مری مبتلا باشید. چندین عامل مرتبط با غذا ممکن است در ریفلاکس اسید نقش داشته باشند، مانند:
موقعیت بدن شما بعد از غذا خوردن
مقدار غذایی که طی یک وعده می خورید
نوع غذاهایی که می خورید
با اصلاح نحوه و آنچه می خورید می توانید هریک از این عوامل را مدیریت کنید. تغییر وضعیت بدن به حالت ایستاده یا نشسته بعد از غذا و خوردن حجم کمتر می تواند به جلوگیری از ریفلاکس کمک کند. با این حال، دانستن اینکه از کدام غذاها باید اجتناب کرد کمی گیج کننده تر است. هنوز در جامعه پزشکی بر سر این که کدام غذاها در واقع علائم ریفلاکس را ایجاد می کنند، اختلاف نظر وجود دارد. به گزارش هلث لاین، با وجود این عدم توافق بسیاری از محققان موافقند برای جلوگیری از سوءهاضمه، سوزش معده و سایر علائم ریفلاکس اسید بهتر است از انواع خاصی از غذاها و نوشیدنی ها اجتناب شود حتی کاهش وزن نیز ممکن است در کاهش علائم مفید باشد.

بیشتربخوانیم:ارتباط اضطراب و ریفلاکس  معده 

وعده های غذایی پرچرب و سرخ شده


غذاهای چرب به طور معمول فشار شما را کاهش می دهند و تخلیه معده را به تعویق می اندازند که این امر ممکن است خطر ابتلا به علائم ریفلاکس را افزایش دهد، بنابراین برای جلوگیری از ریفلاکس مصرف کل چربی را کاهش دهید. در اینجا برخی از غذاهای پرچرب وجود دارد که ممکن است بخواهید از آنها اجتناب کنید:
سیب زمینی سرخ کرده
حلقه های پیاز سرخ شده
چیپس سیب زمینی
کره
شیر پرچرب
پنیر
بستنی
خامه ترش پرچرب
سس های سالاد خامه ای پرچرب
سس خامه ای و دیپ
برش های زیاد گوشت قرمز پر چربی مانند دنده

بیشتربخوانیم:پیامدهای ترش کردن در طولانی مدت

غذاهای ادویه دار

برخی از مطالعات حاکی از آن است که در صورت داشتن اختلال عملکرد دستگاه گوارش غذاهای پرادویه می توانند باعث درد شکمی و علائم سوزش شوند. به احساس خود پس از خوردن برخی غذاها توجه کنید و تحمل ادویه ای خود را هنگام برنامه ریزی برای وعده های غذایی در نظر بگیرید.

میوه ها و سبزی ها

میوه ها و سبزی ها قسمت مهمی از رژیم شما محسوب می شوند. با این حال، انواع خاصی ممکن است علائم ترش کردن معده یا ریفلاکس شما را بدتر کنند. میوه ها و سبزی های زیر متخلفان متداول هستند:
آناناس
مرکبات مانند پرتقال، گریپ فروت، لیمو و لیموترش
گوجه فرنگی و غذاهای پایه گوجه فرنگی مانند سس گوجه فرنگی، سالسا، چیلی و سس پیتزا
سیر و پیاز
اگر شک دارید سطح تحمل خود را با یک پزشک کنترل کنید حتی صحبت با یک متخصص تغذیه نیز ممکن است در طراحی و تهیه رژیم غذایی که به مدیریت وضعیت شما کمک کند، مفید باشد.

نوشیدنی ها


چندین نوشیدنی معمول نیز ممکن است علائم را در افراد مبتلا به ریفلاکس تحریک کند. این شامل:
الکل
قهوه و چای
نوشیدنی های گازدار
آب مرکبات و گوجه فرنگی
با یا بدون کافئین، قهوه ممکن است علائم ریفلاکس را ایجاد کند. با این حال، برخی از افراد مبتلا به ریفلاکس قهوه را به خوبی تحمل می کنند. به علائم خود توجه کنید و فقط نوشیدنی هایی را مصرف کنید که برای شما قابل تحمل هستند.

سایر مواد غذایی، داروها و مکمل ها

تعدادی از مواد غذایی و دارویی دیگر ممکن است باعث عملکرد ضعیف LES شما شود که منجر به علائم ریفلاکس می شود. به عنوان نمونه ممکن است علائم پس از مصرف را تجربه کنید:
شکلات
نعناع مانند نعناع فلفلی یا هندی
مکمل های آهن یا پتاسیم
آنتی بیوتیک ها
آسپرین یا سایر مسکن ها
بیس فسفونات ها
مسدود کننده های آلفا
نیترات
مسدود کننده های کانال کلسیم
ضد افسردگی های سه حلقه ای
تئوفیلین
غذاهای فرآوری شده
اگر فکر می کنید این داروها ریفلاکس اسید یا سوزش معده شما را افزایش می دهد ممکن است وسوسه شوید که مصرف یک دارو یا مکمل را قطع کنید همیشه قبل از قطع داروهای فعلی خود با پزشک صحبت کنید.

در پایان

ایجاد تغییراتی در رژیم و عادات غذایی می تواند به شما در کاهش علائم ریفلاکس اسید و نیاز به آنتی اسیدها کمک کند. توجه به این نکته مهم است که استفاده طولانی مدت از آنتی اسیدها ممکن است منجر به اثرات ناخواسته سلامتی شود.
آنتی اسیدها به عنوان یک راه حل کوتاه مدت برای یک مشکل طولانی مدت در نظر گرفته شده اند. آنتی اسیدها به سرعت اسیدهای معده را برای جلوگیری از درد همراه با ریفلاکس اسید خنثی می کنند، اما مری ملتهب را درمان نمی کنند. اثرات طولانی مدت استفاده از ضد اسید ممکن است شامل موارد زیر باشد:
حالت تهوع
اسهال
سردرد
یبوست در بعضی از افراد
همچنین استفاده بیش از حد از آنتی اسید ممکن است باعث ایجاد هیپرکلسمی شود که می تواند بسیاری از اندام ها را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این، تجمع منیزیم یا آلومینیوم به طور بالقوه می تواند برای افرادی که بیماری کلیوی دارند، مسئله ساز شود. خوردن قسمت های کوچک تر و تلاش برای ماندن در وضعیت ایستاده یا نشسته بعد از غذا ممکن است کمک کند. در صورت بروز علائم سعی کنید از مصرف غذاهای پرچرب، غذاهای پرادویه و برخی میوه ها، سبزی ها و نوشیدنی ها خودداری کنید.
بعد از مصرف داروها یا مکمل ها نیز ممکن است علائم را مشاهده کنید. اگر این اتفاق افتاد با پزشک خود صحبت کنید ممکن است بتواند داروهای جایگزین یا راهکارهایی را برای کمک به مدیریت علائم شما توصیه کنند.
مترجم: الهه زارعی