با شماری از مهمترین مزایای تعطیلات برای سلامتی آشنا شویم

با شماری از مهمترین مزایای تعطیلات برای سلامتی آشنا شویم


منبع: همگردی

197

1399/10/13

09:00


لذت، رشد و در نهایت سلامتی، از جمله مهمترین فواید تعطیلات هستند. تعطیلات باید مفرح و با نشاط باشند تا فرد بتواند خستگی ناشی از کار کردن و احساس مسئولیت در روزهای پیشین را برای ساعاتی هم که شده، به دست فراموشی بسپارد و با کشیدن یک نفس عمیق، تمام انرژی های منفی وجودی خود را رها کرده و آماده آینده شود. با ما در مقاله مهمترین مزایای تعطیلات برای سلامتی همراه باشید تا کمی شما را با مهمترین فواید تعطیلات برای سلامتی آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با مزایای مهم تعطیلات برای سلامتی برایتان مفید خواهد بود.

ایجاد انگیزه بالا

همیشه بحث بر سر اینکه آیا این تنبیه کردن افراد است که سبب افزایش انگیزه در آنان می شود یا این پاداش است که می تواند سبب ایجاد انگیزه ای فوق العاده بالا در آنان شود، داغ و انصافا بوده و تاکنون نیز کسی نتوانسته پاسخی قطعی در این مورد دهد، زیرا فرهنگ و تربیت رشد یافته انسانها با یکدیگر متفاوت بوده و همین تفاوت نیز باعث می شود تا برخی از کارفرمایان و افراد بالادستی از عنصر تنبیه و مجازات و برخی دیگر از پاداش و مرحمت استفاده کنند.

اما، چیزی که تاکنون در دنیای کار به اثبات رسیده و تقریبا تمامی مدیران ارشد کمپانی های بزرگ و نامدار جهان از آن برای ایجاد انگیزه در میان کارکنان و کارمندانشان استفاده می کنند، مهیا کردن فرصت رفتن به تعطیلات هست. در حقیقت، یکی از مهمترین مزایای تعطیلات برای سلامتی را بایستی همین موضوع یعنی ایجاد انگیزه کار در طیف کارگری جامعه دانست. طبق تحقیق انجام شده بر روی جمعی از کارکنان، با اعلام رفتن به تعطیلات آن پس طی کردن هشت ماه آتی، توان و انگیزه کاری آنان در حد قابل قبولی افزایش و بسیاری نیز توانستند قابلیتهای مثبتی را در طی همین بازه زمانی از خود نشان دهند.

با اندکی دخل و تصرف در همین سیستم، مدیران با اعلام امتیاز سفر و رفتن به تعطیلات تنها برای عده ای که راندمان کاری خود را از کف به سقف برسانند، غوغایی در محیط کار کارکنانشان ایجاد کرده و تا حد زیادی به اثبات رساندند که پاداش اثری چند برابری نسبت به تنبیه و مواخذه دارد.

ایجاد انگیزه بالا

افزایش سطح سلامت جسمانی

تاکنون محققان و دانشمندان زیادی به بررسی ارتباط حضور در تعطیلات و جایی که کلا به انسانها خوش می گذرد با مبتلا شدن آنان به انواع و اقسام بیماری های روحی و جسمی پرداخته و تقریبا همه این تحقیقات بر این قضیه صحه گذاشته اند که داشتن یک تعطیلات خوب و همچنین منظم رفتار کردن در گذراندن اوقات فراغت، می تواند سبب کاهش مبتلا شدن انسانها به انواع بیماری های قلبی و عروقی و رفع خستگی جسمانی آنان شود.

طبق نتایج تحقیقات پژوهشگاه موسسه ملی سلامت USA پیرامون مزایای مهم تعطیلات برای سلامتی، سپری کردن لحظاتی خوش خصوصا برای قشری از کارکنان که بصورت مستمر در طول هفته کار می کنند، می تواند باعث کاهش 30٪ درصدی مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی در آنان شود. بطور خلاصه، اگر بخواهید این مورد از مهمترین فواید تعطیلات برای سلامتی را برایتان تعریف کنیم، باید بگوییم که حتما برای آخر هفته های خود برنامه ریزی کرده و صرفا به سبب اینکه خسته اید و می خواهید فقط کمی بیشتر از دیگر روزهای هفته در تخت بمانید و استراحت کنید، در خانه نمانید.

افزایش سطح سلامت جسمانی

دستیابی به طرز تفکری نو

از دیگر مزایای مهم تعطیلات برای سلامتی باید به همین موضوع اشاره کرد. رفتن به تعطیلات یعنی جا به جا شدن از مکان A به مکان B؛ یعنی آشنا شدن با خصوصیات رفتاری و فرهنگ دیگر انسانها در اقصی نقاط کشور. رفتن، دیدن و به کار گرفتن منطق سبب می شود تا خیلی از ماها پی به رفتارهای اشتباه خودمان در طول شبانه روز ببریم. تعطیلات و معاشرت با افراد یا حتی انجام یک سفر چند روزه می تواند سبب شود تا ما خیلی جدی به این فکر کنیم که برخی از کارها و عادتهای زندگی روزمره بیهوده و آزاد دهنده برای اطرافیانمان بوده و بایستی هرچه سریعتر درصدد ایجاد تغییر در آنان برآییم.

در ضمن، یادتان باشد تعطیلات تنها رفتن به شمال ایران نیست و می تواند مقصد ما یک شهر کوچک جنوبی یا اصلا موزه و سالن سینمایی باشد که به تازگی در آن سوی شهر افتتاح شده است. یادتان نرود که در هر لحظه از زندگی می توان با چیزهایی مواجه شد که جرقه زن شروع یکسری فعل و انفعالات جدید در احوالات درونی ما می شوند.

دستیابی به طرز تفکری نو

بهبود سلامت روانی

با خودتان رو راست باشید و نگذارید که شرایط کاری یکنواخت و بعضا فشارهای مختلف شما را از پای درآورند. متاسفانه، به بخش روحی و روانی کارکنان در کشور ما اصلا توسط مدیران و صاحبین مشاغل توجه نشده و آنها تنها چیزی که از کارکنان خود می خواهند، کار و کار و کار است! در حالیکه آزاد گذاشتن نیروی کار حداقل برای چند روز سبب می شود تا او فاصله ای چند فرسنگی میان خود و بیماری های مختلف روحی و روانی از جمله افسردگی را ایجاد نماید.

البته اینها تنها فرضیه نبوده و به گواهی پژوهشکده Mind Body Center و همچنین دستاوردهای کلینیک مارشفیلد از ایالت ویسکانسین آمریکا، کسانی که به تعطیلات می روند، از خطر ابتلای به مراتب کمتری به بیماری های روحی در مقایسه با کسانی که پیوسته کار می کنند، برخوردار هستند. توجه به این مورد برای زنان شاغل دارای اهمیت بالاتری به سبب روحیات خاص و لطیف آنهاست.

حالا با تمام اینها، گاهی اوقات پیش می آید که شما بعنوان نیروی کار و با توجه به شناختی که از شرایط روحی و روانی خود دارید، برنامه یک سفر کوتاه مدت و چند روزه را چیده و در این میان، رئیس شما اجازه رفتن به این مرخصی چند روزه را نمی دهد. در چنین موقعی، باید به او بگویید که من برای پیشرفت در کار تو به این سفر خواهم رفت و این تو هستی که باید برای چنین سفری از من حمایت کنی، زیرا به گواهی تحقیقات بعمل آمده، تا به امروز چیزی در حدود 80 میلیارد دلار بصورت سالیانه ضرر متوجه سیستم کارفرمایان اقصی نقاط دنیا تنها به سبب بی محلی و کم توجهی به مهمترین مزایای تعطیلات برای سلامتی شده است.

بهبود سلامت روانی

موثر در کاهش استرس

یکی دیگر از مهمترین فواید تعطیلات برای سلامتی، اثر بخشی بالای آن در کاهش استرس شما در زندگی روزمره است. اوقات فراغت می توانند طبیعی ترین نسخه برای از بین بردن استرس های بد و مخرب در زندگی تک تک ما انسانها باشند. برای این منظور، تنها کافی است یک جستجوی ساده در دنیای بی مرز مجازی کرده تا متوجه شوید که هیچ چیز بدتر از استرس مداوم و تشویش های روزانه نمی تواند یک اشرف مخلوقات را از پای درآورد!

طبق گفته انجمن معتبر روانشناسان آمریکا، باید انسانها در بازه های زمانی منظم به فکر رقم زدن یک تعطیلات هر چند کوتاه مدت باشند تا بتوانند با کاهش استرس درونی خود، با کیفیت بهتری در محیط کاریشان ظاهر شده و کارها را پیش ببرند. معمولا، تعطیلات آخر هفته و حضور در خانه از عصر به بعد فرصت کافی برای معاشرت و استراحت کامل خصوصا برای ما ایرانیان نیست و به همین خاطر نیز پیشنهاد می شود تا افراد با یک برنامه ریزی دقیق و چند روزه، اقدام به گرفتن مرخصی از کارفرمای خود کرده تا حداقل کمی از محیط کاری فاصله گرفته و وقت بیشتری را با همسر، فرزند و دوستان خود بگذرانند.

موثر در کاهش استرس

خلاقیت و تقویت ذهن

به همه چیزهایی که در مطلب مزایای مهم تعطیلات برای سلامتی برایتان شرح دادیم، این مورد را نیز اضافه نمایید. حقیقتی که نمی توان منکر آن شد، یکنواخت بودن وظایف شغلی ما ایرانی ها در طیف گسترده ای از مشاغل خصوصا در حیطه کارمندی است. در واقع، ما بعنوان نیروهای کار متعهد بصورت روزانه کارهایی را انجام می دهیم و بعد از گذشت مدت زمانی، پی به تکراری بودن و عدم وجود اتفاقی تازه می بریم. رفته رفته ذهن ما قدرت خلاقیت و انعطاف پذیری خود در ایجاد فرصتهای نوین را از دست داده و خدا نیاورد روزی را که کارفرما از ما توقع ابداع یک خلاقیت یا طرحی نو متناسب با زمینه شغلی خود داشته باشد!

در چنین بحبوحه ای است که انگاری یک مشت محکم به سر ما خورده و کاملا ما را گیج کرده است. از ذهنی که تنها خودمان عادتش دادیم تا یکسری کارهای روتین و روزمره را انجام دهد، اکنون باید توقع یک خلاقیت جدید را داشته باشیم. در اینجاست که باید بگوییم از مهمترین مزایای تعطیلات برای سلامتی، تقویت ذهن و آماده نگه داشتن آن برای ایجاد خلاقیتهای جدید و متناسب با شرایط فعلی دنیا هست.

خلاقیت و تقویت ذهن

تحکیم روابط عاطفی

نوبتی هم باشد باید قدری در خصوص فواید مهم تعطیلات پیرامون روابط عاطفی خود با همسر، فرزند، والدین و همچنین دوستان و آشنایانمان صحبت کنیم. کار کردن مداوم همانطور که تا به اینجای مطلب مهمترین فواید تعطیلات برای سلامتی نیز متوجه آن شده اید، تنها سبب از کار افتادگی و تنهایی افراد می شود. وقتی دوستتان از شما برای حضور در مهمانی دعوت کرده و شما به او جواب منفی بخاطر مشغله یا خستگی ناشی از آن می دهید، در حقیقت ضربه محکمی به ارتباط خود با او زده اید یا مثلا وقتی همسرتان از شما انتظار رفتن به فلان نقظه از شهر را دارد و شما بخاطر شرایط کاری یا مستاصل شدن خود نمی توانید به این خواسته او جواب مثبت دهید یا حتی رفتن به یک پارک ساده را نیز از فرزند خود به این دلایل دریغ می کنید.

در چنین شرایطی نباید انتظار چیزی جز تنهایی را در آینده ای نه چندان دور برای خود داشته باشید. فراموش نکنید که اصلی ترین راه ایجاد یک ارتباط صمیمانه و محکم با همسر، خانواده و دوستانتان تنها وقت صرف کردن با آنان است. در تعطیلات خود همواره این را مدنظر قرار دهید و سعی کنید برنامه هایی را برای اوقات فراغت خودتان تنظیم کنید که دیگران و خصوصا اعضای خانواده در آن بتوانند مشارکت داشته باشند. به این شیوه، دیگر خیالتان از بابت روابط عاطفی خود با دیگران که فاکتور مهمی خصوصا برای ما ایرانی های عاشق و مهربان بوده، آسوده می گردد.

تحکیم روابط عاطفی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو