جدول قد کودکان

منبع: اوما

597

1399/10/13

20:12


جدول قد کودکان

از زمانی که نوزاد شما متولد می شود تا یک سالگی باید هر چند هفته یک بار طبق نظر یک متخصص اطفال معتمد او را برای ویزیت و کنترل روند رشد به مطب ببرید. پزشک پارامترهای مختلف رشد که قد نیز یکی از آن ها می باشد را به طور دقیق اندازه گیری کرده و با جدول استاندارد رشد مطابقت می دهد. این کار به شما و پزشک کمک می کند تا مطمئن شوید فرزندتان یک رشد طبیعی را پشت سر می گذارد و مشکلی ندارد. این اندازه استاندارد برای دختران و پسران متفاوت است. در این مقاله ما جدول قد کودکان به‌صورت استاندارد در ماه های مختلف سال اول را به شما مامان های اومایی عزیز معرفی می کنیم تا در صورت لزوم خودتان نیز بتوانید روند رشد را پیگیری کنید.

قد نوزاد چگونه اندازه گیری می شود؟

قد نوزاد برابر با اندازه بالای سر او تا پایین یکی از پاشنه ها بر حسب سانتی متر می باشد و این اندازه گیری باید در حالی انجام شود که بدن او کاملاً کشیده است. بطول متوسط هنگام تولد برای نوزاد کامل حدوداً 50 سانتی متر است؛ اما محدوده قد برای بیشتر نوزادان تازه متولد شده می تواند بین 18 تا 22 اینچ یا 45.7 تا 60 سانتی متر متفاوت باشد که کاملاً طبیعی است زیرا قد یک ویژگی ژنتیکی است و در نوزدان مختلف کاملاً متفاوت خواهد بود.

جدول قد نوزادان بر اساس سن

جدول زیر طول قدهای متوسط (صدک 50) برای نوزادان پسر از بدو تولد تا 12 ماهگی و همچنین برای نوزادان دختر در این فاصله سنی را نشان می دهد. این داده های جمع آوری شده از سازمان بهداشت جهانی است. به همین دلیل یک منبع معتبر و کاملاً استاندارد محسوب می شود.

اگر نوزاد تازه متولد شده شما در صدک 50 ام (میانه) باشد، این بدان معناست که اندازه گیری قد 50 درصد نوزادان کوتاهتر از کودک شما است و اندازه گیری قد 50 درصد نوزادان بلند تر از قد نوزاد شما می باشد.

 

سن

صدک 50 برای قد نوزادان پسر بر حسب سانتی متر

صدک 50 برای قد نوزادان دختر بر حسب سانتی متر

هنگام تولد

49.9

49.1

ماه اول

54.7

53.7

ماه دوم

58.4

57.1

ماه سوم

61.4

59.8

ماه چهارم

63.9

62.1

ماه پنجم

65.9

64

ماه ششم

67.6

65.7

ماه هفتم

69.2

67.3

ماه هشتم

70.6

68.7

ماه نهم

72

70.1

ماه دهم

73.3

71.5

ماه یازدهم

74.5

72.8

ماه دوازدهم

75.7

74

 

قد کودک شما در سال اول چگونه رشد می کند؟

به طور متوسط ، قد نوزادان از تولد تا 6 ماهگی هر ماه 0.5 تا 1 اینچ (1.5 تا 2.5 سانتی متر) رشد می کند. از 6 تا 12 ماهگی، نوزادان به طور متوسط 3/8 اینچ (1 سانتی متر) در ماه رشد خواهند داشت. پزشک در معاینات معمولی از قبل تعیین شده قد و وزن کودک شما را به‌صورت دقیق اندازه گیری می کند و پیشرفت او را در یک نمودار رشد استاندارد مخصوص نوزاد مشخص خواهد کرد.

کودک شما ممکن است در بعضی از دوره ها بیشتر رشد کند یا کمتر رشد کند که به آن جهش مثبت و منفی می گویند. به عنوان مثال، نوزادان تمایل به رشد جهشی مثبت در زمان های زیر دارند:

  • 10 تا 14 روز
  • 5 تا 6 هفتگی
  • 3 ماهگی
  • 4 ماهگی

کودک شما ممکن است در طی جهش رشد بسیار کلافه باشد و بخواهد بیشتر غذا بخورد. جهش رشد می تواند هر بار تا یک هفته ادامه یابد؛ بنابراین باید به این موضوع دقت داشته باشید تا بهتر او را درک کنید. به ندرت پیش می آید که کودک جهش رشد منفی داشته باشد و باید علت آن توسط پزشک بررسی شود.

آیا می توانید قد کودک خود را در بزرگسالی پیش بینی کنید؟

پیش بینی قد کودک شما در بزرگسالی بر اساس قد کودک در زمان نوزادی دشوار است. هنگامی که کودک شما کمی بزرگ شد، ممکن است بتوانید با دو برابر شدن قد پسر در 2 سالگی یا دو برابر شدن قد دختر در 18 ماهگی، قد بزرگسالی او را پیش بینی کنید.

اندازه قد در نوزادان نارس

روند رشد نوزادان نارس به طور مرتب یعنی در جلسات بیشتری نسبت به نوزادان معمولی باید اندازه گیری شود تا مشکلی به وجود نیاید. همچنین معادله رشد نوزادان نارس کمی متفاوت از نوزادانی است که به موقع به دنیا آمده اند.

به عنوان مثال، اگر کودک شما 16 هفته دارد، اما 4 هفته زودتر متولد شده است، پزشک متخصص اطفال 4 هفته کم می کند. سن تنظیم شده آن‌ها 12 هفته خواهد بود؛ یعنی کودک شما در هفته شانزدهم اگر رشدی برابر با رشد نوزدان 12 هفته را هم داشته باشد طبیعی خواهد بود و مشکلی برایش ایجاد نمی شود.

در سن 2 سالگی یا زودتر، نوزادان نارس معمولاً با همسالان خود هماهنگ می شوند و دیگر لازم نیست پزشک شما سن آن‌ها را تنظیم کند.

چرا پیگیری اندازه قد نوزاد مهم است؟

پزشک متخصص اطفال در هر قرار ملاقات قد دقیق کودک شما را اندازه گیری می کند؛ زیرا به پزشک کمک می کند تا مطمئن شود که روند رشد نوزاد شما کاملاً طبیعی است. البته مهم ترین پارامتر روند رشد طبیعی نوزاد وزن او می باشد اما قد هم مهم است. نوزاد باید در 5 ماهگی وزنی دو برابر وزن هنگام تولد خود را به دست آورده باشد و در یک سالگی این وزن باید 3 برابر هنگام تولد شود.

به یاد داشته باشید، نوزادان جهش رشدی دارند؛ بنابراین پیشرفت ماه به ماه کودک شما در نمودار رشد به اندازه روند منحنی کودک مهم نیست. اگر کودک شما نتواند رشد کند یا رشد او در سال اول خود کند شده باشد، ممکن است پزشک شما را به یک متخصص ارجاع دهد. یک متخصص غدد مخصوص اطفال احتمالاً آزمایش خون، اشعه ایکس یا اسکن بدن یا مغز را انجام می دهد تا دلیل توقف یا کند شدن رشد کودک را مشخص کند.

در موارد نادر، پزشک ممکن است بخواهد کودک شما را از نظر موارد زیر آزمایش و بررسی کند:

در صورت لزوم پزشک می تواند دارو یا تزریق هورمون را برای رفع این مشکلات به شما توصیه کند.

اگر نگران سلامتی کودک خود هستید چه باید بکنید؟

اگر نگران هستید که کودک شما به اندازه کافی غذا نمی خورد، نقاط عطف رشد را پیدا نمی کند یا ماه به ماه رشد خوبی ندارد، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید. یکی از نشانه هایی که مشخص می کند کودک شما به اندازه کافی غذا می خورد تعداد پوشکی است که در 24 ساعت مرطوب می کند. یک نوزاد تازه متولد شده باید هر روز دو تا سه پوشک مرطوب داشته باشد. بعد از چهار تا پنج روز، کودکان باید هر روز پنج تا شش پوشک مرطوب داشته باشند. دفعات مدفوع نیز به اینکه کودک شما از شیر مادر تغذیه کند یا از شیر خشک استفاده کند، بستگی دارد.

سخن آخر

اگر هر بار که نوزاد خود را نزد پزشک می برید پارامترهای رشد او طبق جدول های استاندارد اندازه های طبیعی را نشان می دهند دیگر نباید نگران باشید. همچنین توجه داشته باشید که رشد نوزدان با هم متفاوت است و نباید نوزاد خود را از نظر رشد جسمی یا مهارتی با نوزدان هم سن او مقایسه کنید. تنها راه مطمئن برای کنترل رشد نوزاد شما نظر پزشک در هر بار معاینه در سال اول می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو