قرص دافلون چرا تجویز می شود؟ و چه عوارض جانبی دارد؟

قرص دافلون چرا تجویز می شود؟ و چه عوارض جانبی دارد؟


منبع: آرگا

189

1399/10/15

09:27


توجه داشده باشید که موارد مصرفی قرص دافلون بسیار زیاد است و به دلیل عوارض جانبی مختلفی که دارد حتما بایستی از سوی پزشک متخصص تجویز گردد تا شما بتوانید آن را مصرف نمایید و همچنین در این مقاله سعی داریم به بیان برخی از نکات مهم در رابطه با این دارو و اصول مصرفی آن بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی قرص دافلون معمولا در درمان اختلالات رگ های خونی، بواسیر و سایر بیماری ها مفید است و همچنین قادر است با کاهش سطح پروستاگلاندین، درصد التهاب موجود در بدن را تا حدود زیادی کنترل نماید. معمولا پزشکان بر اساس مشکل سلامتی فرد این دارو را همراه با سایرین تجویز می کند.

آشنایی با قرص دافلون

بهتر است بدانید که قرص دافلون معمولا به منظور جلوگیری یا درمان بیماری هایی مانند وجود توده ها و رگ های واریسی مورد استفاده قرار می گیرد. با طولانی شدن روند مصرف این دارو اثر انقباض عروق نوراپی که یک واسطه شیمیایی محسوب می شود موجب افزایش تن وریدی و بهبود جریان خون شده و استاز وریدی را هم کاهش خواهد داد و همچنین که با کاهش جریان لنفاوی ناشی از قطر عروق لنفاوی و فشار داخل لنفاوی سرعت تخلیه لنفاوی افزایش پیدا خواهد کرد. توجه داشته باشید اگر از داروی دافلون بیش از دوز توصیه شده مصرف کنید با عوارض جانبی آن مانند سوء هاضمه و درد شکم مواجه خواهید شد. بسیاری از متخصصان توصیه می کنند که این دارو را در موارد اختلالات خونریزی و نقص کلیه استفاده نکنید. معمولا در این زمینه پزشک متخصص شما را راهنمایی خواهد کرد و می توانید نسخه او را دنبال کنید تا به نتیجه ای ایده آل برسید. نباید برای از بین بردن سریع مشکل بواسیر خود و بیماری این چنینی دوز مصرفی را فراموش کنید اما در صورت از دست دادن هر دوز آن را کنار گذاشته و دوز بعدی را ادامه بدهید. بخاطر داشته باشید که هر گونه زیاده روی در مصرف دافلون می تواند عوارض جانبی زیادی را به همراه داشته باشد به همین خاطر ممکن است در دراز مدت به جای نتیجه خوب، نتیجه ای عکس بدهد. به طور کلی دوز تجویز شده توسط پزشک به عوامل متفاوتی مانند شدت مشکل و اصول درمان هموروئید و وضعیت سلامتی شما بستگی دارد البته که سن فرد نیز فاقد اهمیت نیست و ممکن است در افراد جوان و یک بیمار مسن همان مقدار از این قرص تجویز نشود. به صراحت می توان گفت که هیچ دستورالعمل استانداردی در رابطه با دوز مصرفی قرص دافلون وجود ندارد و پزشک پس از بررسی وضعیت کلی سلامت بیمار آن را تجویز می کند.

نحوه مصرف قرص دافلون

موارد استفاده از قرص دافلون:

داروی دافلون معمولا برای جلوگیری یا درمان بیماری هایی که در ادامه بیان کرده ایم مورد استفاده قرار می گیرد:

استاز وریدی: برای درمان موارد انسداد جریان خون از طریق ورید ها استفاده می شود.

ورید های واریسی: در موارد بزرگی و تورم اندام ها و یعنی ساق پا یا بازوها استفاده می شود.

بواسیر: معمولا در موارد بواسیر و وجود توده تجویز می شود.

زخم پا: برای معالجه زخم های پا ناشی از گردش خون ضعیف توصیه می شود.

درماتیت استاز: برای درمان تغییرات پوستی در نتیجه تغییرات گردش خون یا تجمع مایعات استفاده می شود.

موارد مصرفی داروی دافلون

مقدار دوز مصرفی:

توجه داشته باشید که معمولا دوز مصرفی دارو بر اساس وزن، وضعیت روانی بیمار، سن و همچنین شدت بیماری تحت درمان توسط پزشک تعیین می شود. البته که رایج ترین دوز توصیه شده یک قرص ۵۰۰ میلی گرمی آن هم به صورت دو مرتبه در طول روز و یا یک قرص ۱۰۰۰ گرمی به صورت یک مرتبه در طول روز آن هم پس از خوردن غذا است. توصیه می شود که در موارد بواسیر حاد حدود ۶ قرص در روز به مدت ۴ روز  و به دنبال آن ۴ قرص در روز به مدت ۳ روز مصرف نمایید. پس از مصرف دارو اگر باز هم تداوم علائم داشتید بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید. بهتر است بدانید که مصرف بیش از حد هر دارو ممکن است احتمال عوارض جانبی جدی را افزایش دهد و به همین خاطر توصیه می شود به شدت به دوز تجویز شده پایبند باشید و در صورت مشاهده علائم مصرف بیش از حد دارو بلافاصله با تیم پزشکی مشورت نمایید. چنانچه یک دوز مصرفی را فراموش کردید بایستی به محض یادآوری حتما مصرف کنید اما اگر زمان مصرف دوز بعدی رسیده است بایستی از مصرف دوز فراموش شده خودداری کنید زیرا ممکن است منجر به مصرف بیش از حد دارو شود. به طور کلی از دست دادن دوز توصیه نمی شود و فرد بایستی دقیقا به برنامه دوز دارو پایبند باشد. توجه داشته باشید که بعید است یک دوز از داروی منقضی شده باعث بروز عارضه ای شود زیرا ممکن است اثر و ثدرت  خود را از دست داده باشد. با این وجود بهتر است از مصرف داروی تاریخ مصرف گذشته خودداری کنید و در صورت احساس علائم نامطلوب پس از مصرف دارو حتما به پزشک مراجعه نمایید.

آشنایی با دوز مصرفی داروی دافلون

عوارض جانبی:

بهتر است بدانید که تمامی محصولات داروی دافلون ۵۰۰ میلی گرمی می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند و اگرچه در همه افراد این عوارض دیده نمی شود. در کل عوارض جانبی این دارو را در ادامه به صورت کامل بیان کرده ایم:

  • سوء هاضمه
  • استفراغ
  • اسهال
  • حالت تهوع
  • کولیت
  • سردرد
  • سرگیجه
  • راش
  • خارش
  • ناراحتی
  • کهیر
  • درد شکم
  • پوسته پوسته شدن صورت و لب ها

عوارض ناشی از مصرف دافلون

نکات مهم در مورد داروی دافلون:

به طور کلی زمانی که حرف از اثرات مصرف بیش از حد این دارو به میان می آید در برخی از موارد این اثرات می توانند بسیار شدید باشند به گونه ای که در آینده عوارض زیادی برای فرد ایجاد کنند. به همین خاطر بهتر است دستورالعمل پزشک در مورد دوز مصرفی دارو پایبند باشید.

در واقع هنگام مصرف این دارو بایستی به شدت از مصرف الکل خودداری نمایید زیرا این کار در برخی از موارد می تواند عوارض جانبی مختلفی را به همراه داشته باشد. حتی اگر بدن شما ارتباط کاملی با الکل نداشته باشد بسیاری از متخصصان به بیمار خود توصیه می کنند در هنگام مصرف قرص دالفون ۵۰۰ میلی گرمی از الکل استفاده نکنند.

همچنین اگر باردار هستید و یا درصدد باداری می باشید و این دارو را مصرف می کنید بایستی بسیار احتیاط کنید. حتی اگر هنوز هیچ اثر مشخصی از بارداری وجود نداشته باشد هنوز هم بهتر است که از این کار جلوگیری کنید مگر اینکه این قرص توسط پزشک تجویز شود.

همین دستورالعمل در مورد زنان شیرده نیز اعمال می شود و بایستی تا حدامکان از مصرف این قرص اجتناب کنند مگر اینکه نسخه ای از پزشک خود داشته باشند زیرا پزشک متخصص تمام عوامل را در نظر گرفته و خواهد دید که آیا این مزایا از خطرات احتمالی استفاده از دارو بیشتر است یا خیر و به همین خاطر تنها زمانی که احساس کنند این دارو می تواند مزیت هایی داشته باشد به بیماران خود پیشنهاد خواهند کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو