ویروس کووید-19 ممکن است با علائم مختلفی یا حتی بدون علامت به بدن افراد وارد شود، اما در نهایت یکی از بزرگ ترین عوارض آن ایجاد مشکل برای سیستم تنفسی است.
به گزارش ایندیاتایمز، تا به امروز مشکلات ریوی و عوارض آن یکی از بزرگ ترین مشکلات مرتبط با ویروس کووید-19 شدید است، همچنین می تواند نشانه ای از چگونگی تبدیل یک نبرد خفیف ابتلا به ویروس کرونا به نوع شدید آن باشد.

چگونه ویروس کرونا از حالت خفیف به شدید تبدیل می شود؟

بر اساس ظهارات دکتر آرویند موهان، رئیس موسسه جراحی قفسه سینه و پیوند ریه استهلاک عملکرد ریه اغلب از مشکلات مرتبط با کووید-19 محسوب می شود و می تواند به مدت طولانی ادامه یابد. پنومونی کووید-19 نیز یکی از دلایل عمده مرگ و میر است. یک مقاله منتشر شده در این زمینه نشان می دهد علائم و نشانه های عوارض ریوی مرتبط با ویروس کرونا در کوتاه و بلند مدت را می توان با چند علامت ساده در روزهای اولیه ابتلا به این بیماری تشخیص داد. ما به شما در مورد چند علامت هشدار دهنده برای اطمینان از درگیری به این ویروس و آلوده شدن ریه می گوییم:

سرفه بدون وقفه و مداوم

کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ در قفسه سینه تکثیر و باعث حملات بد سرفه ای می شود. سرفه خشک نه تنها نشانه معمولی ابتلا به ویروس کرونا است بلکه اگر سرفه بدون وقفه را تجربه کنید که 2 تا 3 هفته پس از شروع عفونت اولیه بهبود نمی یابد به احتمال زیاد نشانه عارضه ریوی مرتبط با ابتلا به ویروس کرونا است. جدا از این، سرفه های سخت و مداوم نیز می تواند نشانه ای از ابتلا به کووید-19 باشد.

تنگی نفس را تجربه می کنید

تنگی نفس مشکلی است که به طور معمول در صورت بروز هر نوع آلودگی یا اختلال در عملکرد ریه اتفاق می افتد که ورود اکسیژن به ریه ها را سخت می کند.
برای افراد مبتلا به ویروس کرونا به ویژه افرادی که در گروه های پرخطر قرار دارند تنگی نفس یا افت در اشباع اکسیژن می توانند امری رایج باشد که در کمترین زمان حتی منجر به مرگ برخی از افراد می شود. بیمارانی که دچار تنگی نفس می شوند به پشتیبانی اکسیژن و تهویه نیاز دارند و از عوارض قفسه سینه رنج می برند، همچنین این مسئله می تواند پس از بهبودی مشکلاتی را ایجاد کند زیرا این بیماران ممکن است برای احیا و بهبود عملکرد طبیعی خود همچنان به کمک و پشتیبانی بیشتری نیاز داشته باشند.

درد قفسه سینه و مشکلات تنفسی را تجربه می کنید

پزشکان در حال حاضر هشدار می دهند تلاش برای نفس کشیدن یا احساس درد حاد قفسه سینه ممکن است نشانه ای از آسیب شدید ریوی مربوط به ابتلا به کووید-19 یا سندرم زجر تنفسی حاد باشد که نشانه نارسایی ریه است. این علامت می تواند خفیف یا کشنده باشد سندرم زجر تنفسی حاد و عوارض مربوط به آن ممکن است نشانه ای از التهاب ریه ها باشد و حتی احتمال می رود یکی از عواقب آن زخم ریه باشد. از این رو توجه فوری لازم است.

علائم دیگر عفونت شروع به بروز می کنند

بدتر شدن عوارض ریه یا درد قفسه سینه ممکن است بدن را راحت تر در معرض بیماری های دیگر و عفونت های مهلک مانند سپسیس قرار دهد که می تواند با ورود ویروس به جریان خون و شروع حمله به بافت های سالم بدن مانند قلب و ریه اتفاق بیفتد، همچنین سپسیس می تواند هماهنگی بین اندام های مختلف را مختل کند که برای عملکرد ما حیاتی است و شرایط را بسیار سخت می کند. در برخی موارد شدید حتی می تواند به آسیب دائمی ریه نیز منجر شود. به علاوه، بیماران با خطر بالا باید به بررسی و ارزیابی پارامترهای حیاتی خود ادامه دهند.

شعله ور شدن عوارض

طوفان سیتوکین که نشانه ای از حمله سیستم ایمنی بدن به اشتباه به اندام ها و سلول های سالم است می تواند نشانه عوارض تنفسی نیز باشد. این امر در درجه اول زمانی اتفاق می افتد که سیستم دفاعی بدن بیش از حد در از بین بردن ویروس از اندام ها کار کرده و بدن را به همراه ویروس کرونا در برابر سایر عفونت ها و آسیب ها آسیب پذیر کند که می تواند منجر به صدمه طولانی مدت ریه و عملکرد آن شود که به آن فوق عفونی نیز گفته می شود.

مترجم: الهه زارعی