دلایل پریود نشدن در یک ماه

منبع: اوما

521

1399/10/13

20:12


دلایل پریود نشدن در یک ماه

گاهی اوقات با اینکه می دانید باردار نیستید اما باز هم پریود شما شروع نمی شود و این موضوع شما را نگران می کند. باید بدانید که از دست دادن پریود می تواند به دلایلی غیر از بارداری باشد. علل شایع آن نیز می تواند از عدم تعادل هورمونی تا شرایط جدی پزشکی تغییر کند. همچنین در زندگی یک زن دو بار اتفاق می افتد که قاعدگی او کاملاً نامنظم است. اولین بار وقتی است که شما تازه می خواهید پریودی را تجربه کنید و بار دوم زمان شروع یائسگی است. به طور کلی بیشتر زنانی که به یائسگی نرسیده اند معمولاً هر 28 روز یک قاعدگی دارند. با این حال، یک چرخه قاعدگی سالم می تواند از هر 21 تا 35 روز برای خانم های مختلف متفاوت باشد. اگر شما در این زمان ها پریود نمی شوید دلیلی دارد که در این مقاله برای شما بانوان اومایی عزیز توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

دلایل تاخیر یا از دست دادن پریود در یک ماه

دلایل تاخیر یا از دست دادن پریود در یک چرخه می تواند یکی از موارد زیر باشد:

1. استرس

استرس می تواند هورمون های شما و برنامه روزانه شما را تغییر دهد و حتی بخشی از مغز شما به نام هیپوتالاموس را که مسئول تنظیم قاعدگی شما می باشد را تحت تأثیر قرار می دهد. با گذشت زمان، استرس منجر به ایجاد برخی بیماری ها یا افزایش یا کاهش وزن ناگهانی می شود که همه این موارد بر چرخه قاعدگی شما تأثیر منفی می گذارند. اگر فکر می کنید استرس باعث تاخیر پریود شما شده است، سعی کنید تکنیک های آرام سازی را انجام دهید و تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید. افزودن ورزش بیشتر به برنامه روزانه نیز می تواند به شما کمک کند تا به چرخه طبیعی خود برگردید.

2. وزن کم بدن

زنان مبتلا به اختلالات تغذیه ای، مانند بی اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی، ممکن است دوره های از دست رفته یا تاخیر در پریود را تجربه کنند. اگر وزن شما نسبت به تناسبی که باید با قدتان داشته باشد 10 درصد کمتر باشد می تواند نحوه عملکرد بدن شما را تغییر داده و تخمک گذاری را متوقف کند. در این صورت باید برای معالجه در مورد اختلال در خوردن و اضافه وزن به روشی سالم به یک پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید. زنانی که در ورزش های شدید مانند ماراتن شرکت می کنند نیز ممکن است پریود نشوند.

3. چاقی

همانطور که وزن کم بدن می تواند باعث تغییرات هورمونی شود، اضافه وزن نیز این اثر را دارد. در این صورت باید با رژیم غذایی و داشتن یک برنامه ورزشی متعادل به وزن ایده آل برسید تا پریود شما منظم شود. حتی اگر به وزن ایده آل هم نرسید اما مقداری از وزن خود را کم کنید تا حد زیادی مشکلات پریودی شما حل می شود.

4. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نوعی بیماری است که باعث می شود بدن شما مقدار بیشتری هورمون مردانه به نام آندروژن را تولید کند. در صورت عدم تعادل این هورمون در بدن، کیست هایی روی تخمدان تشکیل می شوند. این شرایط می تواند تخمک گذاری ماهیانه شما را نامنظم کرده یا به طور کلی متوقف کند که نتیجه آن نامنظمی در پریود یا از دست دادن آن است. این بیماری درمان قطعی ندارد اما در صورت تشخیص سریع تر، با مصرف دارو قابل کنترل است و حتی می توان به راحتی بارداری را تجربه کرد. سندرم تخمدان پلی کیستیک با مقاومت انسولین در بدن نیز همراه است که تعادل انسولین را به هم می زند و موجب بی نظمی در پریودی می شود.

5. کنترل بارداری

هنگامی که استفاده از قرص های ضد بارداری را شروع می کنید یا مصرف آن را متوقف می نمایید، ممکن است تغییری را در چرخه خود تجربه کنید. قرص های جلوگیری از بارداری حاوی هورمون های استروژن و پروژسترون هستند که از تخمک گذاری در تخمدان جلوگیری می کنند. ممکن است پس از قطع قرص، شش ماه طول بکشد تا چرخه شما دوباره به نظم قبل برگردد. انواع دیگر پیشگیری از بارداری مانند تزریق نیز می توانند در پریود شدن شما اختلال ایجاد کنند.

6. بیماری های مزمن

بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری سلیاک نیز می توانند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارند. تغییرات قند خون باعث تغییرات هورمونی نیز می شود؛ بنابراین حتی اگر نادر باشد، دیابت کنترل نشده گاهی باعث پریود نشدن می شود.

از طرفی بیماری سلیاک باعث التهاب خواهد شد که می تواند به روده کوچک آسیب بزند و از جذب مواد مغذی اصلی در بدن جلوگیری کند. این شرایط باعث تاخیر در پریودی یا پریود نشدن می شود.

7. نزدیک شدن به اوایل دوران یائسگی

در بیشتر زنان یائسگی از 45 تا 55 سالگی آغاز می شود. زنانی که در حدود 40 سالگی یا زودتر علائم یائسگی را دارند بصورت زودرس و غیر طبیعی بر اثر موارد مختلف مانند شوک دچار این شرایط می شوند. این بدان معنی است که میزان تخمک شما رو به پایان است و نتیجه آن از دست رفتن دوره های قاعدگی و در نهایت پایان قاعدگی خواهد بود.

8. مشکلات تیروئید

غده تیروئید پرکار یا کم کار نیز می تواند دلیل تاخیر یا از دست رفتن پریود باشد. تیروئید متابولیسم بدن شما را تنظیم می کند، بنابراین سطح هورمون ها را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. مشکلات تیروئید معمولاً با دارو قابل درمان است. پس از درمان، قاعدگی شما احتمالاً به حالت طبیعی برمی گردد.

چه موقع باید به دکتر خود مراجعه کنید؟

در صورت تاخیر در پریود برای حداقل سه ماه متوالی باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت آن بررسی شود.

پزشک شما می تواند دلیل تاخیر یا از دست رفتن پریود را به درستی تشخیص داده و بهترین گزینه درمانی را به شما پیشنهاد می دهد. برای اینکه بتوانید در این مسیر به پزشک خود کمک کنید بهتر است تغییرات را ثبت نمایید.

اگر علائم زیر را دارید، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید:

  • خونریزی غیرمعمول و شدید
  • تب
  • درد شدید
  • تهوع و استفراغ
  • خونریزی که بیش از هفت روز طول بکشد
  • خونریزی پس از ورود به یائسگی و یک سال پریود نشدن

سخن آخر

همان طور که ملاحظه کردید تاخیر در پریود تنها به دلیل بارداری نیست و دلایل بسیار متفاوتی می تواند باعث این امر شود؛ بنابراین در صورت تاخیر در پریود در چند ماه متوالی یا از دست دادن آن حتما باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا علت آن بررسی شود.

 the Healthline Editorial Team —Why Is My Period Late: 8 Possible Reasons. Updated on May 3, 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو