دلیل تلخ شدن قرمه سبزی و روش رفع آن

دلیل تلخ شدن قرمه سبزی و روش رفع آن


منبع: آرگا

137

1399/10/14

08:14


قرمه سبزی یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی است که طرفداران زیادی دارد و مواد اولیه آن شامل، لوبیا، گوشت، سبزی و ادویه می باشد. اگرچه روش پخت این غذا آسان است اما نیازمند رعایت فوت و فن هایی به منظور جا افتادن آن و نیز جلوگیری از تلخ شدن قرمه سبزی می باشد که در ادامه شما را با این نکات آشنا خواهیم کرد.

قرمه سبزی از جمله غذاهای محبوب ایرانی است که روش پخت آن ساده بوده و با وجود اینکه اغلب خانم ها آن را به یک شیوه مشابه تهیه می کنند، اما انتخاب سبزی مناسب، همچنین مقدار استفاده از هر نوع سبزی و برخی نکات دیگر باعث می شود که طعم قرمه سبزی های پخته شده توسط افراد مختلف متفاوت باشد؛ استفاده درست و به اندازه از مواد در تهیه این غذا از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا ممکن است منجر به تلخ شدن قرمه سبزی شود که در ادامه به این موضوع پرداخته ایم.

دلیل تلخ شدن قرمه سبزی و راهکارهایی برای رفع آن

قرمه سبزی از مواد اولیه ای شامل گوشت، لوبیا که می تواند در انواع چیتی و یا چشم بلبلی باشد و نیز سبزیجات مختلف از قبیل تره، شنبلیله، جعفری، گیشنیز، و اسفناج تهیه می شود که نوع و مقدار سبزیجات از جمله عواملی است که بر روی طعم این خورشت بسیار تاثیر گذار است، به طوری که یک اشتباه کوچک می تواند طعم غذا را کاملا تغییر دهد. نظر برخی از کارشناسان آشپزی بر این است که برای سبزی قرمه سبزی باید تره و جعفری به مقدار برابر تهیه شده و نیز به ازای هر کیلو سبزی قرمه سبزی از ۲۰۰ گرم سبزی شنبلیله استفاده شود، چرا که استفاده بیشتر از این مقدار می تواند موجب تلخ شدن قرمه سبزی شود.

تلخ شدن قورمه سبزی

امروزه وجود سبزی های بسته بندی شده آماده ای که در بازار وجود دارند، کار خیلی از خانم های خانه دار و آشپزها را راحت کرده است. شما می توانید با تهیه برخی از این محصولات آماده که به صورت سالم و اصولی تهیه شده اند، علاوه بر صرفه جویی در وقت، از تلخ شدن غذای خود نیز بکاهید.

دلیل تلخی قرمه سبزی

لیمو عمانی یکی از موادی است که استفاده از آن در زمان پخت خورشت قرمه سبزی با توجه به ذائقه افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. زیاده روی در استفاده از تعداد لیمو عمانی در هنگام تهیه این نوع خورشت یکی از دلایل دیگر تلخ شدن قرمه سبزی است که باید مورد توجه قرار گیرد. روش استفاده از لیمو عمانی به این صورت است که می توانید سوراخ های کوچکی بر روی پوست آن ایجاد کرده و به مدت ۲۰ دقیقه درون کاسه آب جوش قرار داده و سپس آنها را آب جوش بیرون آورده و به درون خورشت قرمه سبزی اضافه نمایید.

تلخ شدن قرمه سبزی

روش دیگر نیز به این صورت است که لیمو را از وسط نصف کرده و بعد از خارج کردن تخم های آن که در واقع موجب تلخی غذا می شوند، آن را به مواد درون خورشت بیافزایید. بنابراین در این مطلب به دو علت مهم از جمله زیاد بودن سبزی شنبلیله و نیز تعداد زیاد لیمو عمانی و روش درست استفاده از آن، اشاره کردیم که امیدواریم با لحاظ کردن این نکات در هنگام طبخ خورشت قرمه سبزی از تلخ شدن آن بکاهید. حال گاهی اوقات با وجود رعایت نکات بالا ممکن است غذایی که شما در منزل طبخ کرده اید، تلخ شده باشد که در اینجا راهکارهایی ارائه کرده ایم که می تواند به شما عزیزان در رفع مزه تلخی خورشت کمک نماید.

اضافه کردن سیب زمینی به خورشت

اگر بعد از چشیدن غذا متوجه مزه تلخ قرمه سبزی شدید، لازم نیست نگران باشید زیرا با اضافه کردن مقداری سیب زمینی کاملا پخته و له شده می توانید از تلخی غذا بکاهید. این راهکار برای غذاهای شور نیز مناسب است.

تلخ شدن خورشت قرمه سبزی

افزودن اسفناج و گشنیز به غذا

برای این مورد نیز همانند روش بالا می توانید مقداری سبزی اسفناج و گشنیز پاک شده را خرد کنید و بعد از تفت دادن آن به خورشت اضافه نمایید. توجه داشته باشید که میزان استفاده از این نوع مواد بستگی به میزان تلخی و مقدار خورشت شما دارد. از آنجا که سبزی اسفناج می تواند بر روی رنگ خورشت تاثیرگذار باشد و طعم آن به وجود سبزی های تره و جعفری بستگی داشته، بنابراین مقدار استفاده از آن به منظور گرفتن تلخی خورشت قرمه سبزی باید به طور معقول صورت گیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو