با شماری از جاذبه های دیدنی مشهور چهارمحال و بختیاری آشنا شویم

با شماری از جاذبه های دیدنی مشهور چهارمحال و بختیاری آشنا شویم


منبع: همگردی

181

1399/10/13

20:00


یکی از استانهای بی مثال کشورمان، استان چهارمحال و بختیاری بوده که برای گردشگران داخلی و خارجی بسیار جذاب هست. با ما در مقاله بهترین جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری همراه شوید تا شما را با تعدادی از جاذبه های دیدنی مشهور چهارمحال و بختیاری آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با دیدنی های معروف چهارمحال و بختیاری برایتان جالب خواهد بود.

تالاب چغاخور

رای دیدن تالاب چغاخور باید وارد مسیر شهرکرد-ایذه شده و 60 کیلومتر را که طی کردید، به سمت دامنه رفته و در نهایت از زیبایی های این مورد از دیدنی های معروف چهارمحال و بختیاری لذت ببرید. به غیر از زیبایی هایی که خود این تالاب بوجود آورده، از دیگر موارد می توان به مناظر زیبای اطراف، هوای بی نظیر و عالی و در نهایت انواع مختلف پرندگان مهاجر و بومی و آبزیان داخل تالاب اشاره کرد.

بیشتر بخوانیدچغاخور، بهشت زاگرس و نگین چهارمحال و بختیاری

تالاب چغاخور

تالاب گندمان

تالاب گندمان که به مساحت 700 هکتار است، آبش از طریق آب چشمه هایی که در اطرافش وجود دارند، پر می شود. زیبایی هایی که اطراف این مورد از دیدنی های معروف چهارمحال و بختیاری وجود دارند، پرندگان مهاجر و بومی هستند. از مرغزارهای تالاب برای مرتع چرای احشام استفاده می شود، زیرا برای آنها بسیار غنی هستند. اسب سواری در این مرغزارها یک نوع ورزش سنتی بوده و از زمانهای دور در این مکان پرورش اسبهایی با نژاد خاص بومی و عربی و سوارکاری مرسوم بوده است.

بیشتر بخوانیدتالاب گندمان یکی از تالاب های چشم نواز چهارمحال بختیاری

تالاب گندمان

تالاب سولقان

تالاب سولقان دارای پرندگان مهاجر و بومی بسیاری بوده و یکی دیگر از عواملی که این مورد از جاذبه های دیدنی مشهور چهارمحال و بختیاری را روح بخشیده، رویش انواع گلهای رنگارنگ و زیبا مخصوصا در فصول بهار و تابستان هست.

تالاب سولقان

چشمه دیمه

از نظر جغرافیایی چشمه دیمه در مجاورت روستایی به همین نام واقع شده و تا مرکز استان 85 کیلومتر فاصله دارد. اگر نگاهی به گردشگاه های کوهرنگ بیندازید، حتما نام این مورد از جاذبه های دیدنی مشهور چهارمحال و بختیاری را در راس آنها خواهید دید. این برتری بدلیل زیبایی، فضاهای سبز اطراف، هوای مطبوع، راه هموار و آسفالته، سرویس بهداشتی، سکوهایی برای نشستن و در نهایت فضاسازی های بی نظیر بوده که به غیر از جذب عشایر، گردشگران زیادی را هم جذب می کنند.

چشمه دیمه

چشمه کوهرنگ

یکی دیگر از چشمه های بی نظیر منطقه، چشمه کوهرنگ است. این مورد از دیدنی های معروف چهارمحال و بختیاری از دامنه های زردکوه سرچشمه گرفته و در نهایت به به زاینده رود می رسد.

چشمه کوهرنگ

چشمه برم

از آب چشمه برم به غیر از صفایی که به محیط اطراف و زیبایی که به شهر می دهد، برای کشاورزی و تأمین بخشی از آب کارون استفاده می شود.

چشمه برم

چشمه مولا و سرداب

دو روستا نزدیک هم به نامهای آلیکوه و رستم آباد، دارای دو چشمه بی نظیر به نامهای مولا و سرداب هستند. پس، برای دیدن یکی از این چشمه ها بیایید، بدلیل نزدیکی به راحتی می توانید به دیدن چشمه دیگر هم بروید. این چشمه به غیر از اهالی بومی، بسیار برای مسافران و گردشگران جالب هست؛ بگونه ای که در روزهای آخر هفته دارای صدها بازدید کننده است.

چشمه مولا

چشمه سیاسرد

یکی دیگر از بهترین جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری، چشمه سیاسرد نام دارد. این چشمه در تمامی روزهای هفته دارای بازدید کننده هست؛ علل خصوص در روزهای تعطیل و آخر هفته. این چشمه جوشان و بی نظیر هم مانند بسیاری چشمه های دیگر دارای مزایایی بوده و تفرجگاه سیاسرد را شکل داده است که گردشگران و افراد محلی را به سمت خود می کشاند.

چشمه سیاسرد

تنگ صیاد

برای دیدن گونه های گیاهی مختلف و نادر که مختص این استان هستند، می توانید به شمت محور شهرکرد-اصفهان بروید تا به تنگ صیاد که دارای وسعتی برابر با 5400 هکتار است، برسید. شما بعد از ورودتان به این پارک در جای جایش با توجه به حیطه جغرافیایی می توانید نوعی خاص از حیوانات را ببیند؛ مانند زمانیکه به منطقه صعب العبور صخره ها می رسیدو در آنجا پلنگ کل و بز دیده می شوند. بطور کلی، حیوانات دیگری چون روباه، شغال، گرگ، عقاب، تهو و کبک زیستگاهشان این منطقه است.

تنگ صیاد

سبز کوه

وسعت سبز کوه 62000 هکتار است. بدلیل پوشش دهی آن در سه شهرستان، به طبع دارای سه نوع آب و هوا بوده و حیوانات متنوعی چون کبک دری، بز، کل، پلنگ، خرس قهوه ای و سنجاب بلوط های غرب ایران را می توانید ببینید. این مورد از جاذبه های دیدنی مشهور چهارمحال و بختیاری بسیار سرسبز بوده و دارای چشم اندازهایی منحصر بفرد و اکوسیستمی خارق العاده هست.

سبز کوه

آبشار دره عشق

یکی از زیبایی های آبشار دره عشق، سرعت زیادش بوده و از دل کوه به سمت پایین می جوشد. این جوشش و خروش در کنار آرامی رود کارون تضاد جالبی را به نمایش گذاشته و در کنار انارستان و شالیزارهای روستا تکمیل می گردد.

آبشار دره عشق

آبشار آتشگاه

نام آبشار آتشگاه از خاطرات سرداران ایلامی گرفته شده و اطرافش را تفریحگاهی بی نظیر تشکیل داده است که برای گشت و گذار گردشگران و مردم محلی بسیار مناسب است. خوب هست بدانید که این مورد از بهترین جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری از ابتدا تا انتها با پیچ و تابهای بسیاری مواجه بوده و در نهایت به رودخانه خرسان و فضای سرسبزی از درختان و سبزه زارها ختم می شود. شیب دره به طول 3 کیلومتر بوده و در حین راه، آبشارهای بسیار و کوچک اما زیبایی وجود دارند.

بیشتر بخوانیدآبشار آتشگاه لردگان | طولانی ترین آبشار مینیاتوری ایران

آبشار آتشگاه

پارک جنگلی پروز

از زیبایی های طبیعی پارک جنگلی پروز باید به چشمه های جوشان و متعدد، درختان سر به فلک کشیده، فضای سرسبز و دنج، شالیزارهای پراکنده و درختان جنگلی اشاره کرد. یکی دیگر از مواردی که به زیبایی این پارک افزوده، قرارگیری در امتداد دره ای منحصر بفرد و سرسبز است.

پارک جنگلی پروز

غار یخی چما

غار یخی چما با توجه به قندیل ها و چشمه جوشانی که از میان قندیل ها می جوشد، آبش بسیار سرد است. خوب هست بدانید که آب چشمه درون غار به سد کوهرنگ می ریزد. تمامی قندیل های یخ، توده های برف و ضخامت لایه های برف به علت سرمای زیاد در تمامی طول سال دیده شده که خود زیبایی خاصی دارند.

بیشتر بخوانیدغار یخی چما، بزرگترین چشمه آب شیرین کشور

غار یخی چما

غار سراب

اگر موقعیت جغرافیایی غار سراب را بخواهید، باید بدانید که برای رفتن به آنجا باید از جهت جنوب غربی شهرکرد 56 کیلومتر دور شده و قبل از رسیدن به شهر بابا حیدر در کنار روستایی زیبا این غار را مشاهده کنید. از خصوصیات دیگری که این غار دارد، قندیل های آهکی بر روی سقف های بلند غار بوده که گاهی حتی به 15 متر هم می رسند.

غار سراب

پیست اسکی چلگرد

پیست اسکی چلگرد که بدلیل سرمای مداوم در فصل زمستان مورد استفاده قرار می گیرد، دارای مشخصاتی چون 800 متر طول، 20 درصد شیب و در نهایت سه محوطه مجزا برای خانواده ها، آقایان و خانم هاست. از نظر موقعیت جغرافیایی این پیست در بخش شرقی کوه کارکنان و در کنار تونل اول کوهرنگ قرار دارد.

پیست اسکی چلگرد

دشت لاله های واژگون

حتما نام گل لاله واژگون را شنیده اید. از عواملی که باعث رویش این گل شده و دشتی زیبا و رنگارنگ را به نام دشت لاله های واژگون در این منطقه تشکیل داده، می توان به پوشش گیاهی غنی و خوب و از همه مهمتر هوای پاک منطقه اشاره کرد.

دشت لاله های واژگون

فضاهای عشایری

از قوانین فضاهای عشایری می توان به مدت زمان سفر که 15 الی 20 روز طول می کشد، استراحت در میانه راه برای چرای دامها، نوشیدن آب و نفس تازه کردن خانواده ها و در نهایت، برگزاری تور کوچ در تابستان و بهار اشاره کرد. در طول روزهای سفر، عشایر آنقدر به راهشان ادامه می دهند تا به چراگاه و منطقه ای مناسب برای سکونت برسند. کوچ عشایر همیشه با دلتنگی های بسیاری همراه بوده است.

فضاهای عشایری

بردگوری ها

سنگ کبری ها یا برد گوری در اصطلاح بختیاری ها به معنی قبرهاست. این قبرها در زمان زرتشتیان بسیار رونق داشتند، زیرا بدلیل مقدس دانستن خاک، مردگان خود را دفن نمی کردند و در محفظه های سنگی می گذاشتند که استودان یا استخوان دان نام داشتند. برد گوری ها در صخره ها به طول 30.3 و ارتفاع 20.1 متر به صورت تکی یا چند تایی مشاهده می شوند.

بردگوری ها

کتیبه های مشروطیت

یکی از آثار به جامانده ای که واقعه های مشروطیت را برای ما به تصویر کشیده، کتیبه ای بوده که از دو بخش مجزا اما با متنهای بهم پیوسته تشکیل شده است. این کتیبه از نظر موقعیت جغرافیایی در فاصله 40 کیلومتری شهرکرد ساخته شده است. با خواندن مطالب این کتیبه که به دستور ظفر بختیاری نوشته شده، به نقش سرداران و سواران بختیاری پی می بریم.

کتیبه های مشروطیت

شیر سنگی

این آثار سنگی مربوط به دوره صفویان بوده و بر روی سنگ قبر جنگاوران و دلاوران تراشیده می شدند. این آثار نقشهای شیر، اسب و شمشیر را داشته که به نیت پاسداشت دلاوری و جنگویی های رزمندگان حک می شدند.

شیر سنگی

کاروانسرای شلیل

کاروانسرایی در جاده خوزستان وجود دارد که ابتدا کاربری آن کاروانسرا و سپس در دوران پهلوی به پاسگاه نظامی تبدیل شد. در زمان پهلوی این بنا به دست عشایر بختیاری تغییر کاربری داد، چرا که برای مبارزه با نظامیان پهلوی این بنا بهترین موقعیت را داشت. این کاروانسرا که از نظر موقعیت جغرافیایی درست در نزدیکی پل شلیل و مروارید واقع شده، برای اولین بار در دوره پهلوی مورد بازسازی قرار گرفت. خوب است بدانید مصالح بکار رفته در این بنا که سقفی مسطح دارد، سنگ لاشه و سنگ تراش هستند.

کاروانسرای شلیل

روستای سرآقاسید

روستای سرآقاسید بدین گونه بوده که از طریق پشت بام ها، خانه ها بهم متصل هستند. این روستا از نظر معماری بسیار با ارزش بوده و جنس مصالح خانه هایش خشت هست. به نوعی می توان گفت که وقتی وارد این روستا می شوید، با پوشش، گویش، آداب و روسوم و فرهنگی کاملا سنتی رو به رو خواهید شد و می توانید به دیدن جاذبه های طبیعی این روستا بروید.

بیشتر بخوانیددیدنی های روستای سرآقا سید، جاذبه بی نظیر زاگرس

روستای سرآقاسید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو