بازار تجارت آنلاین در ایران به سرعت در حال رشد است و هر روزه ایده جدیدی برای بهبود رضایت مشتریان و جذب بیشتر مشتریان به شیوه خرید آنلاین ارائه می شود. کسب و کارهای جدید هر روزه خدمت جدیدی به مشتریان ارائه می دهند و تا به سهم خود تجارت ایران را به سمت آنلاین شدن پیش ببرند.

ایراد بزرگ تجارت آفلاین و سنتی عدم شفافیت و در نتیجه ایجاد فساد در معاملات می باشد. به عنوان مثال باغدار پرتقال خود را کیلویی ۶ هزار تومان به دلال می فروشد و پس از خرید و فروش این محصول بین چندین دلال و واسطه، در نهایت به قیمت ۲۰ هزار تومان در مغازه به مشتری عرضه می شود. حال آنکه نه باغدار از این قیمت بالا سودی برده است و نه نیازی بود مشتری این قیمت بالا را پرداخت کند.

میوه

شفافیت و سلامت، نتیجه آنلاین شدن تجارت

«شیریک» به عنوان یک اپلیکیشن خرید اجتماعی، زیرساختی فراهم کرده تا تمامی محصولات اعم از محصولات دیجیتال و مد و لباس و محصولات سوپرمارکتی و حتی میوه و سبزیجات، تماما مستقیم از تولیدکننده و واردکننده اصلی به دست مشتری نهایی برسد. در همین راستا شیریک با اضافه کردن دسته بندی میوه و سبزیجات،  این محصولات را به طور مستقیم از باغدار و کشاورز خریداری کرده و بدون دریافت هیچ کمیسیونی به دست مشتری نهایی می رساند.

در کمپین یلدای امسال شیریک نشان داد می تواند حجم بالایی از محصولات را با کیفیت و بسته بندی مناسب، به قیمت ارائه شده توسط باغدار به فروش برساند. البته در حال حاضر شیریک به علت نبود زیرساخت لجستیک مناسب در کشور مجبور به توزیع این محصولات تنها در تهران شده است. اما اگر شرکت های لجستیکی نظیر شرکت پست در این راه کمک کنند می تواند  تمامی کشاورزان و باغداران کشور با به صورت مستقیم به مشتریان متصل کند و پدیده دلالی از این بخش مهم اقتصاد کشور حذف گردد.

سبزیجات

بررسی کشاورزانی که تا امروز به شیریک ملحق شده اند بهترین نمونه برای مطالعه در این زمینه و بررسی دلایل موفقیت این اپلیکیشن می باشند.

شیریک و سایر استارت آپ هایی که با صداقت در بازار تجارت آنلاین ایران کار می کنند نشان دادند که می توان با تیکه بر دانش و تخصص جوانان کشور خودمان در جهت بهبود شرایط موجود در بازار و اقتصاد ایران گام برداریم. به امید روزی که بازار تجارت ایران هر چه بیشتر به سمت شفافیت و سلامت پیش برود و برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور و مردم، منتظر کمک های خارجی نباشیم.