کتاب‌های ملک‌الشعرای سابق انگلیس ممنوعه شد

منبع: ایران آرت

85

1399/10/12

11:36


کتابخانه بریتانیا به تازگی در اقدامی عجیب کتاب‌ها و آثار تد هیوز، ملک‌الشعرای سابق این کشور را در فهرست سیاه خود قرار داده است.

ایران آرت: اسپایک آنلاین نوشت طبق اطلاعات به دست آمده از مسئولان کتابخانه بریتانیا این اقدام به دلیل سابقه خانوادگی شاعر انگلیسی است. کتابخانه بریتانیا (British Library) از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان است که در شهر لندن واقع شده است و در سال ۱۹۷۳ با تصویب پارلمان کتابخانه از ادغام کتابخانه موزه بریتانیا، کتابخانه ملی مرکزی و سازمان ملی کتابشناسی و کتابخانه ملی امانی و کتابخانه ثبت اختراع و کتابخانه مرجع علوم به وجود آمد.

کتابخانه بریتانیا لیست سیاهی از کتاب‌های ممنوعه دارد که هر سال مواردی به این لیست اضافه می‌شود و در ماه‌های اخیر به خاطر تظاهرات ضدنژادپرستی در کشورهای مختلف اروپا و آمریکا کتاب‌های ترویج کننده نژادپرستی به این لیست اضافه شده است. ولی در مورد تد هیوز به نظر می‌رسد کمی اغراق صورت گرفته است چون خود مسئولان این کتابخانه می‌گویند که ممنوعیت آثار هیوز به خاطر سابقه خانوادگی او است.

به گزارش همشهری آنلاین تد هیوز  شاعر انگلیسی و نویسندهٔ کودکان از سال ۱۹۸۴ تا هنگام مرگ دارای عنوان ملک‌الشعرایی بریتانیا بوده ‌است. وی در رده‌بندی منتقدان مرتباً در ردهٔ بهترین شاعران نسل خود انتخاب می‌شده‌ است. در سال ۲۰۰۸ مجلهٔ تایمز در فهرست پنجاه‌ نفرهٔ خود از بهترین نویسندگان سال ۱۹۴۵ بریتانیا، وی را در رتبهٔ چهارم قرار داد.

پدر هیوز تنباکوفروش بود و اجدادش در کار واردات این محصول فعالیت داشتند و طبق اسناد کتابخانه بریتانیا اجداد این شاعر بزرگ انگلیسی در برده‌داری و استعمار کشورهای دیگر نقش مهمی داشتند. طبق این اسناد ۳۰۰ سال پیش اجداد هیوز در آمریکای شمالی از بومی‌های آمریکا به عنوان برده استفاده می‌کردند.

منتقدان ادبی این اقدام کتابخانه بریتانیا در قرار دادن آثار شخصی به خاطر کارهای اجدادش مسخره و پوچ ارزیابی می‌کنند. بسیاری از کارشناسان ادبی در واکنش به این اقدام کتابخانه بریتانیا در یادداشت‌های مختلفی این عمل را نوعی همکاری با استعمارگران ارزیابی کردند. آنها گفتند هیوز و حتی پدرش هیچ کدام از رفتارهای اجداد خود را ندیدند و قرار دادن نام او در لیست برده‌داران چندان کار معقولی نیست.

تد هیوز در ۱۷ اوت ۱۹۳۰ در منطقهٔ یورکشایر به دنیا آمد. اصالت مادرش به ویلیام فریر می‌رسد که در قرن یازدهم به انگلستان وارد شد. پدرش یکی از هفده نفری بود که از یک تیپ جنگی بزرگ در جنگ جهانی اول جان سالم به در برد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو