انتشار "کتابی برای هنرمند نشدن" سعید فلاح‌فر

142

1399/10/12

13:12


دومین مجموعه از یادداشت‌ها و گفتگوهای سعید فلاح‌فر با عنوان "کتابی برای هنرمند نشدن" منتشر می‌شود.

انتشار "کتابی برای هنرمند نشدن" سعید فلاح‌فر

به گزارش هنرآنلاین، بعد از ورود هنرمندان به فضاهای مجازی، یکی دیگر از مواهب روزهایی کرونایی؛ فرصت هنرمندان و نویسندگان برای ساماندهی آرشیوهای شخصی، بازنگری آثار و تدوین مقالات و انتشار کتاب‌های تازه بود. در همین موقعیت به دست آمده "کتابی برای هنرمند نشدن/ نقاشی، عکاسی" هم آماده انتشار شد.

بعد از چاپ و انتشار کتاب "شب‌نشینی در هشتی" در سال 1395، این دومین مجموعه از یادداشت‌ها و گفتگوهای سعید فلاح‌فر است که منتشر خواهد شد. تمام این یادداشت‌ها پیشتر در نشریات و رسانه‌های معتبر - از جمله در بخش هنرهای تجسمی سایت هنرآنلاین - به صورت پراکنده منتشر شده‌اند. اما دشواری مراجعه همزمان به همه آن منابع و مقایسه‌های لازم، برای علاقه‌مندان دشوار خواهد بود. بنابراین انتشار آن‌ها در یک مجلد کامل، دسترسی و تعقیب گفتار را ساده‌تر خواهد کرد.

این نوشتار  در بین سال‌های 1397 تا 1399 عمدتاً تلاشی است برای پیرایش "هنر" از آنچه به زعم نگارنده در سال‌های اخیر - عمداً و سهواً - در اشکال "شبهه هنری" و یا سودجویانه، سلامت آن را به خطر انداخته‌اند. با وجود حذف نقدها و تحلیل‌های مناسبتی، بدیهی است زمان و موقعیت انتشار هر کدام از یادداشت‌ها در موضع‌گیری‌های - گاهی تند - نویسنده دخیل بوده و چه بسا در زمان و وضعیتی دیگر، تعبیری متفاوت را برای خواننده در پی داشته باشند. اما کلیت مجموعه به ترتیبی است که نمی‌توان نظریات طرح شده در آن را - به ویژه در مقطع مهمی از تحولات هنر معاصر ایران - ندیده گرفت. زبان خاص و مواجهه مستقیم نویسنده با موضوعات، دغدغه‌های اجتماعی و هنری، صراحت و نکته‌سنجی؛ وجه مشترک این مجموعه می‌تواند باشد.

بازار هنر و هنر بازاری، ماهیت/ اصالت و هویت، جهان‌نویسی ابزار هنری، سرقت ملایم هنری، هنر پسامعاصر و خداحافظی با جنبش‌های هنری، من اثر هنری می‌فروشم/ پس هنرمندم، مراقب کاغذهای دیواری باشید، بحران عکاسی بحران، عاریه‌گرافی و... برخی از عناوین کتاب "کتابی برای هنرمند نشدن" است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو